کسب و کار در مسیر صحیح ...

مارکِتِرها چه مستقیم و چه غیرمستقیم، تحت تأثیر فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی قرار می­گیرند. دلیل این امر، وجود سیستم اقتصادی است که باعث می‌شود فعالیت‌های افراد، روی کل سیستم تأثیرگذار باشد. خلق محتوا، باعث افزایش دسترسی به کانال‌های اجتماعی و انجمن‌ها، نرم‌افزار اجتماعی و دستگاه‌های دیجیتال می‌شود. با توجه به اینکه یک برند کجا فعال باشد، این محتوا تولید شده و در دسترس موتورهای جستجوگر قرار می‌گیرد. مثلاً مطالعه‌ای روی سایت یلپ نشان داد که ۴۰۰۰ شرکت کسب‌وکار کوچکی که مور بررسی قرارگرفته‌اند، هیچ‌کدام تبلیغات پولی در این سایت نداشتند، اما از این جریان سودمند شدند. این مطالعه نشان داد این مرورهای ناخواسته و اصلی، باعث افزایش ۸۰۰۰ دلاری جریان درآمدی یلپ شده است.

وقتی محتوای تولیدشده توسط کاربر که مربوط به خرید اجتماعی است پخش شود، تأثیر احساس می‌تواند به شکل‌های گوناگونی صورت گیرد. یکی از شکل‌های اصلی آن، مرورها می‌باشند؛ اما رتبه دهی، پیشنهاد و ارجاع یک مطلب هم رایج هستند. پیشنهادها می‌تواند شامل محتوای تولیدشده توسط کاربر در انواع فهرست خرید، صفحات پینترست، عکس‌های اینستاگرام و غیره باشد.

هرچند مرور و رتبه دهی، برای هرکسی که دنبال این اطلاعات است، قابل دیدن است اما توصیه‌ها و ارجاع به برند یا محصول از نمودار اجتماعی افراد ناشی می‌شود. این باعث می‌شود که توصیه‌ها و ارجاع‌ها، از مرور و رتبه دهی مؤثرتر باشند، زیرا آن‌ها باعث افزایش سرمایه اجتماعی کسی می‌شوند که به آن‌ها ارجاع شده است. در حقیقت، مطالعه‌ای بیان داشت که ۷۱ درصد از آزمودنی‌های پژوهش اظهار داشتند توصیه‌هایی که از دوستان و خانواده دریافت می‌کنند، تأثیر پایدارتری روی تصمیم‌گیری خرید دارد. همچنین به مرورها و نظراتی که دوستان و آشنایانمان بیان می‌کنند، اعتماد بیشتری داریم تا نظرات غریبه‌ها. ۹۰ درصد افراد این پژوهش بیان کردند که به توصیه‌های آنلاین دوستان خود در شبکه‌های اجتماعی، اعتماد بیشتری می‌کنند.

توصیه‌هایی که دوستان و خانواده می‌کنند را همیشه می‌شنویم. امکانات شبکه‌های اجتماعی هم کمک می‌کند تا این توصیه‌ها راحت‌تر و بیشتر در معرض دید ما قرار گیرند. مارکتینگ شفاهی باعث می‌شود که افراد در گفتگوهای دوستانه، نام یک برند را حتی بیش از ۹۰ بار در هفته ذکر کنند. فقط تصور کنید وقتی احساسات روی شبکه‌های اجتماعی اشتراک‌گذاری شود، چه تأثیر بالایی خواهد داشت. این تأثیر می‌تواند به تعداد آدم‌هایی که از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، افزایش یابد. پژوهشی در ایالت پِن آمریکا نشان داد که ۲۰ درصد پست‌های توئیتر، پرسش درباره مشخصات و اطلاعات محصول است.

توصیه‌ها و ارجاع‌ها می‌تواند خیلی ساده باشد و یا در سایت‌های مختلف به‌صورت یکپارچه قرار گیرد. مثلاً دکمه «لایک» فیس‌بوک، روی میلیون‌ها سایت دیگر هم در دسترس است، مانند یک استاندارد پیشنهاد به دیگران. وقتی شما روی آن کلیک کنید، به‌طور عمومی اعلام کرده‌اید که محتوای آن صفحه را تأیید و پیشنهاد می‌کنید. وقتی دیگران تعداد «لایک»های یک صفحه را ببینند، یا وقتی یکی از دوستان وارد صفحه شخصی شما شود، این «لایک»ها مانند یک پیشنهاد عمل می‌کنند. انتهای مطلب/