کسب و کار در مسیر صحیح ...

فلسفه برند باید هم‌زمان با جایگاه سازی، طراحی و تدوین شود. جایگاه سازی برند، حاصل مطالعه و بررسی دقیق برند با بهره‌گیری از فعالیت‌های ارزیابی آن است. فلسفه برند می‌تواند از آموخته‌های برگرفته از فعالیت‌های جایگاه سازی بهره‌مند شود؛ اما درعین‌حال نیازمند بررسی بیشتر در سطوح درون‌سازمانی است تا واکنش‌های کارکنان و شرکای مارکتینگ سازمان نسبت به عبارت فلسفه برند شناسایی شود. بخشی از مطالعه‌ی درون‌سازمانی، شامل شناسایی شیوه‌های مختلف تأثیرگذاری هر یک از کارکنان بر ارزش ویژه‌ی برند، سهم هر واحد در تأثیرگذاری مثبت بر سرنوشت برند و میزان پذیرش و واکنش‌های سطوح مختلف سازمان نسبت به فلسفه برند است.

متخصصین مارکتینگ اغلب فرآیند جایگاه سازی برند را در چند جمله یا عبارت کوتاه خلاصه می‌کنند. این عبارت‌ها مشخص‌کننده‌ی تداعیات اصلی برند هستند که باید در ذهن گروه‌های هدف تثبیت شوند. بر اساس این تداعیات اصلی از برند و با اجرای جلسه‌های طوفان مغزی می‌توان واژگان و عبارت‌های مناسب را برای تعریف فلسفه برند استخراج کرد. درنهایت، برای تکمیل و نهایی سازی فلسفه برند توجه به این نکته‌ها ضروری است:

  • برقراری ارتباط: فلسفه برندی که به‌خوبی طراحی‌شده باشد باید ضمن معرفی رده‌های فعالیت کسب‌وکار، حدومرزهای برند را مشخص کرده و اعلام کند که برند در چه حوزه‌هایی منحصربه‌فرد است.
  • ساده‌سازی: یک عبارت مؤثر فلسفه برند باید به‌سادگی به خاطر سپرده شود. این به آن معناست که باید مرکب از واژگانی کوتاه، آهنگین و روشن باشد. همان‌گونه که گفتیم، بهترین عبارات فلسفه برند تنها از سه کلمه تشکیل‌شده‌اند و به بهترین شیوه می‌توانند جایگاه برند را در ذهن افراد ایجاد کنند.
  • الهام‌بخشی: در بهترین حالت، عبارت فلسفه برند به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که برای بیشتر کارکنان سازمان با مفهوم و قابل‌پذیرش باشد. علاوه بر آن، این عبارت می‌تواند ضمن اطلاع‌رسانی و هدایت ذهن مخاطب، الهام‌بخش باشد و این حالت در صورتی رخ می‌دهد که برند ارزش‌های معنوی و انتزاعی را برای کارکنان و مشتری‌هایش معرفی کند.

عبارت فلسفه برند به هر شیوه و شکلی که طراحی‌شده باشد، علاوه بر معنای ظاهری، از معنای پنهان در پس هر واژه نیز برخوردار است و سازمان باید این معانی پنهان را نیز شناسایی کرده و موردمطالعه قرار دهد. همان‌گونه که پیش‌ازاین گفتیم، افراد از هر واژه، تداعیات ذهنی گوناگونی دارند. به‌عنوان‌مثال واژه‌های سرگرمی، خانواده و تفریح در فلسفه برند Disney می‌توانند مفاهیم متعددی را برای قشرهای مختلف مردم در برداشته باشند. به همین دلیل، بسیاری از شرکت‌ها با افزودن دو یا سه عبارت توصیفی در ادامه‌ی فلسفه برند، تلاش می‌کنند تا ذهن تمامی افراد را نسبت به مفاهیم مورد هدف سازمان روشن سازند.

انتهای مطلب/