کسب و کار در مسیر صحیح ...

عنوان تبلیغ، مهم‌ترین عامل نوشته یک تبلیغاتی (تیتر تبلیغ) است. البرت لاسکر، پدر تبلیغات معتقد است “عنوان تبلیغات، ۹۰ درصد تأثیر یک آگهی محسوب می‌شود.” نگارش عنوان یک علم است. به قول جان کاپلز، عنوان شما باید باعث موفقیت یا شکستتان می‌شود. بیشتر آگهی‌ها دارای عنوانی هستند و معمولاً در رأس آگهی در روزنامه و مجله و هفته‌نامه‌ها دیده می‌شوند. در بیلبوردها، عنوان با تصویر همراه است. همچنین یک عنوان می‌تواند منتهی به آگهی‌های رادیویی و تلویزیونی شود.در این پست به بیان ۸ نوع عنوان تبلیغاتی به نتیجه‌های برتری منتهی می‌شوند خواهیم پرداخت؛

  1. عنوان تبلیغ که قول بهره‌ای را به مشتری می‌دهد: این‌گونه عنوان‌ها بهترین فروش را دربرمی‌گیرند. همواره از مضامین مثبت استفاده کنید و هرگز به خوانندگانتان این احساس را نبخشید که اشتباه می‌کنند. آگهی‌هایی که بهترین نتیجه‌ها را کسب می‌کنند تمام انرژی خود را بر وعده خاصی متمرکز می‌سازند. همواره مطمئن شوید که وعده‌هایتان باورکردنی‌اند و مبالغه نمی‌کنید.
  2. عنوان‌هایی که توصیه‌های عملی ارائه می‌کنند: مردم شیفته تبلیغاتی هستند که به آنان انجام کاری را آموزش می‌دهند.
    چگونه ثروتمند شوید
    چگونه در زندگی موفق شوید
    چگونه وزنتان را کاهش دهید
    دیوید الیگوی افسانه‌ای گفت که پیام‌های عملی معمولاً ۷۰ درصد بیش از آگهی‌هایی که فاقد آن‌ها هستند خواننده دارند. عنوان‌هایی که کنجکاوی را برمی‌انگیزند نتیجه‌هایی بالاتر از متوسط کسب می‌کنند.
  3. عنوان‌هایی که چیز تازه‌ای اعلام می‌کنند: این‌گونه عنوان‌ها نیز بسیار مؤثرند. مردم به‌جانب آن‌ها جلب شده و معمولاً به هر پدیده غیرمعمول علاقه‌مندند. بر اساس نظریه‌های کوین کلنسی و رابرت شالمن، محصولات جدید به پنج دلیل موفق نمی‌شوند: نخست، به دلیل عدم هدف‌گیری روشن و راهکار موضع‌گیری مناسب. دوم، عدم رضایت مصرف‌کننده از محصول و یا نارسایی در ارضای انتظارات مصرف‌کننده و مقابله با رقبا. سوم، ناکافی بودن اطلاعات در مورد محصول تازه که ناشی از تبلیغات ضعیف است. دلایل چهارم و پنجم، ناکافی بودن توزیع و ارتقای محصول است.
  4. عنوان‌هایی که مشتریان بالقوه را به‌طور مستقیم وادار به خرید می‌کند: این‌گونه عناوین نتیجه‌های بالاتر از متوسط کسب می‌کنند. همچنین ثابت‌شده است تبلیغاتی که گروه خاصی را هدف قرار می‌دهند، بیشتر از آن‌هایی که توده مردم را در نظر می‌گیرند مؤثرترند. بهتر است مخاطبان خود را به‌وضوح برگزینید. از کلماتی مانند “ریزش مو ” در عنوان خود استفاده کنید تا توجه مردانی که در حال طاس شدن هستند به خود جلب کنید. کیت کیمبال می‌گوید: “یک تبلیغات خوب، وعده‌ای باورکردنی به مخاطبان مناسب است.” به همین دلیل کمپانی‌های معتبر ترجیح می‌دهند که پیام خود را به گروه محدودی از بازار اختصاص دهند.
  5. عناوینی که گواه مصرف‌کنندگان را شامل می‌شوند: چنین عناوینی معمولاً نتیجه بهتراز متوسط دارند. مطمئن شوید که در دو طرف گواهی شاهد، علامت نقل‌قول بگذارید و از زبان محاوره‌ای استفاده کنید.
  6. عناوینی که تخفیف را اعلام می‌کنند: این‌یکی از بهترین روش‌هایی است که مصرف‌کننده را به خود جذب می‌کند؛ کسانی که همواره می‌خواهند صرفه‌جویی کنند. قیمت همیشه کلیدی به بازار خوب است. ویلیام استرانک و ای.بی.وایت گفته‌اند: “مطمئن‌ترین روش برانگیختن و نگه‌داشتن توجه خواننده، نگارش نوشته‌ای تعریف‌شده، محکم و حاوی جزئیات است.”
  7. عناوینی که کنجکاوی را برمی‌انگیزد: پرسش‌ها و جملات ناتمام معمولاً مؤثرترند. درهرحال در اینجا خطری وجود دارد. شما تلاش می‌کنید که با پرسشی خوانندگان را در دام بیفکنید. تنها جلب‌توجه آنان کافی نیست. باید مضمونی را انتقال دهید یا خواننده را برای وعده‌ای آماده کنید. مخاطب باید رابطه‌ای میان عنوان و نوشته ایجاد کند. اگر این رابطه ایجاد نشود، محکوم‌به شکستید.
  8. عناوینی که اصطلاحات محبوب را به کار می‌گیرند: معمولاً متخصصان توصیه می‌کنند که از نثر پیچیده و واژه‌هایی که دارای مفاهیم دوگانه‌اند بر حذر باشید. برخی از واژه‌ها درفروش محصول بسیار مؤثرند. آن‌ها عبارت‌اند از:
    کلماتی که کنجکاوی را برمی‌انگیزند: معمای معجزه جادویی، اسرارآمیز، رمز و راز، حقیقت، اعتمادبه‌نفس.
    کلماتی با مفهوم ضمنی عشق: شب، عشق، قلب، عزیز، گل، رؤیا، وسوسه، بوسه.
    کلماتی که میل به حفاظت و حمایت را برمی‌انگیزند: زندگی، مرگ، جنگ، آزادی، جوانی، امنیت.
    کلماتی که در لحظه‌های کلیدی زندگی نفوذ می‌کنند: کودک، نوزاد، همسر، خانواده، دوست، مردم.
    کلمه‌هایی که پاسخگوی خواسته‌ای هستند: شادی، خاص، کشف‌شده، منحصربه‌فرد، آسان، امید.
    کلماتی که میل به برتری را برمی‌انگیزند: پول، طلا، دلار، ثروتمند، موفقیت، مشاهیر، پیروزی، قدرت.
    کلماتی که توصیه‌های عملی ارائه می‌کنند: چرا، چطور، عقیده، ارتباط، دستور عمل، امتیاز، راهکار.
    کلماتی که مبین تازگی‌اند: تازه، اخطار، اهمیت، توسعه، به‌زودی، امروز، نخستین دوره.
    کلماتی که تخفیف یا فروش خاص را اعلام می‌کنند: رایگان، جایزه، نصف قیمت، رقابت اقتصادی، تضمین.
    کلماتی که مصرف‌کننده را به اقدام فوری وا می‌دارد: آخرین فرصت، فقط شنبه، فقط سه روز تا فردا.

