کسب و کار در مسیر صحیح ...

رئیس مایکروسافت، بیل گیتس، استاد جنبه های مهمی از ارتباطات درون به بیرون است که او آن را عضوگیری مجدد می نامد. تمرکز آن، درگیر کردن دوباره با استعدادترین افرادتان است. این موضوع درباره جلب کردن نظر یک همکار باسابقه و روشن نگه داشتن شعله در حال و هوای رمانتیک است. برای مایکروسافت این تداوم شعله با موفقیت و پیشرفت شخصی و هم چنین ایفای نقشی کوچک در سامانه ای بزرگتر، همراه است. بیل گیتس یک فرهنگ تهاجمی و بسیار رقابتی را ایجاد کرد. در روزهای اولیه او رقابت درون شرکتی را پدید آورد که به رفتار بیرونی تهاجمی تری برای شرکت منجر شد. او واحدهای تجاری را یکی علیه دیگری با رقابت کردن به چالش کشید.

از جهات بسیاری این امر سنگدلی و شقاوتی را ایجاد کرد که با تهاجمی بودن همتراز بود و بیل دریافت که این موضوع شرکت را به یک مکان خشن و طاقت فرسا برای کار کردن تبدیل کرده است. همان گونه که بارها و بارها گفته ایم تاکنون با هیچ شرکتی کار نکرده ایم که به سرمایه های انسانیش بیشتر از مایکروسافت ارج بنهد. این شرکت به سبک گاوچران مشهو دالسی، تکس شرام به دنبال بهترین ها است که در هر گوشه ای از پیش نویس لیگ سراسری فوتبال به دنبال بهترین بازیکن موجود و نه به دنبال بازیکن با جایگاه ویژه است.

مایکروسافت به دنبال نیروی عقلانی و ذهنی در عضوگیری ها و استخدام هایش است. استخدام نیروی تازه کافی نیست. باید مدام بهترین آن ها را استخدام کنید، با تثبیت قراردادهایی که آن ها با شرکت دارند و با تمرکز روی شفاف سازی نقش چشمگیری که آن ها در جلسات بازی می کنند، این کار را انجام دهید. همان طور که ری کروک، رئیس مک دونالد گفته است، گیتس اعتقاد دارد که هر کدام از ما به اندازه همه ما مهم است و مایکروسافت با دقت مسیرهای شغلی این نیروی جدید استخدام شده یعنی ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کارمند طراز اول بی همتا و منحصر به فرد را در سطحی شخصی مدیریت می کند.

گیتس هم چنین قدرت مشتریان را به عنوان قوی ترین شکل تبلیغات شفاهی و ویروسی دریافته است. در حقیقت مایکروسافت مصرف کننده های نهایی و تاثیرگذار را تشخیص داده و هدف می گیرد. این ها هدف های بازاری مدیران رسمی فناوری اطلاعات نیستند، در عوض آن ها افراد انتهای سالنی هستند که هرگاه مشکلی با لپ تاپ یا پی دی ای تان دارید، برای سوال کردن نزد آن ها می روید. آن ها در تحقیقات مایکروسافت با جواب دادن به این پرسش: آیا شما بر بیشتر خریدهایی که خودتان انجام می دهید، تاثیر می گذارید؟ خود را شناختند. این مصرف کنندگان نهایی و تاثیرگذار، کارشناسان مارکتینگ قدرتمند و ویروسی هستند و گواهینامه های معتبری را در هر بازاری فراهم می کنند. خیلی از جهات، این امر مهم ترین نوع مارکتینگ است که مایکروسافت تاکنون از آن استفاده کرده است. حتی امروزه این مساله به صورت موجی از طریق کارمندان به شرکای سامانه، به دوستان و اقوام، مصرف کننده های نهایی و از طریق آن ها به بقیه بازار منتقل می شود.

اهداف مایکروسافت فروختن به صورت عمیق و گسترده است. فروختن هر محصول تازه منتشر شده یا ارتقا یافته به هر مشتری و فروختن محصولات بیشتری در کنار خط مایکروسافت به هر مشتری. فروختن به مصرف کنندگان نهایی و تاثیرگذار، پیش از همه امری کلیدی برای رسیدن به اهداف است.

انتهای مطلب/