شرکت‌های خدماتی در راستای حفاظت محیط‌زیست و به دست آوردن طیف جدیدی از مشتریان به بازاریابی سبز روی آورده‌اند. هرچند ارائه خدمات سبز در این شرکت‌ها قابل‌مقایسه با تولیدات سبز قدری دشوارتر است اما این اطمینان که نحوه ارائه خدمات در این شرکت‌ها آلوده‌کننده محیط‌زیست نمی‌باشد قابل‌مشاهده است. امروزه بازاریابی سبز در بسیاری از شرکت‌ها رعایت شده و ادامه خواهد داشت. شاید در آینده موفقیت و بقای سازمان بستگی به رعایت موارد زیست‌محیطی داشته باشد.

استفاده رستوران ها از مواد قابل بازیافت در بسته بندی، توصیه هتل داران به مشتریان جهت استفاده از لامپ‌های کمتر و اجتناب از شستشوی غیرضروری حوله‌ها، بررسی میزان آلایندگی خودروها در شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات جاده‌ای از موارد انجام‌شده بازاریابی خدمات سبز هست.

شرکت‌های خدماتی می‌توانند بر اساس اندیشه سبز راهبردهای تجاری خود را توسعه داده و برنامه‌های بازاریابی خود را دگرگون سازند. برای مثال ادارات بیمه و بانک‌ها می‌توانند مشتریان خود را به استفاده از سرویس‌های اینترنتی، ایمیلی و ارتباطات راه دور بدون استفاده از حمل‌ونقل و کاغذ ترغیب کنند. از سرمایه‌های مشتریان در زمینه‌های مبتنی بر اصول اخلاقی استفاده کنند و برنامه‌های شفافی برای حفاظت از محیط‌زیست ارائه دهند.

بیمارستان ها می‌توانند از طریق موقعیت‌یابی مکان مناسب به کاهش زباله‌های بیمارستانی و صرفه‌جویی در انرژی دست یابند. بازاریابی سبز برای این بیمارستان ایجاد شهرت نموده و از هزینه تبلیغات کاسته و موجب جلوگیری از سرمایه‌گذاری مجدد خواهد شد.

گرچه تنوع بسیار زیادی در بازاریابی خدمات وجود دارد اما می‌توان از موارد زیر برای تحقق بازاریابی سبز در سازمان بهره برد:

  • بازاریابی سبز در انتخاب محل سازمان: محل استقرار شرکت یا سازمان به‌طور جامع با در نظر گرفتن مواردی مانند صرفه‌جویی در انرژی، نحوه دفع زباله‌ها و بازیافت آن‌ها انتخاب شود.
  • بازاریابی سبز در فعالیت‌های سازمانی: بررسی فعالیت‌های سازمان به‌خصوص فعالیت‌های مؤثر در بخش‌های مهم تجارت مانند توزیع و ذخیره‌سازی.
  • بازاریابی سبز و مقبولیت سازمان: بررسی این موضوع که آیا کلیه قوانین جلوگیری از آلودگی محیط‌زیست و همچنین روش‌های بسته‌بندی توسط شرکت رعایت می‌شود و یا خیر.

انتهای مطلب/ لینک محتوا