کسب و کار در مسیر صحیح ...

تحقیق در شرکت‌های رده بالای بریتانیایی نشان می‌دهد که سازمان‌هایی که دارای اجرای خوبی هستند نسبت به همتای خود که موفقیت کمتری دارد نسبت به بازاریابی متعهدتر، در عمل فراگیرتر و مرتبط‌تر است. با هورموند همراه شوید تا به بیان چند ویژگی که یک شرکت درجه یک بازاریابی را متمایز می‌کند، بپردازیم؛

نمای بازاریابی استراتژیک:
شرکت‌های موفق نگاه و توجه صحیحی به بازاریابی (Marketing) دارند که مدیرکل متضمن آن بوده و سرتاسر سازمان در آن مشارکت دارند. این شرکت‌ها در موردتوجه به نیازهای مشتری فقط حرف نمی‌زنند، بلکه واقعاً به آن عمل می‌کنند. برآورده کردن نیاز مشتری که به‌دقت شناسایی‌شده نویددهنده موفقیت آن‌هاست.

این امر بدین معنی نیست که یک شرکت درجه یک بازاریابی بدون فکر هر فرصتی در بازار را دنبال می‌کند. این شرکت‌ها انرژی صرف می‌کنند و تلاش می‌کنند تا قابلیت‌ها و مهارت‌های سازمانی خود را با فرصت‌های بازار تعیین‌شده وفق دهند، دیدگاه بازاریابی استراتژیک به‌گونه‌ای که سرتاسر سازان در آن سهیم هستند.

حساسیت و انعطاف‌پذیری سازمانی:
شرکت‌های موفق می‌دانند که در محیط پویا و دائماً در حال تحقیق بازار، این احتمال وجود دارد که حتی پیچیده‌ترین پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها بی اثر و ناکافی باشد. یک شرکت موفق می‌داند که واقعیت بازار امتیاز مهمی به حساسیت محیطی می‌دهد و بر نیاز به هوشیاری دائم در نظارت و ارزیابی روند های بازار و مشتری تاکید می‌کند. این اشتیاق به انعطاف و پذیرش تغییر در روش آن‌ها در سیستم ها و ساختارهای سازمانی لحاظ می‌شود. در محیطی که پیش‌بینی کردن از هر زمانی مشکل‌تر شده است، سرعت در تغییر وضعیت از مهم‌ترین ویژگی‌های موفقیت است.

استراتژی رقابتی قابل دفاع:
شرکت‌های موفق می‌دانند که فرصت‌های بازار خوب، به‌ناچار رقابتی قوی را طلب می‌کند. لذا سازمان های درجه یک بازاریابی علاوه بر توجه اساسی شان به مشتری، به همان میزان و قدرت سمت و سوی رقابتی دارند. یک شرکت درجه یک بازاریابی به‌دقت ماهیت تهدیدکننده رقابت را تجزیه‌وتحلیل نموده و سعی می‌کنند با پذیرش موقعیت‌های بازار که مقابله با آن‌ها مشکل است، تهدیدها را خنثی نماید. آن‌ها در برنامه‌ریزی بازاریابی خود قابلیت تدافعی را می‌گنجانند.

نوآوری و استاندارد استراتژی:
یک شرکت بازاریابی موفق می‌داند که مانند هر مورد دیگری در تجارت، یک دوره سخت وجود دارد. برای جایگزین کردن موفقیت‌های پروژه دائماً نیاز به ایده‌ها، مفاهیم و محصولات جدید است. بازاریابی کارآمد شرح مسئولیت استانداردشده‌ای را طلب می‌کند که در آن نه تنها به بازار امروز، بلکه به بازار فردا نیز توجه شده باشد. این خصوصیات گسترده که بهترین شرکت‌ها را از بقیه جدا می‌سازد، به‌خودی‌خود نیستند و درک آن ساده است. با این وجود فقط تعداد کمی از کسب‌وکارها را می‌توان یافت که این موارد را درک و اجرا نمایند.

بسیاری از سازمان‌ها یا فقط به طور لفظی به بازاریابی توجه دارند و یا درک ناقصی از آن ابراز می‌کنند؛ اما مسلم است که لازمه اصلی بازاریابی موفق درک عمیق سازمان از اهمیت بازاریابی Marketing است.

انتهای مطلب/ لینک محتوا