کسب و کار در مسیر صحیح ...

اغلب مهمترین تصمیماتی که بر فروش موفقیت آمیز محصولات در بازارهای جهانی تاثیر می گذارند، مربوط به طرح و ساخت آنهاست. شکل و ظاهر محصول، بر روی هزینه تمام شده محصول، قابل رقابت بودن و سودرسانی آن نیز تاثیر مستقیم می گذارد. بیان روشن طرح و ظاهر محصول در مارکتینگ جهانی، تجربه دو شرکت امریکایی است که بازار سخت و نفوذناپذیر ژاپنی را شکست و فرو ریخت.

یک تولید کننده کوچک به نام “پارکینگ سولوشنز” در ساحل ردوندو ایالت کالیفرنیا در کار رقابت با ۱۷ شرکت ژاپنی، بر آنها فایق آمد و موفق شد بالابرهای خودروهای سواری خود را به شرکت “تک کورپوریشن” در هیروشیما بفروشد. رئیس اسن شرکت طی گفتگویی اظهار داشته بود که بالابر های سواری ساخت تولیدکنندگان ژاپنی بیش از اندازه مهندسی ساز و پر هزینه اند. ژاپنی ها بالابرهای امریکایی را دوست دارند زیرا طراحی آنها ساده و کاربری راحتی دارند و همچنین هزینه بسیار کمتری نیز دارند.

شرکت کریپلونایت در ایالت ماساچوست، در پی کسب جایزه سازمان آگهی های تبلیغاتی و طراحی صنعتی ژاپن به خاطر طرح برجسته و نحوه کار یک قفل دوچرخه، فروش و سود خود را به میزان چشم گیری افزایش داد. این گزارش های مبتنی بر موفقیت، همچنین ملاحظات دیگری از جمله مزیت ها، هزینه تمام شده و سازگاری که در طراحی محصولات برای بازارهای جهانی نقشی اساسی دارند، به روشنی بیان می کند.

مزیت ها: از نگاه مشتری، آنچه را که مشتری از یک محصول انتظار دارد باید به عنوان ملاحظاتی مهم در طراحی محصول مورد توجه قرار گیرد و چنانچه در این مورد غفلت گردد به زیان فروشندگان تمام خواهد شد. به طور مثال شرکت Olivetti به این نتیجه رسید که ماشین تحریر سبک و مدرنی را که تولید و توزیع می کند و جایزه ای را نیز به خاطر استقبال فوق العاده مشتریان در اروپا نصیب خود ساخته است، نمی تواند با ماشین تحریر حجیم و سنگینی که در امریکا طراحی و تولید می شود و فروش خوبی هم دارد، رقابت کند. الیوتی ناگزیر شد از طرح و ظاهر ماشین تحریر امریکایی اقتباس کند و این جلب نظر مصرف کننده امریکایی بود که مزیت هایی را هم در خود داشت.

هزینه تمام شده: هزینه ساخت و مارکتینگ محصول، سقفی را ایجاد می کند که قیمت فروش در زیر آن قرار می گیرد. این قیمت مهمترین عنصر تعیین کننده از لحاظ توان رقابت محصول و سودرسانی آن در بازارهای جهانی است. ملاحظات اساسی، علاوه بر هزینه طراحی محصول، مشتمل است بر هزینه نیروی کار و مواد اولیه ای که از خارج تامین می گردد و در ساخت محصول مورد استفاده قرار می گیرد و هزینه جهش و عبور از موانع تعرفه ای و غیر تعرفه ای که در کشور مورد نظر در برابر ورود محصول وضع شده است.

سازگاری: محصولات باید به شکلی طراحی و ساخته شوند که با محیطی که مورد استفاده خواهند شد، سازگار باشند. آب و هوای مختلف، سیستم های اندازه گیری متفاوت و سیستم های نیروی برق متفاوت و سیستم های رادیو و تلویزیونی متفاوت، معدودی از محدودیت های محیطی اند که بر طراحی محصول تاثیرگذارند.

ریچارد رابینسون فهرست ۹ گانه ای را مطرح می کند که عوامل اصلی محیطی را در بر دارند. تغییر طراحی محصول مشتقی است از هر یک از عوامل جدول زیر:

عامل محیطی در کشور مورد نظر برای ورودتغییر طرح
سطح مهارت های فنی پایینساده سازی محصول
هزینه نیروی کار بالاخودکار سازی – کار با دست
سطح سواد پایینساده سازی و کار با تذکر و حرف زدن
سطح درآمد پایینتغییر در قیمت و کیفیت
نرخ سود بالاتغییر در کیفیت و قیمت
سطح تعمیر و نگهداری پایینتغییر در توان ها و اندازه ها و ساده سازی
دگرگونی های آب و هواییتطبیق دادن محصول
جدا افتادگی محیط و انزوای آنساده سازی محصول و ارتقای قابلیت اعتماد به آن
استاندارد های متفاوتتجدید معیار اندازه گیری، تغییر شکل و اندازه های محصول

 

این تغییرات پیشنهاد شده در ابتدا، ویژگی های طراحی محصول فعلی را مورد توجه قرار می دهد و تلاش کامل در طراحی محصول و در دسترس عموم بودن آن، که به طور کلی عبارتند از: نام، نشان یا علامت، کیفیت و سطوح ارائه خدمات، بسته بندی و ویژگی های برچسب زنی و تصمیماتی که با طول و عرض خطوط محصول و سایر وسایلی که با آن ترکیب می شود مرتبط می باشند.

انتهای مطلب/