کسب و کار در مسیر صحیح ...

به گزارش آژانس هورموند، شاید برخی نظرشان بر این باشد که روابط عمومی کار خیلی تخصصی نیست و بسیاری از افراد به‌صورت شخصی می‌توانند از پس آن برآیند و نیازی به تحصیلات، دانش یا پیش‌زمینه خاصی احساس نمی‌شود. شاید تعجب کنید که ما هم با این افراد تا حدودی اتفاق‌نظر داشته باشیم، بدیهی است درصورتی‌که هدف از به‌کارگیری رسانه مشخص باشد (اهداف تعیین‌شده در مارکتینگ پلن) افراد با داشتن دو ویژگی و مهارت “شناخت اصول کلی” و “تفکر خلاق” به‌خوبی به موفقیت دست خواهند یافت.

هرچند برخی افراد از استعداد ذاتی در حوزه روابط عمومی، تبلیغات و حتی مارکتینگ برخوردار هستند، اما دیگران نیز نباید از تلاش در رسیدن به موفقیت دست بردارند و به‌راحتی می‌توانند به خلق ایده های روابط عمومی موفق بپردازند. این درست همان کاری است که یک آژانس روابط عمومی و پرسنل آن برایش برنامه‌ریزی می‌کنند. در ادامه با هورموند همراه شوید تا به ۸ مرحله خلق ایده های خلاقانه در آژانس روابط عمومی بپردازیم؛

قدم اول: مشخص کردن مشکل؛ قدم اول در حل مشکل دانستن مشکل می‌باشد، اما بسیاری از مدیران روابط عمومی به‌سرعت در مسیر خود حرکت می‌کنند بدون اینکه بدانند برای چه چیزی تلاش می‌کنند و هدف اصلی‌شان چیست. قبل از هر چیزی زمان مناسبی را به تعیین کردن مشکل اختصاص بدهید و سپس اقدام به حل قضیه کنید. باید توانایی این موضوع را داشته باشید تا اهداف مارکتینگ را در یک جمله بیان کرده و به بهترین شکل ممکن در راستای اهداف روابط عمومی خود یکپارچه نمایید.

قدم دوم: قرار دادن اطلاعات مرتبط در کنار هم؛ متخصصان در هر زمینه‌ای از اهمیت جمع‌آوری اطلاعات ویژه آگاه‌اند. قبل از اینکه تصمیمی برای حل مشکل بگیرید باید اطلاعات کافی در این مورد داشته باشید. درست مانند کارآگاهان جنایی که بیشترین زمان خود را صرف گردآوری آثار جرم خواهند کرد عمل کنید. پرونده سازمان‌یافته از مطالبی تهیه کنید که درزمینهٔ پروژه گردآوری می‌کنید و قبل از اقدام به تنظیم راه حل خود، آن پرونده را بازبینی کنید. یادداشت‌ها را به‌درستی بررسی و تایپ نمایید، مطالب زیاد را در قالب خلاصه‌ای تمیز به‌گونه‌ای تدوین نمایید که در یک نگاه تمام حقایق مشخص شود.

قدم سوم: انجام گردآوری عمومی اطلاعات؛ اطلاعات عمومی باید مربوط به مهارت‌هایی باشد که شما در زندگی خود به دست آورده‌اید و تا حد بسیاری شامل آرشیو اطلاعات شما در ارتباط با وقایع، افراد، رسانه‌ها، فرهنگ، مدیریت، دانش و فناوری باشد. در کسب و کار حرفه‌ای می‌بایست اطلاعات ویژه پروژه در دسترس باشد. اطلاعاتی همچون بودجه، برنامه، منابع قابل دسترس، مشخصات مشتری، اطلاعات محصول، اجزا و روش‌های تکمیل پروژه و … . فراموش نکنید که متخصصان موفق به جمع‌آوری اطلاعات بسیار علاقه‌مند هستند.

قدم چهارم: ترکیبات خلاقانه؛ هنگام بررسی حقایق، به دنبال ترکیبات هم‌خانواده بگردید. ببینید که چه تبلیغی در راستای اهداف مارکتینگ پروژه به ذهنتان خطور می‌کند و مهم‌تر از آن پیامتان را به‌روشنی و خلاقانه نمایش دهد. اگر فکر می‌کنید چیز جدیدی در دنیا وجود ندارد و همه‌چیز قبلاً خلق شده کاملاً در اشتباهید. یک ایده لزوماً نباید چیزی کاملاً جدید باشد. بسیاری از ایده ها تنها ترکیبی از عناصر موجود هستند. با جستجو در این ترکیبات می‌توانید به روش دسترسی خاص خودتان دست‌یابید.

قدم پنجم: فرصتی برای فکر کردن؛ قبل از تصمیم‌گیری در مورد روشی که می‌خواهید به کار ببرید، به خودتان برای تفکر بیشتر فرصت بدهید. درست همان موقع که احساس می‌کنید استعداد خلاق شما خشک شده است، کنار گذاشتن موضوع برای زمانی مشخص به شما در تجدید قوای ایده پردازیتان راه گشا خواهد بود. البته نباید بعد از ۵ دقیقه آشفتگی زود به فکر استفاده از این روش بی افتید. در ابتدا تمام اطلاعاتی را که می‌توانید گردآوری نمایید، سپس بارها و بارها اطلاعات را مرور کنید. زمان استراحت درست زمانی است که پس‌ازاین تلاش‌ها به نقطه اول می‌رسید. مسئله را کنار بگذارید، قبل از تصمیم‌گیری به خود فرصتی برای تفکر بیشتر بدهید و بگذارید ذهن ناخودآگاه شما کار را به‌پیش براند.

قدم ششم: چک لیست را به کار بگیرید؛ فهرستی از تمام مواردی که می‌بایست به آن‌ها پرداخته شود تهیه کنید. کاربرد این فهرست‌ها برانگیختن تفکر خلاقانه و سکوی پرتابی برای آغاز ایده های جدید است. بسیاری از مشاوران و انجمن‌ها این موارد را فهرست کرده‌اند اما بهترین روش گردآوری مواردی است که در امور روزمره شما اتفاق می‌افتد. باید توجه داشت که هیچ فهرستی نمی‌تواند شامل ایده های متناسب با موقعیت‌های متفاوت باشد و از آن‌ها به‌عنوان ابزاری برای تفکر خلاقانه استفاده می‌شود.

قدم هفتم: بازخورد بگیرید؛ برخی افراد ترجیح می‌دهند به تنهایی کار کنند و برخی در یک گروه، اما اگر عضوی از یک گروه نیستید پرسیدن نظرات دیگران می‌تواند به شما در متمرکز کردن افکار و تولید ایده هایی که تابه‌حال به ذهنتان خطور نکرده کمک کند. گرفتن بازخورد ارزشمند است، اگر احساس می‌کنید حق با شماست و انتقادها بی اساس است، به آن‌ها توجهی نکنید؛ اما در اکثر مواقع اطلاعات مفیدی به دست خواهید آورد که شما را در رسیدن به بهترین ایده های روابط عمومی و تبلیغات یاری خواهد نمود.

قدم هشتم: انجام کار گروهی؛ کار را گروهی جلو ببرید، اما نه هر گروهی! یک گروه دو نفره ایده آل است. بیشتر از این تلاشتان نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت. شخصی که با او تشکیل گروه می‌دهید می‌بایست واجد مهارت‌ها و فرآیندهای تفکری باشد که با تفکرات شما در تعادل باشد و آن را تکمیل کند.

انتهای مطلب/