کسب و کار در مسیر صحیح ...

چیدمان فروشگاه به روش پیست مسابقه رویکرد محبوبی در میان خرده‌فروشان است. در این چیدمان بخش‌های مختلف دورتادور فروشگاه هستند. آن‌ها درون فضای مرکزی گروه‌بندی ‌شده‌اند. این نوع چیدمان به خریدار امکان می‌دهد که نسبتاً آسان و آزاد دور فروشگاه حرکت کند. ایدئال است که گروه‌بندی شکل منطقی داشته باشد و نوعی مکمل فراهم بیاورد؛

برای مثال بخش رنگ باید کنار بخش خانه باشد. این ممکن است خریدهای اضافی را تحریک کند؛ جایی که خریدار با قصد خرید رنگ وارد فروشگاه می‌شود اما ممکن است برخی مبلمان­ها را هم ببیند که جذابیت خیلی بالایی داشته باشند. به گزارش هورموند، این رویکرد در معرض دید بودن حداکثری محصول را به خریداران عرضه می‌کند. خلاصه اینکه تصمیم‌های چیدمان فروشگاه باید عوامل زیر را هم از دیدگاه خرده‌فروش و هم از دیدگاه خریدار در نظر بگیرد:

  • مدیریت جریان پاخور مشتری: جایی که ممکن باشد، خرده‌فروش‌ها باید راهروهایی داشته باشند که امکان گفت‌وگوی راحت خریداران را فراهم کند. مناطق ازدحام در زمان‌های اوج خرید باعث ایجاد آزردگی می‌شوند.
  • ایجاد موقعیت‌های جذاب: در ترکیب با محیط فروشگاه، خرده‌فروش‌ها به‌صورت ایدئال دوست دارند که خریداران تا می‌توانند در فروشگاه از مناطق بیشتری بازدید کنند. موقعیت‌یابی هوشمندانه کالاهای خاص مثلاً کالاهای کم‌قیمت در انتهای فروشگاه تا خریداران مجبور باشند از کنار کالاهای گران‌قیمت‌تر بگذرند، ممکن است به سطح بالاتر خریدها منجر شود.
  • تزریق هیجان: خرده‌فروش‌هایی که خیلی محکم به چیدمان‌های شبکه‌ای می‌چسبند این ریسک را به وجود می‌آورند که خرید را برای خریداران خسته‌کننده و تکراری کنند. نسخه‌ای از واحدهای نمایش دهی و قفسه‌ها می‌توانند فضا را در فروشگاه بشکنند و خریداران را وسوسه کنند که کالا را در مناطق خاص فروشگاه بازرسی کنند. مثلاً در انتهای راهرویی طولانی در سوپرمارکت ممکن است بااحتیاط نگاه کنند که در واحد نمایش دهی کدام نوشابه‌ها یا عطرهای جدید معرفی‌شده‌اند.
  • تشویق خرید کالاهای اضافی: بیشتر احتمال می‌رود چیدمانی که محصولات مکمل را کنار هم می‌گذارد فروش اضافی ایجاد کند. مثلاً ممکن است بسیاری از آقایان خرید یک دست کت‌وشلوار را برای مصاحبه‌ی کاری خرید اصلی‌شان در نظر بگیرند. احتمال دارد چیدمانی که بلوز و کراوات را نزدیک بخش کت‌وشلوار قرار می‌دهد منجر به خرید اضافی بدون واردکردن فشار بی‌مورد روی مشتری بشود.
  • تشویق خریدهای تفریحی: خریدارها را می‌توان وسوسه کرد که کالاهایی بخرند که از اول بخشی از فهرست خرید یا برنامه‌شان نبوده است. در سوپرمارکت‌ها مثلاً خرده‌فروش‌ها کالاهای اسنکی را تا جای ممکن نزدیک یا درست کنار مناطق صندوق می‌گذارند که انتقادهای بسیاری را از گروه‌های مصرف‌کننده برانگیخته است؛ آن‌ها ادعا می‌کنند که خرده‌فروش‌ها هم در رفتار کودکان و هم در رفتار والدین دست‌کاری می‌کنند. گذاشتن خمیردندان که کودکان را هدف گرفته در قفسه‌بندی پایین هم مثالی از دست‌کاری یا روانشناسی هوشمندانه‌ی خرده‌فروش است که بستگی به نظر شما دارد!
  • تشویق گشتن در فروشگاه: این مورد مرتبط با محیط خرده‌فروشی است که در آن خرده‌فروش می‌خواهد خریداران را تشویق کند که تعلل کنند و زمان بیشتری را در بخش یا رده‌ی خاصی از فروشگاه بگذرانند.

انتهای مطلب/