بازاریابی آواتار Avatar Marketing فرم جدی بازاریابی و درنتیجه موفقیت در برقراری ارتباط در بازی، جایی که نماد یک برند در مفهوم یک بازی کامپیوتری مبتنی بر کنسول و یا آنلاین وارد میشوند، به وجود آمد.
یک بازی آنلاین میتواند بهعنوان یک بازی در نقشهای مختلف با بازیگران متعدد و چندگانه ظاهر شود. یک گرایش رو به رشد در بازیها، بازی با تأثیر اجتماعی است. این بازیها با گرایش به انتقال یک پیام اجتماعی از طریق سرگرمی ایجادشدهاند.
یک پیشرفت در بازی میتواند یک فضای اجتماعی مجازی باشد که در آن افراد میتوانند استفاده از یک هویت مجازی را اجتماعی کنند که به این هویت آواتار میگویند. یک آواتار لزوماً یک آیکون است که یک شخص مجازی را با هویتی که توسط کاربر ایجادشده نمایش میدهد.
سرگرمی با استفاده از جوامع مجازی در چند سال گذشته رشد یافته است، این امر با استفاده از بازی Habbo Hotel که بین جوانان و نوجوانان مشهور شد آغاز گردید. هتلهابو یک مجموعه مجازی اجتماعی چندبعدی برای نوجوانان میباشد. این هتلها در حقیقتی مجازی وجود دارند اما برای کشورهای مختلف شخصیسازیشده و میتوانند در آن کشورها حقیقی نیز باشد. آواتار یا هابوی کاربر میتواند در فعالیتهای مختلف شرکت کند که دیگرانی هم که از اتاقهای هتل استفاده میکنند نیز میتوانند در آن شرکت نمایند. برندهای واقعی همچون سپرایت یا اورآل اهمیت بازاریابی آواتار و برند سازی برای یک بازی را دریافتهاند و وارد این حوزه شدهاند.
اگر قدری از مفهوم آواتار و هابو فراتر برویم، به Second Life و دنیای مجازی زندگی دوم میرسیم؛ پدیدهای پیچیدهتر و خاصتر نسبت به ملاقات مجازی آنلاین. سایتی که تنها یک شبکه دیداری سهبعدی نیست، بلکه نوعی سبک زندگی جایگزین و یک دنیای دیجیتال است که در آن ساکنان مجازی با ایجاد و نمایش آواتارها اعلام وجود میکنند.
زندگی دوم یک مجموعه متشکل از بازی، شبکه اجتماعی و تجارت الکترونیک است. آواتارهایی که توسط مالکان دنیای حقیقی آنها ایجادشده و زندگی میکنند، نماد ساکنانی هستند که قابلیت ارائه یک تصویر مجزای شخصی و هویتی با استفاده از نمایه یک آواتار هستند.
در دنیای مجازی زندگی دوم، ساکنان پول درمیآورند و خرج میکنند. نرخ تبدیل تقریباً برابر ۲۷۵ دلار لیندن برای هر دلار امریکا، یک تبدیل اعتبار واقعی بین دنیای مجازی و دنیای واقعی کسبوکارها را فراهم کرده است. در این راستا برند مد آرمانی نسخهای از فروشگاه فلگشیپ خود را در سال ۲۰۰۷ را اندازی کرده است.
روشنترین کاربرد برای بازاریابی که در محیط مجازی فعالیت میکنند، برند سازی است. برندها میتوانند محصولات دنیای واقعی را به یک بازار کاملاً جدید با مصرفکنندگان واقعی که در دنیای مجازی حضور دارند، بازاریابی کنند که در آن رقابت بسیار کمتری وجود دارد. روشهای مورداستفاده میتواند شامل فراهم آوردن محصولات دارای نام تجاری از طریق آنها و خردهفروشی محصولات آواتاری در یک فضای مجازی باشد.