کسب و کار در مسیر صحیح ...

صرف‌نظر از نوع طرح کسب و کار، چند قاعده اصلی وجود دارد که در مورد همه‌ی آن‌ها صادق است. از این اشتباهات رایج بر حذر باشید تا طرح کسب و کار شما از شانس بهتری برای تأمین مالی و موفقیت برخوردار گردد. در ادامه با هورموند همراه شوید تا به بررسی ۷ اشتباه رایج در طرح کسب و کار بپردازیم؛

  • مثل یک غیرحرفه‌ای عمل نکنید طرحی بنویسید که حرفه‌ای به نظر برسد. طرح کسب و کار شما معرف ایده کسب و کار شما و درواقع خود شماست. هدف آن متقاعد کردن سرمایه‌گذاران، بانک‌ها و یا مدیریت سازمان برای سرمایه‌گذاری و حمایت از شما و ایده‌تان باشد. آن را در کاغذهای باکیفیت بالا و با پرینتر رنگی چاپ کنید. ازلحاظ اشتباهات گرامری و املایی به‌دقت بررسی کنید. اگر کسی که طرح شمارا می‌خواند، متوجه غلط املایی یا گرامری در آن بشود، ممکن است دچار این تردید شود که آیا ممکن است شما در اجرای کسب و کار هم‌چنین اشتباهاتی مرتکب شوید؟
  • زیاده‌گویی نکنید صرف‌نظر از اندازه طرح، خواننده باید بتواند ظرف ۱۵ دقیقه حس خوبی راجع به آن پیداکرده و کل طرح را در یک ساعت بخواند. فراموش نکنید که طرح کسب و کار یک پایان‌نامه دکتری نیست.
  • سعی کنید طرحتان خسته‌کننده نباشد طرحتان را با استفاده از نمودار، جدول و اشکال مرتبط جذاب‌تر کنید.
  • ایده خود را دست بالا یا دست‌کم نگیرید سرایه گذاران قوه‌ی تشخیص خوبی دارند. حتماً حقایق را به آن‌ها بگوئید و از ادعای اینکه بهترین خواهید بود اجتناب کنید. از طرفی دیگر هم خودتان را دست‌کم نگیرید. فقط به آن‌ها نشان دهید که قادر به گرفتن نتیجه از کارتان هستید. فراموش نکنید که ایده‌های جدید خیلی اندکی وجود دارند و آنچه آن‌ها را به موفقیت می‌رساند اجرای موفق آن‌هاست. افزون بر این، فروختن یک ایده‌ی جدید به افرادی که با آن آشنایی ندارند، کار دشواری است.
  • از ابهام دوری‌کنید طرحتان را با اهداف کسب و کارتان مرتبط نمایید. یک طرح برای همه‌ی مقاصد کافی نیست. طرح‌های کسب و کاری که برای آغاز یک کسب و کار تهیه می‌شود با آنچه برای چرخاندن آن تهیه می‌شود متفاوت است. به‌عبارت‌دیگر، هنگام نوشتن طرح کسب و کار به اهدافتان بیندیشید. به این بیندیشید که مخاطبان شما چه کسانی هستند و چرا شما چنین طرحی را می‌نویسید.
  • به نکات منفی کسب و کارتان هم اشاره‌کنید در کل طرح به رقابت بیندیشید. هر کس که طرح شمارا می‌خواند می‌داند که شما رقبایی کوهید داشت. افزون بر اینکه شما ریسک‌هایی نیز دارید. بسیاری از طرح‌ها به رقابت و ریسک نمی‌پردازند چراکه فکر می‌کنند این موارد تأثیر منفی بر خواننده خواهد داشت.
  • از خوش‌بینی در پیش‌بینی‌های مالی اجتناب کنید در پیش‌بینی‌های مالی زیاده از حد خوش‌بین نباشید. طوری پیش‌بینی کنید که قادر به دفاع از آن‌ها باشید. سعی کنید هزینه‌های خود راکمی بالاتر و درآمدتان راکمی پایین‌تر در نظر بگیرید.
    نهایتاً اینکه، آیا شما نیاز به استفاده از یک طرح نویس حرفه‌ای دارید یا خیر؟ نکته اساسی در اینجا، این است که بسیاری از کسانی که فردی حرفه‌ای را از بیرون، برای نوشتن طرح به کار می‌گیرند، نمی‌توانند فهم خوبی از طرح داشته باشند. چراکه آن‌ها به‌اندازه‌ی کافی روی آن‌وقت نگذاشته و به آن فکر نکرده‌اند، بنابراین زمانی که سرمایه‌گذاران، بانکداران یا مدیران در مورد طرح از آن‌ها سؤال می‌کنند، جوابی برای گفتن ندارند. شما می‌بایست بتوانید شرح کاملی از تمام قسمت‌های طرحتان بدهید و این بدون درگیری در نوشتن آن امکان‌پذیر نیست.

انتهای مطلب/