کسب و کار در مسیر صحیح ...

روبرتو گویزوئتا، مدیر کوکاکولا می‌گوید: “حتی اگر تمام کارخانه و امکانات ما فردا در آتش بسوزد، بازهم شما ارزشی را که در برند ما نهفته است، کاملاً حس می‌کنید”.

مشتریان معمولاً در انتخاب از طیف وسیعی از کالاها و خدمات، تصمیم خود را از ادراک ارزش کالا و خدمات گوناگون می‌گیرند. با هورموند همراه شوید؛

ارزش مشتری را می‌توان به تفاوت میان ارزشی که مشتری از مالکیت و استفاده از محصول به دست می‌آورد در مقایسه با هزینه‌ای که در قبال آن پرداخته است تعریف نمود. مثلاً وقتی یک مصرف‌کننده برای خرید مرسدس بنز تمایل دارد، اقدام به سنجیدن ارزش‌های آن در قبال هزینه خرید می‌کند. مشتری مرسدس بنز را با اتومبیل‌های هم‌رده مانند لکسوس و جگوار مقایسه می‌کند، او گزینه‌ای را انتخاب می‌کند که بالاترین ارزش را برای وی ایجاد کند. مشتریان ازآنجاکه مرسدس بنز را به‌عنوان تولیدکننده مدل‌های برتر و باکیفیت بالا می‌شناسند، برای تصاحب این ماشین حتی حاضرند قیمت بالاتری نیز پرداخت کنند.

ویژگی‌های یک برند ارزشمند:

  • وفاداری مشتریان:
    وفاداری مشتریان به معنای میل، اراده و رفتار مشتری در خرید مجدد از یک برند خاص می‌باشد.
  • کاهش ریسک مشتری:
    کاهش ریسک مشتری به معنای مخاطراتی است که مشتری در فرآیند قبل، حین و پس از خرید یک برند متحمل می‌شود. فرآیندی که هم روانی است و هم عملکردی. یک برند ارزشمند با کاهش ریسک مشتری، تمایل برای خرید را افزایش می‌دهد.
  • حساسیت کمتر نسبت به قیمت:
    مشتریان وفادار حاضرند قیمت بالاتری را نسبت به متوسط قیمت بازار برای یک کالا با برند خاص بپردازند، بله! یازده درصد بیشتر از متوسط قیمت بازار.
  • تبلیغات دهان‌به‌دهان (Word of Mouse):
    مشتریان وفادار یک برند ارزشمند، ابزارهای تبلیغاتی رایگانی برای شرکت‌ها محسوب می‌شوند، تبلیغات شفاهی را جدی بگیرید.
  • جلوگیری از ورود رقبای جدید:
    ویژگی منحصربه‌فرد یک صنعت اغلب ورود شرکت‌های جدید را به بازار دشوار می‌کند و مانع جابجایی شرکت‌ها در عرصه صنایع مختلف می‌شود.

با بررسی موارد فوق، ضرورت و اهمیت تلاش‌های تیم بازاریابی برای ارزشمند ساختن برند کاملاً مشخص می‌شود که باید به‌عنوان اولویت اول مدیران ارشد شرکت مدنظر قرار گیرد.

انتهای مطلب/ لینک محتوا