با در دسترس قرار گرفتن نسل جدید VR و AR، تولید واقعیت جدیدی را آغاز کرده است. فناوری مجازی بیش از ۵۰ سال است که وجود دارد، اما واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) به تازگی در محیطهای تولیدی ظاهر شدهاند. این فناوری ها به خوبی در راه پذیرش گسترده تر هستند.
پذیرندگان اولیه در صنعت تولید وقتی صحبت از AR و VR به میان می آید، نوآورانه فکر می کنند. همانطور که آنها آینده را در نظر می گیرند، در حال ارائه راه هایی برای استفاده از این فناوری های بالقوه مخرب برای بهبود ایمنی کارگران، سرعت بخشیدن به محصولات جدید به بازار، کاهش هزینه های آموزشی و افزایش بهره وری هستند. بسیاری فناوری مجازی را برای رقابتی ماندن در بازار تولید مهم می دانند. در اینجا چند نمونه از نحوه استفاده برخی از شرکتها از AR و VR برای تغییر فرآیندهای تولیدی و وابسته به آنها وجود دارد و اینکه چگونه از این فناوریها بهره میبرند.
چگونه فناوری VR در حال تغییر تولید است
۱.مدیریت موجودی
شرکت لجستیک DHL یکی از اولین شرکت هایی بود که AR را در مدیریت موجودی خود وارد کرد. با همکاری مشتری DHL Ricoh و متخصص راه حلهای محاسباتی پوشیدنی Ubimax، از عینکهای هوشمند و واقعیت افزوده برای اجرای یک برنامه آزمایشی “گزینش بینایی” در عملیات انبارداری استفاده کرد. گرافیک نمایش داده شده روی عینک هوشمند کارگران را در انبار راهنمایی می کند تا خطاها را کاهش داده و فرآیند چیدن را تسریع کند. عینک هوشمند دادههای ردیابی لازم را بدون نیاز به توقف کارمند و وارد کردن دادهها در رایانه ثبت میکرد. برنامه آزمایشی ثابت کرد که AR ارزش افزوده ای به لجستیک ارائه می دهد و منجر به افزایش ۱۵ درصدی کارایی در طول فرآیند برداشت می شود. این فناوری در انبارهای DHL در سراسر جهان پیاده سازی شد.
۲. طراحی و ساخت خودرو
VR در حال تبدیل شدن به یک هنجار صنعت برای شرکت های پیشرو خودرو است. هیوندای با پیوستن به خودروسازانی مانند فورد که از سال ۱۹۹۹ از فناوری مجازی استفاده می کند، اکنون ابزارهای VR و دیجیتال سه بعدی را هنگام طراحی خودروها و قطعات جدید پیاده سازی می کند. VR به طراحان اجازه میدهد تا مدلها را در زمینههای خاص آزمایش کنند که سناریوهای دنیای واقعی را تقلید میکنند، چیزی که با مدلهای گلی گذشته غیرممکن بود. هیوندای در حال حاضر دارای یک سیستم بررسی طراحی واقعیت مجازی است که به اعضای تیم در سراسر جهان این امکان را میدهد تا هر مرحله از فرآیند طراحی و مدلسازی را به طور کامل بررسی کنند.
استفاده از فناوری های مجازی باعث بهبود قابل توجهی در هزینه، زمان و کیفیت می شود. با VR، طراحان و مهندسان محصول میتوانند گزینههایی را بررسی کنند که در گذشته هزینه یا زمان زیادی نداشتند. در مورد شرکت های عظیمی مانند هیوندای، کارمندان نیاز کمتری به سفر برای تکمیل طرح ها دارند.
۳. آموزش تعمیر و نگهداری و مونتاژ
AR و VR میتوانند با ارائه آموزشهای همهجانبهتر در حین کار، ورود کارگران جدید را سرعت بخشند و بهره وری کارگران را بهبود بخشند. عینکهای هوشمند AR که ویدئو، گرافیک و متن را نمایش میدهند، میتوانند به صورت بصری کارگر را، گام به گام، از طریق کارهای مونتاژ یا نگهداری راهنمایی کنند. برای مثال، تنها کاری که کارگر برای شروع تعمیر باید انجام دهد، نگاه کردن به قسمتی است که نیاز به تعمیر دارد.
