رادیو در اصل یک رسانه خبری و سرگرمی است. برنامه‌های رادیویی معمولاً موسیقی و گفتگو هستند. برنامه‌های گفتگویی می‌تواند شامل برنامه‌های ورزشی، سیاسی، تفسیرهای اجتماعی، موضوعات موردعلاقه جامعه، هنرمندان و هر چیزی باشد که ممکن است نظر شنوندگان را برای حمایت ایستگاه رادیویی جلب کند.

ایستگاه‌های رادیویی به دودسته فرکانس رادیویی FM و AM تقسیم می‌شوند. فرکانس AM  تا مسافت‌های دور و حتی در شب‌ها دورتر قابل دریافت است. چون تغییرات یونوسفر باعث می‌شوند امواج به‌طور متفاوتی منتقل شوند. مسافت پخش بستگی به قدرت فرستنده دارد (که برای ایستگاه‌های تجاری AM در محدوده امریکای شمالی از ۲۵۰ تا ۵۰۰۰۰ وات است.) اما امواج رادیویی AM تا امواج رادیویی FM بیشتر تحت تداخل‌های الکتریکی و اتمسفر یک هستند.

به دلیل این حساسیت تداخل، امواج پخش AM برای گفتگوهای رادیویی و برنامه‌های خبری مناسب هستند. همچنین به دلیل شرایط یونوسفر یک در شب ایستگاه‌های AM باید قدرت فرستنده خود را کاهش دهند تا با دیگر ایستگاه‌های دارای فرکانس مشابه تداخل نکنند. ایستگاه‌های FM دارای کیفیت صدای بالاتر (صدای استریو) و تداخل کمتری هستند؛ اما چون فرکانس FM به‌طور مستقیم حرکت می‌کنند، با توجه به قدرت فرستنده در یک محدوده ۸۰ تا ۱۶۰ کیلومتری دریافت می‌شوند. به همین دلیل شعاع پخش ایستگاه FM کمتر است که معمولاً به‌طور محلی دریافت می‌شود.

اغلب ایستگاه‌های رادیویی شرکت‌های تجاری هستند که با فروش زمان، درآمد کسب می‌کنند. شرکت‌های خدماتی مانند آربیترون و اینترناسیونال داینامیک تعداد شنوندگان هر ایستگاه رادیویی را آمارگیری می‌کنند. به‌طورکلی هرچه تعداد شنوندگان بیشتر باشند هزینه پخش تبلیغات بیشتر است. رایج‌ترین زمان پخش تبلیغات ۶۰ ثانیه است اما پخش آگهی در زمان ۳۰ یا ۱۰ ثانیه هم وجود دارد. هرچه زمان بیشتر باشد هزینه آن هم بیشتر است.

معمولاً تبلیغات در استریو ضبط می‌شوند و سپس از طریق اینترنت یا رادیوپخش می‌شوند. ممکن است تبلیغات به‌صورت متنی نوشته شوند و توسط گوینده به‌طور زنده خوانده و پخش شوند. همچنین می‌توان تبلیغات را با موسیقی زمینه و خواندن متن روی آن اجرا کرد. این به آگهی‌دهنده‌ها این امکان را می‌دهد که در رویدادهای خاص، پیشنهادهایی تشویقی برای بازارهای محلی ارائه کنند. بعضی ایستگاه‌های رادیویی از مجریان خود برای پخش زنده یک رویداد مانند افتتاح یک فروشگاه استفاده می‌کنند.

با خلاقیت و استفاده از متن، موسیقی و افکت صوتی می‌توان در ذهن شنونده تصویری ایجاد کرد که ایجادان در تبلیغات تلویزیونی غیرممکن است. می‌توان از موسیقی برای یادآوری یک هیجان، درام یا شادی استفاده کرد که کمک می‌کند شنوندگان نام، لوگو و شماره تلفن شمارا به خاطر بسپارند. باید تبلیغات شما مناسب ژانر برنامه‌ای باشد که در حال پخش شدن است. چندان مناسب نخواهد بود اگر آگهی که از موسیقی کانتری استفاده می‌کند، در برنامه پخش موسیقی رپ قرار بگیرد.

ازآنجاکه مردم به خاطر تبلیغات به رادیو گوش نمی‌دهند مهم است که آگهی شما سرگرم‌کننده یا ارائه‌کننده اطلاعات مفیدی باشند. چند ثانیه اول آگهی شما مشخص می‌کند که مردم به آن گوش می‌دهند یا موج رادیو خود را عوض می‌کنند. چند ثانیه آخر مشخص می‌کند که آیا آن را به یادمی آورند؟ یا چه احساسی به پیام آن دارند؟ به‌طورکلی، ایده خوبی است که در طول ۶۰ ثانیه چندین بار نام برند تکرار شود. به‌جز رادیوهای محلی، بیشتر آگهی‌های رادیویی توسط آژانس‌های تبلیغاتی خریداری می‌شوند که بر اساس دسترسی شنوندگان و تعداد پخش در مورد قیمت مذاکره می‌کنند و یک استراتژی خرید را ایجاد کرده و بررسی می‌کنند که آگهی به‌درستی اجرا شود و اجرای بهتر آن را ارزیابی می‌کنند.

انتهای مطلب/