کسب و کار در مسیر صحیح ...

محیط به‌سرعت رو به تغییر بازاریابی حتی فشار بیشتری را روی مدیران اجرایی بازاریابی وارد می‌کند. نتایج یک نظرسنجی که خیلی ازنظرها را به خود جلب کرده بود نشان داد که متوسط زمان تصدی مدیران ارشد بازاریابی در شرکت‌های آمریکایی حدود ۲۸ ماه است که این مدت نسبت به متوسط زمان تصدی مدیران ارشد اجرایی (۵۴ ماه) با سایر پست‌های ارشد بسیار پایین‌تر است. یک دلیل آن این است که نقش بازاریابی (و ازاین‌رو انتظارات مدیریت) در بین شرکت‌ها بسیار متغیر است. گیل مک گاورن و جان کولچ از دانشگاه هاوارد به این مسئله پی بردند که گوناگونی زیادی در مسئولیت‌ها و شرح وظایف مدیران ارشد بازاریابی وجود دارد.

چالش دیگری که بر سر راه مدیران ارشد بازاریابی وجود دارد این است که عوامل دخیل در موفقیت بازاریاب‌ها زیاد و متنوع هستند. مدیران ارشد بازاریابی باید از مهارت‌های قوی کم برخوردار باشند همچنین باید با مهارت‌های کیفی نیز تا حد زیادی نیز آشنا باشند، آن‌ها باید رویکرد مستقل و کارآفرینی داشته باشند؛ اما همچنین باید از هماهنگی زیادی با سایر دپارتمان‌ها همچون فروش برخوردار باشند؛ و آن‌ها باید «نظرات» و دیدگاه‌های مصرف‌کنندگان را دریافت کنند و درعین‌حال درک عمیقی از چگونگی ایجاد ارزش توسط بازاریابی در داخل سازمان نیز کسب نمایند. در یک نظرسنجی از ۲۰۰ مدیر ارشد بازاریابی سؤال شد که کدام ویژگی‌های ذاتی و اکتسابی از بیشترین اهمیت برخوردارند، در ذیل پاسخ‌های آن‌ها آمده است:

 

ویژگی‌های ذاتی مدیر ارشد بازاریابیویژگی‌های اکتسابی مدیر ارشد بازاریابی
·       مخاطره پذیر

·       متمایل به تصمیم‌گیری

·       قادر به حل مسئله

·       عامل تغییر

·       نتیجه گرا

·       تجربه جهانی

·       تخصص چندکاناله

·       تجربه در مسائل بین صنایع

·       تمرکز بر فناوری دیجیتال

·       برخورداری از دانش عملیاتی

 

شاید بتوان گفت که مهم‌ترین نقش هر مدیر ارشد بازاریابی القاء دیدگاه و سوگیری مشتری در تصمیم‌گیری‌های تجاری است که در هر نقطه تماسی با مشتری (جایی که مشتری به‌صورت مستقیم و یا غیرمستقیم با شرکت به‌گونه‌ای در تعامل است) اثرگذار است. مدیر ارشد بازاریابی هتل‌های بین‌المللی چویس هتلز، کریس مالون، تقریباً می‌توان گفت مسئول هدایت کلیه اموری که شرکت در تماس با مشتری انجام می‌دهد، است و شامل موارد زیر می‌باشد:

  • تبلیغات، برنامه‌های وفاداری و پاسخ مستقیم
  • هدایت سیستم‌های رزرواسیون مرکزی شرکت ازجمله مراکز تماس، سایت اینترنتی و روابط با فروشندگان خارجی سفر همچون تراولاسیتی و اوربیتز
  • هدایت تلاش‌های فروش گروهی جهانی شرکت با سازمان‌هایی همچون ای ای ای، ای ای آر پی و تیم‌های ورزشی حرفه‌ای

انتهای مطلب/