چندین سال است که شرکت Lincoln Property از فناوری واقعیت مجازی برای آموزش کارگران در تعمیر و نصب HVAC استفاده می کند. علیرغم قیمت بالای VR، LPC آموزش را مقرون به صرفه دانسته زیرا زمان، هزینه سفر و مواد را به حداقل می رساند. فراتر از اعداد و ارقام، LPC و سایر شرکتهایی که آموزش واقعیت مجازی را به کار میگیرند دریافتهاند که مشارکت شرکتکنندگان به مراتب بیشتر از وبینارها یا سایر گزینههای آموزش آنلاین است. کارمندان معمولاً تحت تأثیر تازگی نسبی واقعیت مجازی و همچنین روشی که در یک جلسه آموزشی معمولی از بین می رود، تحت تأثیر قرار می گیرند. آنها اغلب آموزش واقعیت مجازی را به عنوان “باحال” و “سرگرم کننده” توصیف می کنند.
۴. برنامه ریزی کارخانه
فن آوری مجازی همچنین برای برنامه ریزی کف کارخانه، ساخت و ساز و رویدادهای کسب و کار تولید پیاده سازی می شود. در تولید انبوه، برنامه ریزی کارخانه، محل قرار دادن ابزار، تجهیزات و پرسنل برای بهره وری و کارایی بسیار مهم است.
مهندسی یک کارخانه جدید یا تغییر یک کارخانه موجود شامل طراحی، آزمایش و آزمایش است. هر گونه تاخیر غیرمنتظره یا تعطیلی خط تولید، حتی موقتی، می تواند بسیار پرهزینه باشد. فناوریهای مجازی میتوانند فرآیند را ساده کرده و به طور قابل توجهی کوتاه کنند. کارخانه های مجازی را می توان برای آزمایش جریان های تولید و نحوه انجام وظایف کارگران و روبات ها قبل از ایجاد هر گونه تغییر در دنیای فیزیکی طراحی کرد. حتی ارگونومی را می توان آزمایش و اصلاح کرد تا اطمینان حاصل شود که همه چیز در خط یا کارخانه جدید یا تغییر یافته به خوبی و کارآمد اجرا می شود. آزمایشات اولیه نشان می دهد که یک طبقه تقریباً برنامه ریزی شده را می توان در کسری از زمان تکمیل کرد و محصولات جدید را سریعتر وارد خط تولید کرد.
۵. ایمنی کارگران بهبود یافته است
اگرچه ایمنی کلی برای کسانی که در تولید کار می کنند در طول سال ها به طور قابل توجهی بهبود یافته است، حتی یک جراحت یا مرگ نیز بسیار زیاد است. ایمنی بیشتر یکی از مزایای واقعیت مجازی در ساخت است. واقعیت مجازی به مدیران کارخانه اجازه میدهد تا پیکربندیهای خط مونتاژ و فرآیندهای درگیر در تولید را شبیهسازی کنند، که به آنها امکان میدهد موقعیتهای بالقوه خطرناک را شناسایی کنند. واقعیت مجازی همچنین ممکن است به عنوان راهی برای غوطه ور کردن کارکنان در ایستگاه کاری آینده استفاده شود تا مهارت، حرکت و امکان سنجی آنها را به تصویر بکشد. این می تواند در نهایت خطر آسیب های احتمالی و یا مرگ و میر را از بین ببرد.
۶. محصولات توسعه یافته بهتر
استفاده از واقعیت مجازی امکان مونتاژ تقریباً کامل را فراهم می کند. عینکهایی که حاوی حسگرهای عمق، دوربینها و حسگرهای حرکتی هستند، نمایی از محیط کار، مهندسان و کارگران و نحوه مونتاژ دستورالعملها و قطعات را ارائه میدهند.
