کسب و کار در مسیر صحیح ...

در مورد آخرین وضعیت صادرات مرغ به بازارهای منطقه، اظهار داشت: اکنون امکان صادرات مرغ را به دلیل قیمت بالای تمام شده نداریم و این امر اقتصادی نیست.

وی اضافه کرد: تا زمانی که دولت مشوق‌های صادراتی را در نظر نگیرد، ما امکان رقابت در بازار را نداریم، چرا که کشوری مانند برزیل مرغ را با طی مسافت طولانی و هزینه حمل‌ونقل به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس کیلویی ۱.۵ تا ۱.۷ دلار می‌فروشد که علت آن کمک‌های دولتی این کشور برای صادرات است.

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی به این نکته اشاره کرد که کشورهایی مانند ترکیه یا برزیل در کشور خودشان ممکن است قیمت مرغ به مراتب بالاتر از قیمت صادراتی باشد، اما برای در دست گرفتن بازارهای جهانی این کار را انجام می‌دهند، چرا که کشوری مانند برزیل قیمت مرغ در داخل ۳.۵ دلار است.

وی در پاسخ به اینکه بازارهای عراق و افغانستان که همواره مرغ ایران روانه آنها می‌شد، اکنون در چه وضعیتی است که گفت: به میزان کم و به دلیل مسائل شرعی و ذبح همچنان مرغ به عراق و افغانستان هم می‌رود، اما رقمش آنقدر نیست که بتوان نامش را صادرات گذاشت، مضاف بر آنکه ترکیه نیز این بازارها را در دست گرفته است.

به گزارش فارس، دو عامل وزن بیش از دو کیلوگرم و قیمت بالای تمام شده مرغ تولیدی در کشورمان سبب شده که کشورهایی همچون برزیل و ترکیه به عنوان رقیبان سرسخت ما در بازارهای منطقه حضور یابند.

بنا به گفته رئیس سازمان دامپزشکی آماده نبودن کشتارگاه‌ها برای اجرای طرح سایز ( مرغ با وزن یک کیلو و ۲۰۰ تا یک کیلو و ۸۰۰ گرم)  و مقرون به صرفه نبودن تولید مرغ با وزن پایین به دلیل هزینه‌های جانبی نهاده‌ و انرژی و همچنین افزایش قیمت جوجه یک روزه سبب می‌شود که تمایلی برای کشتار مرغ با وزن پایین وجود نداشته باشد.

انتهای خبر/