کسب و کار در مسیر صحیح ...

هنگامی‌که تصمیم می‌گیرید یک محصول جدید را تولید کنید، گام بعدی آزمایش آن در بازار است. آزمایش بازار به شما اجازه می‌دهد بررسی کنید که آیا این محصول یا خدمت به لحاظ فنی و تجاری سالم است و اینکه مشتریان هدف تا چه میزان با اشتیاق از آن استقبال خواهند کرد. شما می‌توانید هم کالاها و خدمات مصرف‌کنندگان و هم کالاها و خدمات تجاری را در بازار آزمایش کنید. به‌منظور آزمایش محصولات و خدمات مصرف‌کنندگان می‌توانید یک یا تعداد بیشتری از روش‌های فهرست شده‌ای که در اینجا آورده‌ایم را مورداستفاده قرار دهید. این روش‌ها از کم‌هزینه‌ترین تا پرهزینه‌ترین موارد را شامل می‌شود. شرکت شما می‌تواند در اجرا و ارزیابی یکی یا تمام این آزمایش‌ها، از شرکت‌های متخصص بهره بگیرد. در مرحله اول؛ نمونه‌هایی از محصول اصلی را بسازید. شما باید نمونه‌ها را با یک برند مزین کرده و بسته‌بندی کنید و سپس آن‌ها را در شرایط معتبر، به‌وسیله مشتریان آزمایش کنید.

  • موج فروش: اجازه دهید برخی از مصرف‌کنندگان، محصول شمارا بدون پرداخت هزینه‌ای آزمایش و مقایسه کنند. سپس این محصول یا محصول رقیب را باقیمت‌های به نسبت کمتر دوباره ارائه کنید. ببینید چه تعداد از مشتریان محصول شمارا دوباره انتخاب می‌کنند و میزان رضایت آن‌ها از این محصول را ارزیابی کنید.
  • آزمایش مصنوعی بازار: از تعدادی از خریداران شایسته بخواهید که درباره محصول موردعلاقه خود، به سؤالاتی پاسخ دهند. آنگاه آن‌ها را دعوت کنید که به یک سری تبلیغاتی توجه کنند که یکی از محصولات جدید شما هم در آن است. سرانجام مقداری پول به آن‌ها بدهید و آن‌ها را در یک فروشگاه آزاد بگذارید و ببینید چه تعداد از آن‌ها محصول شمارا می‌خرند.
  • آزمایش کنترل‌شده بازار: محصول خود را در تعدادی از فروشگاه‌ها و مکان‌های جغرافیایی که مایل هستید محصولتان در آنجا آزمایش شود، قرار دهید. موقعیت‌های مختلف؛ ویترین‌ها، قفسه‌ها و قیمت‌های مختلف را آزمایش کنید. میزان فروش را از طریق سیستم‌های کنترل فهرست الکترونیکی ارزیابی کنید.
  • آزمایش بازار: این نوع آزمایش بازار در مقیاس بزرگ است. تعدادی از شهرها را به‌عنوان نمونه انتخاب کنید و از عوامل فروش خود بخواهید این محصول در آن شهرها به‌طور کامل عرضه کنند و یک برنامه تبلیغاتی کامل را آغاز کنید. مشاهده کنید که فروش این محصول چطور خواهد بود.

به‌منظور آزمایش محصولات تجاری، از این روش‌ها استفاده کنید:

  • آزمایش آلفا: تعدادی از محصول جدید خود را بسازید یا برای یک خدمت جدید خود یک مسئول آزمایش قرار دهید. سپس دو نفر از مهم‌ترین و صمیمی‌ترین مشتریان خود را انتخاب کنید تا محصول را به شکل رایگان آزمایش کنند و درباره عملکرد، قابلیت‌ها و مشکلات آن‌ها اظهارنظر کنند. اطمینان حاصل کنید که یکی از نمایندگان شرکت شما با مشتری آزمایش آلفا ملاقات می‌کند و در طول روند آزمایش در کنار اوست. هدف شما در این مرحله جمع‌آوری توصیه‌ها برای این است که محصول یا خدمتتان به بهترین شکل ممکن تبدیل شود.
  • آزمایش بتا: این آزمایش شبیه آزمایش آلفاست. با این تفاوت که این آزمایش در فرایند تولید محصول کمی دیرتر و زمانی انجام می‌شود که محصول به شکل نهایی‌اش نزدیک‌تر است. به‌وسیله آزمایش بتا، تعداد بیشتری از محصول جدید را به مشتریان بیشتری ارسال کنید تا بازخوردهای آن‌ها را دریافت کنید. ممکن است از نگرانی‌ها یا مسائلی که می‌خواهید آزمایش‌کنندگان هنگام استفاده از محصول یا خدمت به آن فکر کنند، فهرست روشن‌تری داشته باشید و یا ممکن است به آزمایش‌کنندگان پیشنهاد دهید که محصول را با تخفیف قابل‌توجهی به آن‌ها بفروشید.
  • نمایشگاه‌های تجاری: بررسی کنید که ذی‌نفعان به محصول یا به خدمت جدید شما تا چه میزان علاقه نشان می‌دهند. واکنش آن‌ها نسبت به قابلیت‌های تنوع چیست و چه تعداد از شرکت‌کنندگان آشکارا نسبت به خرید این محصول ابراز علاقه می‌کنند یا آن را سفارش می‌دهند. البته توجه داشته باشید که رقیبان شما هم در نمایشگاه‌ها، به محصول یا به خدمت شما نگاهی خواهند انداخت؛ بنابراین، بهترین کار این است که اندکی پس از نمایشگاه محصول را عرضه کنید.

انتهای مطلب/