چندین شرکت از واقعیت مجازی برای اطمینان از مونتاژ صحیح اجزای خاص استفاده می کنند. به عنوان مثال، لاکهید مارتین، شرکت دفاعی و هوافضا، یک آزمایشگاه کامل واقعیت مجازی دارد که به طراحی و تولید محصول اختصاص دارد. پس از استفاده از واقعیت مجازی برای ساخت F-35، لاکهید مارتین متوجه شد که مهندسان نه تنها میتوانند سریعتر، بلکه با دقتی در حدود ۹۶ درصد کار کنند. این آزمایشگاه که یکی از بزرگترین در نوع خود است، به مهندسان اجازه می دهد تا کارایی، هزینه و ریسک طرح ها و مدل ها را در یک محیط کم خطر ارزیابی کنند. به طور مشابه، تکنسینهای بوئینگ از عینکهای هوشمند VR استفاده میکنند که دستورالعملهای لازم را برای هر تعمیر سیمکشی ارائه میدهند و زمان کار لازم را تا ۲۵ درصد کاهش میدهند.
سرمایهگذاری در VR در مرحله مونتاژ میتواند منجر به محصولاتی با ماندگاری بیشتر و حتی عملکرد بهتر برای مشتریان شما شود و هزینههای خدمات مشتری و تعمیرات را بعداً به حداقل برساند. واقعیت مجازی در توسعه همچنین می تواند به شما کمک کند تا قبل از اینکه زمان و هزینه زیادی را صرف آن کنید، تصمیم بگیرید که آیا یک پروژه موفق خواهد بود یا خیر.
آیا فناوری مجازی ماندگار است؟
هنوز خیلی زود است که بدانیم آیا سرمایهگذاریهای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی منعکسکننده انقلابی است که برای همیشه تولید میکند، آنطور که ما میشناسیم تغییر میکند، یا اینکه پذیرندگان اولیه زمان آزمایش را آغاز کردهاند. در هر صورت، فناوری مجازی در تولید را دیگر نمی توان به عنوان همه تبلیغات توصیف کرد.
انتظار می رود استفاده از فناوری واقعیت مجازی در چند سال آینده به شدت افزایش یابد. فناوری VR حتی می تواند در همه تلفن ها و دستگاه ها در دسترس باشد. اگرچه ممکن است پذیرش در برخی کشورها کند باشد، انتظار میرود آمریکای شمالی به عنوان داغترین بازار برای VR، با افزایش در بازار آسیا و اقیانوسیه، ادامه یابد. انتظار میرود که محبوبیت روزافزون در برنامههای کسب و کار و حرفهای به استفاده شخصی و تفریحی نیز کاهش یابد، حتی اگر انتظار میرود بخش آموزشی بر استفاده از VR تسلط داشته باشد.
شرکت هایی مانند Google و Oculus در خط مقدم گسترش واقعیت مجازی به عموم مردم هستند زیرا آنها دستگاه های VR را برای گسترش دنیای مجازی و کاهش هزینه های این فناوری ایجاد می کنند. تغییر از یک هدست واقعیت مجازی متصل به رایانه به یک هدست بدون اتصال یا حتی یک دستگاه هوشمند VR امکان ترکیبهای احتمالی VR را تقریباً نامحدود میکند.
فضاهای جدیدی را تصور کنید که VR می تواند به آن ها تبدیل شود: درمان بیماران مبتلا به فوبیا از طریق غوطه وری درمانی مجازی، رفتن به سفرهای خرید مجازی که در آن می توانید قبل از خرید لباس را روی بدن خود مشاهده کنید، از آنجایی که VR در حال حاضر توسط برخی موزهها استفاده میشود، تصور اینکه این فناوری فرصتهایی را برای حضور در رویدادهای زنده مانند کنسرتها و کنفرانسها بدون خروج از خانه شما فراهم میکند، آسان است.
برای رسیدن به دنیایی که در آن VR و AR هنجارهایی در تمام حوزههای تولید و زندگی هستند، این صنعت ابتدا باید بر قیمت غیرقابل تحمل، عدم رقابت در تولید و عوارض جانبی مرتبط با بیماری حرکت پس از استفاده غلبه کند.
انتهای مطلب/ منبع