در یک سازمان فرآیند بازاریابی از برنامه‌ریزی استراتژیک شروع و به برنامه‌ریزی و اجرا در قسمت‌های مختلف شرکت منتقل می‌شود. فرآیند بازاریابی شامل ۵ مرحله زیر می‌باشد، با هورموند همراه شوید؛

  1. تجزیه‌وتحلیل فرصت‌های بازار: تشخیص مشتریان هدف، درک نیازهای آن‌ها و شناخت رقبا.
  2. تدوین استراتژی بازاریابی: ایده پردازی محصول جدید، تعریف مزیت رقابتی محصول که منجر به خرید محصول شما به‌جای محصول رقبا خواهد شد و آزمایش ایده خود در بازار.
  3. تهیه برنامه بازاریابی: تصمیم‌گیری در مورد جایگاه سازی، قیمت‌گذاری، ترفیع و کانال توزیع برای محصول.
  4. اجرای استراتژی و برنامه بازاریابی: آمادگی برای اتفاقات غیرمنتظره و در نظر گرفتن رویه‌های کنترل و بازخورد در فرآیند پیاده‌سازی.
  5. ارزیابی اثربخشی برنامه و استراتژی بازاریابی و اقدامات اصلاحی: در هر موقعیت‌سازمانی که باشید، با آگاهی از فرآیند بازاریابی و مشارکت در آن به شرکت در دست‌یابی به اهداف استراتژیک و بازاریابی کمک خواهید کرد.

در اولین مرحله از فرآیند بازاریابی یعنی شناسایی فرصت‌های بازار باید به دو سؤال پاسخ دهید:

  1. مشتریان هدف شما چه کسانی هستند؟
  2. چرا مشتریان باید محصول شمارا به‌جای محصول رقبا خریداری کنند؟

معمولاً مشتریان یا مصرف‌کننده‌های فردی هستند و یا سازمان‌ها و شرکت‌ها. اینکه شرکت شما عمدتاً به اشخاص می‌فروشد و یا شرکت‌ها به رسالت شرکتتان بستگی دارد. به‌طور مثال اگر ابزارهای الکترونیکی برای استفاده در منازل می‌سازید مشتریان شما مصرف‌کنندگان فردی هستند و اگر مشاوره مدیریت و یا خدمات مالی ارائه می‌دهید احتمالاً با کسب‌وکارها و سازمان‌ها سروکار دارید.

توجه داشته باشید بازار اصلی شرکت شما ممکن است در طول زمان و بنا بر ارزش‌های استراتژیک تغییر کند. به‌طور مثال ممکن است یک تولیدکننده اتومبیل‌های شخصی مزایایی را در تولید و بازاریابی لیموزین برای مصارف شرکت‌ها و سازمان‌ها ببیند.

انتهای مطلب/ لینک محتوا