قبل از هر اقدامی لازم است اهداف سایت را برای خود تعیین کنید. با سؤال‌های کلی شروع کنید. آیا هدف سرگرم کردن بازدیدکنندگان است؟ در این صورت سایت باید جذاب و بامزه باشد. آیا هدف تشویق مردم به جانب‌داری از موضوع خاص سیاسی است؟ در این صورت باید مقالات جدی در سایت بگنجانید و اگر دوست دارید طنز هم بیاورید، طنز آن باید خیلی کم و به‌صورت کارتونی باشد. آیا می‌خواهید مردم با شرکت سرمایه گزاری شما قرارداد ببندند؟ در این صورت شرایط لازم را در سراچه تخصصی، به زبانی روشن و ساده بیان کنید.

هورموند به شما پیشنهاد می‌کند سایتی کوچک طراحی کنید، زیرا طراحی سایت کوچک کم‌هزینه‌تر است و در سایت‌های کوچک امکان رشد هوشمندانه بیشتر فراهم است.

اکثر مردم به یکی از دلایل زیر اقدام به طراحی سایت می‌کنند:

  1. ارائه اطلاعات
  2. برقراری ارتباط از طریق نامه‌های الکترونیکی یا ارائه خدمات به مشتریان
  3. عرضه یک فروشگاه اینترنتی تمام‌عیار

بهتر است سایت رقبای خود را ببینید. چه عواملی را در سایت‌ها دوست دارید؟ از چه عواملی خوشتان نمی‌آید؟ این سایت‌ها چه چیزی عرضه می‌کنند؟ چطور می‌توان سراچه متفاوت و بهتر از سایت‌های موجود طراحی کرد؟ فهرستی از خدماتی که سایت‌های دیگر ارائه می‌دهند تهیه کنید. آنگاه به این فهرست عواملی را اضافه کنید که باعث بالا رفتن ارزش سایت شما نزد مشتریان شود.

موقع تعیین اهداف سایت، سؤالات زیر را از خود بپرسید:

  1. سایت چه اندازه‌ای داشته باشد؟
    آیا می‌خواهید سراچه بزرگ با تعداد زیادی صفحه طراحی کنید، یا دوست دارید سراچه کوچک و جمع‌وجور داشته باشید؟ اگر سراچه بزرگ طراحی کنید، باید امکاناتی در نظر بگیرید تا مردم بتوانند اطلاعات موردنظرشان را به‌راحتی پیدا کنند. ابتدا باید با سراچه کوچک کار خود را آغاز کنید و به‌تدریج با گسترش شرکت، سایت را نیز توسعه دهید؛ مگر اینکه شرکت شما در حال حاضر خیلی بزرگ و مهم باشد.
  2. چقدر برای راه‌اندازی سایت عجله دارید؟
    استخدام طراح صفحات وب شمارا در جدول زمان‌بندی جلو می‌اندازد و باعث سرعت کارها می‌شود. پس خوب است که از قبل برنامه‌ریزی داشته باشید. اگر طراح وب استخدام نکنید احتمالاً کار طراحی سایت ماه‌ها طول بکشد. مگر اینکه خودتان در طراحی سایت به‌اندازه کافی تجربه و مهارت داشته باشید. بهتر است همیشه برای صرف وقت و هزینه محدودیتی قائل شوید.
  3. مخاطبان سایت چه کسانی هستند؟
    سراچه که آثار موسیقی راک می‌فروشد، مسلماً باید با سراچه که گل می‌فروشد متفاوت باشد. آیا مخاطبان شما به آخرین و پیشرفته‌ترین نرم‌افزارها دسترسی دارند یا اصولاً با هر چیز پرزرق‌وبرق و تجملی مخالف‌اند؟ فهرستی ازآنچه مشتریان دوست دارند، تهیه کنید. چه عواملی برای مشتریان مهم است؟ آنچه را که خودتان دوست دارید برای مشتری فراهم نکنید، بلکه آنچه را که مشتری دوست دارد برایش فراهم کنید.

اگر تصمیم گرفته‌اید در سایت خود فروش هم داشته باشید، به خاطر بسپارید که مردم دقیقاً دنبال همان خصوصیات فروشگاه سنتی هستند. خریداران دوست دارند به‌راحتی کالای موردنظر را پیدا کنند، به دنبال قیمت‌های پایین و کالاهای باکیفیت هستند. دوست دارند به‌سرعت وارد و به همان سرعت خارج شوند. مایل‌اند کالاهای زیادی پیش روی خو ببینند که همه برچسب قیمت خورده باشند؛ و بالاخره مشتریان به دنبال خدمات هستند، مانند ضمانت و گارانتی یا امکان پس دادن کالا. همیشه به خاطر داشته باشید که اگر مشتری اعتماد نکند، خرید نمی‌کند.

انتهای مطلب/ لینک محتوا