کسب و کار در مسیر صحیح ...

در این پست به بیان ۴ قانون مارکتینگ شفاهی (مارکتینگ دهان به دهان) می پردازیم، با هورموند همراه شوید:

قانون شماره ۱ جذاب باشید؛ هیچ کس درباره شرکت ها، محصولات و تبلیغات کسل کننده صحبت نمی کند. اگر می خواهید مردم راجع به شما صحبت کنند، شما باید کارهای خاصی انجام دهید. هر اقدامی که شما را ویژه نشان می دهد. هیچ کس حتی لحظه راجع به شما صحبت نخواهد کرد اگر فعالیت های شما کسل کننده باشد. در این حالت مارکتینگ دهان به دهان (WOMM) شما با شکست مواجه خواهد شد.

قبل از اینکه محصول جدیدی را به بازار عرضه کنید، تبلیغی را آغاز کنید، قبل از این که چیز جدیدی را به منوی رستورانتان اضافه کنید، این سوال جادویی را از خودتان بپرسید:

آیا کسی راجع به آن به یکی از دوستانش چیزی خواهد گفت؟

شاید صدها کفاشی ( تمیز کردن کفش) در شهر نیویورک باشد اما همه ترجیح می دهند به کفاش “ادی” در ایستگاه مرکزی شهر میروند. همه آن را به دوستانشان پیشنهاد می کنند. چرا؟ چون ادی مبل های راحتی بزرگ و قدیمی چرمی قرمز رنگی دارد که چند لحظه بر روی آن نشستن احساس پادشاه بودن را به افراد می دهد و برای چند دقیقه آرام آنجا استراحت می کنند.

به مردم حداقل یک دلیل بدهید ک راجع به شما صحبت کنند.

لطفا قبل از اینکه هزینه ای بابت تبلیغات جدید بکنید، یک دقیقه فکر کنید. چه مبلغی قرار است هزینه کنید، به چه سرعتی شما یا همه افراد تراکت های تبلیغاتی را دور می اندازند. تبلیغ جدیدی را شروع نکنید مگر اینکه مطمئن باشید چیزی در آن وجود دارد که مردم راجع به آن صحبت کنند.

قانون شماره ۲ آن را آسان سازید؛ WOMM تنبل است. اگر انتظار دارید برای شما موثر واقع شود، به آن کمک کنید.

شما نیاز دارید که دو اقدام انجام دهید:

یک پیام بسیار ساده پیدا کنید.

به مردم کمک کنید آن را به اشتراک بگذارند.

با موضوعی شروع کنید که همه افراد می توانند آن را به خاطر بسپارند. مثلا:

آن ها پنیر خامه ای شکلاتی دارند.

مدت زمانی که منتظر میز هستی برای شام، به شما اسنک می دهند.

هر چیزی که بیش از یک جمله باشد اثربخشی خود را از دست می دهد چرا که فراموش می شود.

همه ما استیو جابز را به عنوان موفق ترین بازاریاب کامپیوتر می شناسیمو او وقتی در سال ۱۹۹۶ به اپل بازگشت چه کرد؟ آیاراجع به برترین نرم افزار ها صحبت کرد؟ آیا راجع به احیای شرکت صحبت کرد؟ راجه به سیستم عامل های ثابت صحبت کرد؟ خیر.

دیدگاه موفق جابز تولید کامپیوتر های بنفش و صورتی بود.

باعث شد همه راجع به اپل صحبت کنند. این دیدگاه مجددا WOMM مثبت را برای شرکت احیا کرد. همه به دوستان خود می گفتند؛ زیرا موضوع ساده ای برای مکالمه داشتند که برای به اشتراک گذاشتن بسیار جذاب بود. وقتی مردم راجع به این کامپیوتر های جذاب شنیدند مشتاق شدند ویژگی های بیشتری از آن را بدانند.

وقتی می خواهید ایده WOMM مارکتینگ دهان به دهان خود را پیدا کردید، به دنبال راه هایی باشید که آن را راحتتر گسترش دهید.

قانون شماره ۳ مردم را خوشحال سازید؛ مشتریان خوشحال برترین مبلغ های شما هستند.

آن ها را مشعوف سازید. محصولات شگفت انگیز تولید کنید. خدمت رسانی عالی انجام دهید. بیشتر از چیزی که فکر می کنند خوشحالشان سازید. تجربه ای منحصر به فرد به ان ها بدهید. مشکلاتشان را حل کنید. مطمئن گردید اقدامات شما به افراد انرژی می دهد، هیجان زده می کند و تحریم می کند تا با بقیه راجع به آن صحبت کنند.

وقتی مشریان شما را دوست داشته باشند، به دوستانشان راجع به شما خواهند گفت. می خواهند به شما کمک کنند، می خواهند از شما حمایت کنند و دوستانشان از آن چه شما پیشنهاد می دهید، لذت ببرند. بیشترین چیزی که به موفقیت WOMMشما کمک می کند این است که مشتریانتان را خوشحال سازید.

قانون شماره ۴ اعتماد و احترام کسب کنید؛ اگر شما احترام نداشته باشید، WOMM مارکتینگ دهان به دهان خوب نخواهید داشت.

هیچ کس در مورد شرکتی که به آن اعتماد ندارد مثبت صحبت نخواهد کرد. هیچ کس آبروی خود را در میان نمی گذارد برای شرکتی که باعث شرمندگی او در میان دوستانش شود.

همیشه شرکتی محترم باشید. ارزش های اخلاقی را بخشی از تمامی فعالیت هایتان قرار هید. با مشتریانتان صحبت کنید و نیازهایشان را تامین کنید. طوری که با افتخار شما را به افرادی که می شناسند معرفی کنند.

برای مثال ایرلاین SouthWest یکی از معتبرترین برندهای جهانی است. با مسافران خوب برخورد می کند، با کارکنانش خوب برخور می کند و به آن ها اطمینان از ثبات کاریشان می دهد و هرگز از سیاست های تعدیل نیرو استفاد نمی کند. مردم آن را بسیار دوست دارند. پس از حادثه ۱۱ سپتامبر مردم وجه نقد به شرکت کمک کردند تا بحران را پشت سر بگذارد.

هر شرکتی می تواند کمی زیباتر باشد و تمامی کارکنان می توانند به نحوی رفتار کنند که شرکتشان را بهتر به مشتریان معرفی کنند.

انتهای مطلب/