بررسی‌ها نشان از سبقت گرفتن تلویزیون از مابقی رسانه‌ها در تبلیغات کشور دارد. با توجه به این موضوع ۱۰ برند برتر تبلیغ‌کننده در فصل تابستان سال ۹۶، تلویزیون را قبل از روزنامه و مجلات برای تبلیغاتشان انتخاب کرده‌اند. بر اساس این بررسی‌ها که توسط شرکت پژوهش بازار و رسانه امروز صورت گرفته؛ ده برند برتر در فصل دوم سال ۹۶ نزدیک به ۳۵,۳۹۵ (میلیارد ریال) برای تلویزیون، ۲۴۴ (میلیارد ریال) برای روزنامه و ۳۵ (میلیارد ریال) برای مجله هزینه کرده‌اند.

با توجه به این ارقام ده برند برتر بیش از ۲۵ درصد از تبلیغات تلویزیون و روزنامه و حدود یک‌چهارم از تبلیغات مجله را به خود اختصاص داده‌اند. ارزش ریالی تبلیغات تمامی برندها در تابستان ۹۶ مبلغ ۹۰۰,۱۳۹ میلیارد ریال بوده است. بررسی تخصیص بودجه به هر رسانه نشان می‌دهد که تلویزیون ۹۹.۳ درصد، روزنامه ۰.۶ درصد و مجلات ۰.۱ درصد در جهت پیام‌رسانی تجاری نقش داشته‌اند.

لازم به ذکر است، تمامی اعداد آمده در این گزارش مقدار ارزش ریالی بودجه تبلیغاتی برندهاست که به رسانه‌های مختلف اختصاص داده‌اند و تخفیفات یا شرایط قرارداد با رسانه‌ها در این هزینه لحاظ نشده است.

همچنین بر اساس این پژوهش مابقی برندها به تفکیک؛ ۷۵ درصد از تبلیغات تلویزیون (۱۰۳,۵۲۲ میلیارد ریال)، ۷۱ درصد تبلیغات روزنامه (۵۸۹ میلیارد ریال) و ۷۶ درصد تبلیغات مجله (۱۱۵ میلیارد ریال) به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس این پژوهش ۵ جایگاه از بین ده برند برتر به اپراتورهای تلفن همراه (ایرانسل و همراه اول و رایتل) و شوینده‌ها (اکتیو، امو) تعلق دارد. این موضوع می‌تواند، نشان‌دهنده رقابتی بودن تبلیغات در صنعت ارتباطات باشد.

همچنین در صنعت اپراتورها شرکت همراه اول فعالیت تبلیغاتی زیادی داشته و از ده برند برتر تبلیغاتی پیشی گرفته است. بر اساس این پژوهش؛ با توجه به اینکه حجم عمده بودجه تبلیغات در تلویزیون هزینه شده است، در برندهای برتر درمجموع تبلیغات اسامی یکسانی با تبلیغات تلویزیونی دیده می‌شود. بیش از ۶۰ درصد از هزینه تبلیغات تلویزیونی برای ۱۰ برند برتر به ترتیب به برندهای همراه اول (۳۴%)، ایرانسل (۱۹%)، بانک انصار (۱۰%) تعلق داشته است.

این گزارش حاکی است گروه لوازم‌خانگی صدرنشین جدول بودجه تبلیغات در روزنامه بوده است و برندهای سامسونگ (۳۵%)، ال‌جی (۱۲%) در حدود نیمی از بودجه تبلیغات ده برند برتر در روزنامه را به خود اختصاص می‌دهند. رده دوم به تبلیغات ساعت‌های مچی در گروه زیورآلات تعلق دارد، برندهای ریموند ویل (۶%)، برایت لینگ (۵%) و امگا (۶%) درمجموع حدود ۱۷% درصد بودجه تبلیغاتی ۱۰ برند برتر را در روزنامه دارند. در مجلات ده برند تبلیغاتی از صنایع متنوع‌تری هستند. لوازم‌خانگی (سامسونگ، ال‌جی، ایکس ویژن)، مواد بهداشتی (سیگنال، لورآل، سی گل، گارنیر)، اپراتورهای تلفن همراه (رایتل) در حدود ۸۷ درصد بودجه تبلیغات ده برند برتر در مجله را دارند. خودرو، محصولات دارویی؛ دیگر صنایعی هستند که در ده برند برتر تبلیغات مجله به چشم می‌خورد. در بین برندهای برتر در مجله، سامسونگ به‌تنهایی ۳۹% از این بودجه تبلیغاتی را به خود اختصاص داده است.

انتهای خبر/