کسب و کار در مسیر صحیح ...

برنامه‌های وفاداری مشتریان ازجمله استراتژی‌های مارکتینگ است که به دنبال تشویق مشتریان جهت ادامه خرید از یک فروشگاه یا برند خاص می‌باشند. در حقیقت در این برنامه‌ها تلاش می‌شود تا علاوه بر جلب رضایت مشتریان، ارتباط بلندمدتی با آن‌ها برقرار شود تا به افزایش تعداد معاملات، سود بیشتری به دست آید.

به گزارش نرم افزار باشگاه مشتریان لویالت، برنامه‌های وفاداری در صنعت خرده‌فروشی نیز بسیار کاربرد دارد. معمولاً کارت‌های وفاداری (امروزه با توجه به منسوخ شدن این نوع کارت‌ها، از یوزر آی دی استفاده می‌شود) توسط فروشگاه‌ها و مراکز خرید به مشتریان داده می‌شود. این کارت‌ها دارای مزایایی برای آن‌ها هست. مشتریان می‌توانند بر اساس الگوهای اعلام‌شده خریدهایی انجام دهند و در ازای این خریدها امتیازاتی دریافت کنند. این امتیازات در بلندمدت در حساب کاربری آن‌ها جمع شده و مشتری می‌تواند آن را دوباره خرج کند. در سالیان اخیر در کنار کارت‌های وفاداری، از اپلیکیشن های وفاداری هم استفاده می‌شود. این اپلیکیشن ها سرعت و راحتی بیشتری داشته و مورد استقبال مشتریان واقع شده است.

در مراکز خرید و مال ها، این امکان دارای گستردگی بیشتری هست. ممکن است مشتری با خرید از خرده‌فروش‌ها، امتیازاتی کسب کرده و در حساب خود جمع کند. او می‌تواند این امتیازات را در بخش‌های خدماتی مال یا بخش‌های سرگرمی مال استفاده کند. این تنوع خدماتی موجود در مال باعث تشویق مصرف‌کننده به خرید بیشتر و درنتیجه افزایش خرج کردن در مال می‌شود. حتی ممکن است شرکت‌های بهره‌بردار مال که دارای مجموعه‌های دیگری، مانند هتل یا مراکز تفریحی، هم می‌باشند این امکان را برای مشتریان فراهم کنند تا امتیازات خود را در دیگر زیرمجموعه‌ها هم خرج کنند.

وفاداری مشتری موضوع پژوهش‌های بسیاری بوده است. یکی از انواع وفاداری‌ها، وفاداری رفتاری است. در این نوع وفاداری، مشتری به‌صورت عملی سنجیده می‌شود، یعنی هنگامی‌که در معرض خرید قرار دارد. نکته مهم این است که مشتری باید همیشه فعال باشد، یعنی از مجموعه خرید کند. مشتریانی وفاداری بالایی دارند که زیاد خرید کنند، فواصل زمانی بین خریدها کم باشد و ارزش پولی خریدها زیاد باشد.

نوع دیگر وفاداری مشتریان وفاداری نگرشی هست. در این حالت بیشتر تمرکز روی باورها، احساسات، قصد و نیت خرید هست؛ یعنی مشتریانی که احساس تعهد بیشتری به تأمین‌کننده دارند، وفاداری بالاتری خواهند داشت. نکته مهم تأثیر نگرش روی رفتار است. بسیاری از رفتارهای مشتریان ناشی از نگرش آن‌ها می‌باشند؛ بنابراین برندها باید روی نگرش مشتریان کارکرده و آن‌ها را به برند خود متعهد کنند. این کار روی رفتار آن‌ها هم تأثیرگذار خواهد بود.

مراکز خرید و مال ها به دلیل تنوع خدمات، از برنامه‌های وفاداری استفاده می‌کنند. مال ها در بخش‌های مختلف خرده‌فروشی، غذا و نوشیدنی، سینما، شهربازی، ورزشی و اقامتی خدمات ارائه می‌دهند؛ بنابراین قدرت مانور بالایی برای اجرای برنامه‌های وفاداری خواهند داشت.

شرکت اعمار که از بزرگ‌ترین شرکت‌های سازنده مال در آسیاست، برنامه وفاداری خود را تحت عنوان یو بای اعمار اجرایی کرده است. این برنامه در مال ها، هتل‌ها، برج‌های مسکونی این شرکت در امارات متحده عربی و دیگر کشورها قابل‌اجرا هست. شرکت وسفیلد که از بزرگ‌ترین بهره‌برداران مال در دنیا است نیز دارای برنامه وفاداری موثقی با نام وستفیلد ریواردز هست. این شرکت که بیش از ۳۰ مال در کل دنیا دارد به مشتریان خود اجازه می‌دهد امتیازات خود را در هرکدام از مال های دنیا کسب کرده و در هر مرکز خرید که دوست دارند خرج کنند.

انتهای مطلب/