روش خوبی برای شکست خوردن در مقام مدیریت این است که برنامه تغییر فرهنگ را شروع کنید: بعید است که به موفقیت برسد و حتی اگر برسد خیلی وقت می‌گیرد و شاید بر نتایج کسب‌وکار شما تأثیر بگذارد.

چنین مقدر شده است که طرح‌های تغییر فرهنگ‌سازمانی قبل از شروع شکست بخورند. ازجمله دلایل زیر:

  • انقلاب‌های فرهنگی بد اسم درکرده‌اند، به انقلاب فرهنگی چین و ۵۰ میلیون نفری که مردند فکر کنید.
  • حمله به فرهنگ شرکت، حمله به اکثریت کارکنان و طرز کارکرد آن‌هاست. بیشتر آدم‌ها از اینکه به آن‌ها گفته شود نحوه کار کردن آن‌ها طی چند سال گذشته مزخرف بوده دلخور خواهند شد.
  • تغییر فرهنگ به معنای تغییر ذهنیت است، مدیران من می‌توانند در کارهای من دخالت کنند اما ذهن من را نمی‌توانند به دست آورند.

به‌هرحال فرهنگی که بد کار می‌کند منجر به نتایج معیوب خواهد شد و نمی‌توان تظاهر کرد مشکلی وجود ندارد! اگر می‌خواهید فرهنگ‌سازمانی را تغییر دهید بهتر است با آن شاخ‌به‌شاخ نشوید و از پهلو به آن حمله کنید، بله خرچنگ وار به آن حمله کنید!

در مقام رهبر، این تنها کاری است که می‌توانید برای تغییر فرهنگ شرکت خود انجام دهید، لزومی هم ندارد که نیت خود را بیان نمایید. در ادامه با هورموند همراه شوید تا ۷ روش مؤثر در تغییر فرهنگ‌سازمانی را بررسی نماییم؛

  1. الگوی ارزش‌هایی شوید که به آن اعتقاددارید و در طرز رفتار خود ثابت‌قدم باشید.
  2. از افرادی که کارها را به روش جدید انجام می‌دهند قدردانی کنید، لازم نیست بگویید روش‌های قدیمی خوب نیستند، صرفاً اجازه دهید روش‌های جدید به‌جای آن‌ها پا بگیرند.
  3. به دنبال لحظاتی باشید تا نکته موردنظرتان را جا بیندازید، درجایی که تصمیم‌گیری سخت می‌شود از ارزش‌هایی که به آن اعتقاد دارید کمک بگیرید و مطمئن شوید که همه می‌دانند چرا چنین تصمیمی گرفته‌اید. مردم به کاری که می‌کنید ایمان‌دارند نه به حرفی که می‌زنید.
  4. مطابق باارزش‌های جدید استخدام و اخراج کنید، ارزش‌ها را بخش صریحی از معیارهای خودنمایید.
  5. نظام پرداخت را تغییر دهید، پرداخت محرک رفتار است. اگر هر کس مزیتی فردی دریافت کند نباید انتظار کار تیمی موفقی داشته باشید.
  6. ارتباطات خود را افزایش دهید، گردهمایی‌هایی بزرگ برگزار کنید. رودررو ملاقات کنید و توضیح دهید که از زاویه دید تجارت و نه‌فقط فرهنگی مشغول انجام چه‌کاری هستید.
  7. صبر داشته باشید، افراد ظاهر خود را تغییر خواهند داد اما ذهنشان را خیر. در هر کاری که می‌کنید ثابت‌قدم و بی‌محابا باشید به‌طوری‌که درنهایت روش جدید کارکردن تبدیل به عادت شود.

انتهای مطلب/ لینک محتوا