تبلیغات، مسابقه واژه‌ها و تصویرهاست. به همین دلیل است که کمپانی‌ها همیشه در حال تعقیب کردن رقیبان خود هستند تا بتوانند از واژه یا عبارتی مخصوص به خود استفاده کنند.

استفاده از واژه رایگان در تیتر تبلیغ

جنگ بر سرواژه رایگان می‌تواند برای محصولات بسته‌بندی‌شده به قیمت میلیون‌ها دلار تمام شود. کمپانی “وال مارت ” می‌گوید نه و کمپانی “وال گرین ” می‌گوید بله. بازاریابان در این میان سرگردان مانده‌اند. معروف‌ترین کمپانی دارویی آمریکا، وال گرین و شرکت وال مارت جنگی دوساله را بر سر استفاده از واژه رایگان روی محصولات خود ادامه می‌دهند. تولیدکنندگان محصولات بسته‌بندی‌شده، تحت‌فشار کمپانی وال مارت از قرار دادن واژه رایگان بر روی بسته‌بندی محصولات خاصی که دارای مقدار بیشتری از محصول بدون قیمت اضافی بودند، خودداری کردند. ازآنجایی‌که وال مارت، ۳۰ درصد طبقه‌بندی محصولات غیر غذایی را به خود اختصاص داده است، تولیدکنندگان تن به خواسته این شرکت دادند برچسب‌های “۲۰ درصد بیشتر مجانی ” به‌صورت دیگری درآمد: “۲۰ درصد جایزه ” و یا “۲۰ درصد بیشتر “. این شاید ازنظر شما چندان متفاوت نباشد اما وال گرین ادعا کرد که واژه رایگان وزن زیادی را برای مصرف‌کننده حمل می‌کند و از تولیدکنندگان خواستند که این واژه را برگردانند.

عناوین تبلیغاتی کوتاه یا طولانی

بخش بزرگ جمله‌های شما نباید حاوی بیش از هفت کلمه باشد. هرچه عنوان کوتاه‌تر باشد:

  • شانس بیشتری دارید که خوانندگان بقیه آگهی را هم بخوانند.
  • احتمال بیشتری وجود دارد که خواننده‌ی آگهی شمارا به خاطر بسپارد.

سعی کنید تا آنجا که ممکن است نام تجاری‌تان را در عنوان ذکر کنید. تبلیغاتی که عنوان آن نام تبلیغات کننده را ذکر می‌کند، ۲۰ درصد بیش از عنوان‌های بدون نام خوانده می‌شوند.

چگونه یک عنوان تبلیغ کوتاه بنویسیم

از دوم‌شخص جمع و افعال امری در عناوین کوتاه استفاده کنید.

در تبلیغات، افعال امری برای راهنمایی، توصیه و اندرز استفاده می‌شوند. چند مجله و روزنامه را ورق بزنید. خیلی زود می‌بینید که نویسندگان تبلیغات همواره از شکل امری افعال خاصی استفاده می‌کنند. برای مثال: عضو شوید، صرفه‌جویی کنید، جرئت کنید، شرکت کنید، بنویسید، پیشرفت کنید، بهره بگیرید، برنده شوید، بررسی کنید، کسب کنید.

انتهای مطلب/