کسب و کار در مسیر صحیح ...

نکات زیادی در پیام یک آگهی تبلیغاتی وجود دارد که فقط از یک نگاه سطحی قابل‌درک نخواهد بود. یک آگهی تبلیغاتی، مانند سایر فرم‌های ارتباطاتی، زمانی مؤثر خواهد بود که نیازها و خواسته‌های مصرف‌کننده را برانگیزد و او را تحت تأثیر قرار دهد. یک ارتباط که بصری و قابل‌اندازه‌گیری می‌باشد.

پرسش‌های زیر به افزایش آگاهی از این فرایند کمک می‌کند. از این سؤال‌ها برای نقد تبلیغ در جمع همکاران و یا تحلیل شخصی خودتان استفاده کنید. ممکن است از معانی و پیام‌هایی که کشف می‌کنید متحیر شوید.

  1. محیط کلی یک تبلیغ چیست؟ با چه روشی خلق‌شده و چگونه این حالت را ایجاد می‌کند؟
  2. دیزاین آگهی چگونه است؟ آیا محتاط و تعادل محوراست و یا از سایر فرم‌ها تبعیت می‌کند؟ عناصر اصلی تبلیغ چگونه سازمان‌دهی شده‌اند؟
  3. رابطه بین عناصر تصویری و نوشتاری چیست و چه چیز را بیان می‌کند؟
  4. فضاسازی در تبلیغ چگونه است؟ آیا مقدار زیادی فضای خالی وجود دارد یا اینکه پر از المان‌های گرافیکی و نوشتاری است؟
  5. چه علائم و نشانه‌هایی در تبلیغ می‌بینیم؟ آن‌ها چه نقشی در اثرگذاری تبلیغ ایفا می‌کنند؟
  6. اگر در تبلیغ مرد، زن، کودک، حیوان و … وجود دارد، آن‌ها نماد چه چیزی هستند؟ در مورد حالت صورت، ژست، مدل مو، سن، جنسیت، رنگ مو، قومیت، تحصیلات، شغل، خویشاوندی آن‌ها برداشت‌هایی می‌توان کرد؟
  7. پس‌زمینه به ما چه می‌گوید؟ تبلیغ در کجا اتفاق می‌افتد و این پس‌زمینه به چه میزان مهم است؟
  8. موضوع اصلی تبلیغ چیست و آن چه اهمیتی دارد؟
  9. از چه تمی در تبلیغ استفاده‌شده؟ موضوع این تم‌ها چیست؟ ممکن است موضوع زن و مردی باشد که در حال نوشیدن نوشیدنی هستند، ولی تم آگهی حسادت، خیانت، جاه‌طلبی، عشق و… باشد.
  10. در تبلیغ از چه زبانی استفاده می‌شود؟ آیا این زبان ضرورتاً اطلاعات را منتقل می‌کند و آیا می‌تواند واکنش احساسی را برانگیزد؟ یا هر دو؟ چه تکنیک‌هایی از قبیل طنز، وزن و قافیه، تعریف زندگی، مقایسه‌ها، کنایه و… توسط کپی رایتر استفاده‌شده است؟
  11. از چه حروف و فونتی استفاده‌شده است و چه تأثیری دارند؟
  12. چه چیز تبلیغ می‌شود و آنچه نقشی در فرهنگ جامعه بازی می‌کند؟
  13. تصمیمات زیبایی‌شناسی چه اهمیتی دارند؟ اگر تبلیغ یک عکس باشد، چه نوع منظره‌ای است؟ نمای دور چه اهمیتی دارد؟ نمای میانه، نمای نزدیک؟ نورپردازی چطور؟ استفاده از رنگ‌ها، زاویه عکس چطور؟
  14. چه حالت روانشناسی، سیاسی، اقتصادی یا فرهنگی به‌طور غیرمستقیم در تبلیغ منعکس‌شده است؟ یک آگهی ممکن است درباره شلوار جین آبی باشد ولی به‌طور غیرمستقیم، مسائلی از قبیل تبعیض جنسی، بیگانگی، تفکر تقلیدی، فاصله نسل‌ها، تنهایی، نخبه‌گرایی و … را منعکس کند.

انتهای مطلب/