یک محصول فقط آن چیزی نیست که در نگاه اول دیده می شود. ویژگی ها و اجزای زیادی هستند که در طراحی و ساخت یک محصول نقش ایفا می کنند. در اینجا به بررسی سطوح مختلف یک محصول می پردازیم و سپس به برخی از نمونه های محصول افزوده (Augmented product) می پردازیم.

سه سطح اصلی یک محصول:

  1. محصول واقعی
  2. محصول افزوده
  3. محصول هسته ای

محصول واقعی: اجزای فیزیکی محصول شامل ساخت کالا، ظاهر فیزیکی، بسته بندی و … . مثلاً یک ماشین را در نظر بگیرید. در این محصول ظاهر ماشین و تمامی ویژگی های ظاهری آن کالای واقعی را شکل می دهد. مثل تعداد درهای ماشین، دوگانه سوز است یا فقط بنزین و ویژگی هایی از این قبیل.

محصول افزوده: تمامی ویژگی ها و فواید ناشی از ارزش ایجاد شده توسط آن محصول برای مصرف کننده.

این بخش شامل ویژگی های فیزیکی و ویژگی هایی که نیاز اصلی شما به آن کالا را تأمین می کند، نیست؛ بلکه ویژگی هایی که ارزش افزوده های ارائه شده توسط آن شرکت است تا مشتری احساس شعف کند. همان مثال ماشین را در نظر بگیرید؛ وقتی شما یک ماشین را خریداری می کنید خدمات افزوده ای همچون وارانتی، سرویس رایگان برای دو سال اول، گارانتی و خدماتی از این دست، زیر مجموعه محصول افزوده هستند.

محصول هسته ای: شامل انگیزش اصلی برای خرید یک محصول. گرچه دلایل متعددی برای خرید یک محصول وجود دارد؛ اما همواره یک دلیل اصلی برای خرید محصولی وجود دارد. دلیل اصلی خرید یک محصول همان نیازی اصلی است که به واسطه خرد محصول مرتفع می گردد. این همان محصول هسته است. اگر مثال ماشین را ادامه دهیم، استفاده اصلی از یک ماشین حمل و نقل آسان و سریع از یک مکان به مکانی دیگر است. پس محصول هسته ای در یک ماشین ترابرد است.

 

حال به ارائه مثال هایی برای محصول افزوده می پردازیم:

تحویل رایگان: تحویل رایگان یک مثال ساده و بسیار معمول  برای محصول افزوده است. برای مثال فروشگاه های آنلاینی که برای سفارش هایی که از مبلغ مشخص بالاتر باشد ارسال رایگان دارد که سبب می شود علاوه بر فروش بیشتر، مشتری احساس رضایت و شعف داشته باشد از آن که توانسته است بدون پرداخت هزینه حمل و نقل، خریدهای خود را درب منزل تحویل بگیرد.

محصول افزوده

محصول افزوده

کافی شاپ در یک فروشگاه کتاب: قطعاً محصول اصلی یک فروشگاه کتاب، کتاب ها هستند اما اگر یک کافی شاپ در این مکان باشد چه می شود؟ خریدار کتاب می تواند به همراه لیوان قهوه خود در همان جا می نشیند و کتاب میخواند حتی قبل از خرید آن. این سبب می شود مشتری تجربه بسیار لذت بخشی داشته باشد.

محصول افزوده

محصول افزوده

به روزرسانی های رایگان این روزها تکنولوژی بسیار سریع ارتقا می یابد و نسخه های به روز نرم افزارها به سرعت وارد بازار می شود. برخی شرکت ها نسخه های به روزرسانی شده نرم افزارهایشان را به صورت رایگان در اختیار کاربران خود می گذارند و برخی آن را با تخفیف ارائه می دهند.

محصول افزوده

محصول افزوده

انتهای مطلب/