کسب و کار در مسیر صحیح ...

تحقیقات بازاریابی (Marketing Research) به ساده‌ترین بیان یعنی فهمیدن اینکه مشتریان کنونی و آتی نسبت به محصولات و خدمات شما چه دیدگاهی دارند. بدون داشتن اطلاعات حاصل از تحقیق بازاریابی، خطر نداشتن ارتباط با مشتریان کنونی و آتی شمارا تهدید می‌کند. معمولاً دیدگاه مشتریان نسبت به مدیران، توزیع‌کنندگان، خرده‌فروش‌ها و افرادی که با کسب‌وکار شما آشنا هستند، متفاوت است و محصولات، خدمات و تبلیغات شمارا از زاویه‌ای دیگر نگاه می‌کنند.

برای مثال، مردهای ۵۵ ساله که عموماً غذا درست نمی‌کنند، به‌احتمال‌زیاد نیازهای مادر شاغلی را که از سر کار می‌آید و باید به‌سرعت برای بچه‌ها شام درست کند، نمی‌دانند؛ اما تحقیق بازاریابی، نیازها یا محصولاتی را که مشکل شام را حل می‌کند، نشان می‌دهد. بدون درک عینی بازار، اطلاعاتی که از تحقیق به دست می‌آید ممکن است شمارا در معرض اشتباهات زیان‌بار بازاریابی قرار دهد.

محصولات فراوانی بدون کوچک‌ترین تحقیق بازاریابی به فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند. شرکت‌ها صدها، هزاران یا میلیون‌ها دلار برای توسعه کالا، بسته‌بندی و توزیع هزینه می‌کنند، اما کسی آن‌ها را نمی‌خرد. خب مشخص است که محصول یا نحوه بازاریابی آن مشکل دارد، آیا بازاریاب‌ها کوچک‌ترین اطلاعاتی در مورد واکنش بازار هدف به قیمت، بسته‌بندی، یا نام کالا ندارند؟ آیا مشتریان هدفی که به محصول، نام و بسته‌بندی یا قیمت آن واکنش نشان می‌دهند را می‌شناسند؟

نباید فراموش کرد که بدون تحقیق بازاریابی هیچ شرکتی نمی‌تواند حتی کوچک‌ترین مشکلات خود را حل نماید.

تحقیقات بازاریابی به دو گروه اصلی کمی و کیفی تقسیم می‌شود؛
تحقیقات کمی که اغلب نظرسنجی نامیده می‌شود روشی است که می‌گوید چه تعداد. (چند نفر محصول را باکیفیت می‌دانند؟)
تحقیق کیفی به دنبال چرایی و چگونگی رفتار و نگرش مشتریان می‌باشد، اساس تحقیق کیفی بر گروه‌های متمرکز و مصاحبه‌های عمیق استوار است. تحقیقات کیفی از نمونه‌های کوچک و معمولاً کمتر از ۵۰ نفر استفاده می‌کند. (چرا مردم هرروز یک سایت خاص را بررسی می‌کنند؟)

انتهای مطلب/ لینک محتوا