کسب و کار در مسیر صحیح ...

این مسئله که شرکت چه موقعیتی را باید در داخل یک سالن نمایشگاه اشغال نماید و اینکه تا چه اندازه به مکان‌ یابی غرفه نمایشگاهی اهمیت می دهد تأملات و استدلال‌های زیادی را به خود جلب کرده است. مدیران بازاریابی غالباً خود محلی را در نظر دارند. برخی از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند حضور فعالی در ورودی‌های اصلی نمایشگاه داشته باشند. به‌گونه‌ای که توجه مشتری را به‌محض ورود یا خروج به خود معطوف سازند. سایر شرکت‌ها چندان اهمیتی برای مکان‌ یابی غرفه نمایشگاهی قائل نیستند. اما توجه خود را معطوف به یک‌گوشه «جزیره» مانند می‌کنند به‌گونه‌ای که از اطراف قابل‌دسترسی باشد.

پاسخ این است که مکان، موقعیت و اندازه غرفه‌ها باید واقعاً تابع اهداف شما باشد. به‌عنوان‌مثال آیا این‌یک نمایش جدیدی برای شماست که در آن تمامی افراد را که از در وارد می‌شوند می‌توان به‌عنوان هدف در نظر گرفت یا موضوع مربوط به انتخاب و گزینش یک از ۵، ۱۰ یا حتی ۵۰ است؟ چگونه می‌خواهید در غرفه به این افراد رسیدگی کنید؟ آیا می‌خواهید به ارائه و معرفی هرچه بیشتر محصول خود بپردازید، یا اینکه به‌سرعت آن‌ها را از میان غرفه خود رد می‌کنید تا ببینید که مشتریان احتمالی مهم کدام‌یک از آن‌هاست؟ پاسخ به این سؤالات در هر نمایشگاهی فرق خواهد کرد و بهتر است از قبل در مورد آن‌ها فکر کنید.

بااین‌حال نکاتی وجود دارد که شمارا دررسیدن به تصمیم یاری خواهد کرد. میانگین زمان بازدیدکننده انگلیسی از هر نمایشگاه در داخل کشور ۵ ساعت است. از این ۵ ساعت ۴ ساعت را با افرادی که از قبل می‌شناسد سرگرم گفتگو خواهد بود. به‌طور متوسط هر بازدیدکننده از ۱۲ غرفه دیدن خواهد کرد. احتمالاً در ۵۰ درصد موارد غرفه‌هایی را که قبلاً در نظر داشته است، می‌بیند.

تحقیقات نشان داده است که افراد بیشتر ترجیح می‌دهند تا دوروبر سالن‌های نمایشگاه پرسه بزنند تا به‌نوعی هواخوری کنند. عموماً این بازدیدکنندگان نخست به سمت چپ نمایشگاه می‌روند و در جهت عقربه‌های ساعت حرکت می‌کنند.

الگوی اسکلت‌بندی سنتی شاید تنها دیدن نمای روبه‌رویی غرفه را برای شما ممکن سازد. بهترین اماکن جاهایی هستند که دارای دو، سه یا چهار در ورودی برای بازدیدکننده هستند، نه‌تنها به‌منظور در دسترس بودن بلکه به این دلیل که متصدیان غرفه بهتر می‌توانند به این‌طرف و آن‌طرف بروند. از سوی دیگر، معمولاً این‌گونه غرفه‌ها را می‌توان در انتهای سالن‌ها مشاهده کرد، جایی که بازدیدکنندگان اندکی مکث می‌کنند تا موقعیت خود را در داخل سالن تشخیص دهند، چون درآن جا فضای کافی برای توقفی اندک وجود دارد. برخی از برگزارکنندگان نمایشگاه از موقعیت برتر این‌گونه غرفه‌ها اطلاع دارند و به‌تناسب آن هزینه‌های اضافی بابت آن دریافت می‌کنند.

غرفه‌هایی که تنها قسمت جلویی آن‌ها باز است شاید مشکل‌ساز باشد چون بازدیدکننده بعد از مشاهده غرفه می‌خواهد به عقب بازگردد. اینجاها معمولاً بسیار بزرگ و قوطی شکل هستند. یعنی درواقع مکانی طولانی و باریک را اشغال کرده‌اند. تحقیقات نشان داده است که غرفه‌ای با ۶ متر طول و ۲ متر عمق مشتری جذب می‌کند. هرچه قسمت جلویی طولانی‌تر باشد آن غرفه بیشتر می‌تواند مشتری جذب نماید و بازدیدکننده زمان بیشتری صرف مشاهده آن غرفه می‌کند. در عوض غرفه‌های عمیق‌تر باعث می‌شود متصدیان غرفه در قسمت عقبی پناه بگیرند و فرصت رویارویی با بازدیدکننده را پیدا نکنند.

برای مکان‌ یابی غرفه نمایشگاهی جاهایی را که نزدیک سرویس‌های عمومی یا اماکن مخصوص انواع نوشیدنی هستند اصلاً در نظر نگیرید. در این‌گونه جاها افراد تمایلی به صحبت کردن با شما از خود نشان نمی‌دهند یا غرفه‌های شما مملو از آت‌وآشغال و افراد نادرست خواهد بود.

برای مکان‌ یابی غرفه نمایشگاهی به موقعیت و رقبای خود فکر کنید و اینکه آیا می‌خواهید نزدیک آن‌ها قرار گیرید؟ آیا این کار به نفع شما خواهد بود؟ تمامی خریداران می‌توانند محل شمارا پیدا کنند؟ بااین‌حال ممکن است وضعیت رقبا نسبت به شما برتر باشد و کارهایی که می‌کنند از عهده شما برنیاید و خریدارانی که از یک غرفه به غرفه دیگر می‌روند ممکن است از روی دقت و ملاحظه دست به خرید بزنند. از سوی دیگر گروه‌های مشابه را مدنظر قرار دهید. به‌عنوان‌مثال یک سازنده ماشین در یک نمایشگاه معروفی دارای چندین غرفه پیرامون خود خواهد بود که به فروش قطعات پردازش موتور، کارواش و صندلی بچه مشغول بود و در همه آن‌ها موفق بود.

نوع شرکت‌هایی را که در نمایشگاه‌های شما شرکت می‌کنند شناسایی نمایید و اینکه آن‌ها چگونه محصولات خود را عرضه می‌نمایند. آیا با ارائه خدمات رایگان موجب جلب جمعیت به‌سوی آن نقطه خواهند شد یا اینکه از انواع ربات‌ها یا ویدئو یا وسایل مشابه برای دور کردن بازدیدکنندگان استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/ لینک محتوا