09109200500 info@damaavand.com

چند روزی است تیزر تلویزیونی ایرانسل بانام “شوکه نشوید” روی آنتن شبکه‌های مختلف می‌رود، در این آگهی تلویزیونی نه‌چندان موفق علیرغم استفاده از جلوه‌های ویژه و صحنه‌های رئال نسبتاً مناسب، ایرانسل در انتقال پیام به مخاطب بیشتر به ایفای نقش تبلیغات و اغواگری پرداخته تا اطلاع‌رسانی. این‌همه اغراق برای یک سیم‌کارت معمولی، آخر چرا؟!

در آغاز آگهی تلویزیونی ما با تعجب مردی مسن مواجه می‌شویم، علت تعجب هم چیزی نیست جز شکار ماهی بزرگی توسط جوانی با موهای جوگندمی از چاله‌ای در یک پیاده‌روی شهری!
شاید برداشت ما اشتباه باشد اما ظاهراً هدف از به تصویر کشیدن تعجب این مرد مسن با ظاهری کاملاً سنتی اشاره به رقیب بزرگ‌تر این شرکت یعنی همراه اول باشد و همچنین ویژگی‌های ظاهری فرد جوان یعنی موهایی که در حال سفید شدن است و لباس فرم ایرانسل آن‌هم در نزدیکی تبلیغات محیطی انجام‌شده این شرکت چیزی جز به چالش کشیدن رقیب خود نباشد.

در ادامه فیلم آگهی نکته قابل‌ذکری مشاهده نشد جز اغراق بیش‌ازحد در تبلیغ یک محصول! تعجب افراد که بیشتر یادآور کپی کاری‌هایی از تبلیغات خارجی هست، جایی که علاوه بر افراد مسن، جوان‌ترها نیز بی‌دلیل و کاملاً اغراق‌آمیز متعجب می‌شوند.

تا اینجای کار ۲۵ ثانیه از زمان تیزر تلف‌شده و چیزی دستگیر مخاطب نمی‌شود، در این لحظه مخاطب با عبارت شوکه نشوید مواجه می‌شود، اما سؤال اصلی این است که اگر کارکرد این ۲۵ ثانیه و تصاویر بکار رفته در آن درست بوده است آیا دلیلی برای اشاره مستقیم آن‌هم نه به‌صورت شفاهی بلکه در قالب متن تصویری وجود داشته است؟!

همچنین بخوانید:   روانشناسی مصرف کننده در پذیرش محصول جدید

سپس دنیای متفاوت آی سیم معرفی می‌شود، انتقال اطلاعات بازهم به‌صورت هم‌زمان تصویر و صوت یک عبارت. جالب است که در همین بیان ویژگی‌های محصول ما ویژگی جدیدی که بیانگر تمایز این سیم‌کارت با سایر سیم‌کارت‌های دائمی ایرانسل و حتی اپراتورهای دیگر یعنی رایتل و همراه اول را نمی‌بینیم. تنها مورد قابل‌ذکر هزینه مکالمه ۴۹۹ ریال برای کلیه تماس‌ها بوده که این مورد درست یک سال و نیم قبل توسط رایتل اجراشده است.

پس ما هرچقدر بیشتر تأمل می‌کنیم دلیل کمتری برای تعجب پیدا می‌کنیم، و شاید علت نشان دادن شگفتی در محصول و تبلیغ را باید در عدم درک درست از محصول جدید، عدم درک درست کارکردهای تبلیغات، عدم احترام به درک مخاطب و همچنین نیم نگاهی به مشترک‌های دائمی همراه اول جستجو کرد.

بهتر است بدانید در ابتدای سال جدید طرح ترابرد پذیری بین اپراتورها (MNP) توسط مجری طرح و با همکاری شرکت صنایع ارتباطی پایا اجرا خواهد شد، در این طرح مشترکان می‌توانند با حفظ شماره خود اپراتور ارائه‌دهنده خدمات را تغییر دهند، به‌طور مثال مشترکان‌ همراه اول با همان شماره خود به شبکه ایرانسل ملحق می‌شوند و بالعکس.
ضمناً باید توجه داشت با توجه به اینکه تعداد مشترکان دائمی ایرانسل بسیار محدود و کم است قطعاً ضرر و زیان چندانی متوجه آن نخواهد بود.

اما سؤال‌هایی که پیرامون این تبلیغ تلویزیونی برای ما به وجود آمده است؛
o آیا نباید مخاطب را در جریان علت شوکه شدن خود قرار دهیم؟
o آیا آی سیم محصول جدیدی هست و سالها قبل این پروژه با عدم استقبال مواجه نشده است؟
o آیا اجرای طرح MNP توسط شرکتی که به همراه اپراتور همراه اول در یک شرکت ثالث (احتمالاً مبین نت) شریک و سرمایه‌گذار هست درست است؟
o آیا کاهش هزینه مکالمه صوتی آن‌هم درزمانی که استفاده از آن به حداقل ممکن رسیده و تمرکز روی استفاده از دیتا هست برای مخاطب فعلی جذابیتی دارد؟
o آیا ایرانسل با خطوط آی سیم و پیش‌شماره ۰۹۰۲ و این اقدامات می‌تواند جایگاه خطوط دائمی همراه اول با پیش‌شماره ۰۹۱۲ را به دست آورد؟
o آیا بهتر نیست ایرانسل به‌جای تبلیغات و بزرگنمایی بیش‌ازحد، قدری به کیفیت خدمات خود اهمیت دهد تا مشترک در همین شهر تهران با عدم آنتن دهی مواجه نشود؟
o آیا سرعت اینترنت ایرانسل دارای استانداردهای کامل نسل چهارم هست که تا این حد روی آن مانور تبلیغاتی می‌رود؟
o آیا گرفتن ماهی در پیاده‌رویی که احتمالاً روی فاضلاب شهری قرار دارد کار جالبی است؟
o آیا برای تغییر جایگاه شرکت در ذهن مشتری (از حالت اعتباری و حتی گذری) نیاز به اقدامات صحیح‌تر و اساسی‌تر احساس نمی‌شود؟
o آیا بهتر نیست اپراتورها روی تعداد میلیونی سیم‌کارت‌های غیرفعال و بلااستفاده خود متمرکز شوند و علت عدم رضامندی مشترکین را بررسی و به ارائه خدمات متناسب با نیاز مشتری بپردازند و نه روش‌های افزایش درآمد در کوتاه‌مدت؟

همچنین بخوانید:   گزارش سالانه دیجیتال مارکتینگ ایران

دانلود آگهی تلویزیونی شوکه نشوید ایرانسل

انتهای مطلب/ لینک محتوا