قیمت‌گذاری چریکی (Guerilla Pricing) استراتژی قیمت‌گذاری است که با تکیه بر استراتژی‌های قیمت‌گذاری و بهره‌گیری از ایده‌های بازاریابی چریکی و پررنگ کردن نقش عنصر نوآوری و منحصربه‌فرد بودن، درصدد است تا تصمیم‌گیری‌های مشتریان را حول محور قیمت شکل دهد و تبلیغی متفاوت طراحی نماید.

حدود ۱۰ درصد از فعالیت‌های بازاریابی چریکی بر پایه قیمت‌گذاری است. بدین ترتیب آنچه مخاطب را به‌سوی تبلیغ چریکی جلب می‌نماید، عنصر قیمت و شیوه قیمت‌گذاری است.

یکی از غیرعادی‌ترین نمونه‌های قیمت‌گذاری چریکی این است که خود مشتری قیمت محصولات یا خدمات دریافت شده را تعیین کند و بپردازد.
اگرچه این استراتژی قیمت‌گذاری به‌هیچ‌وجه به صلاح شرکت‌های بزرگ نیست اما کسب‌وکارهای کوچک و متوسط با در نظر گرفتن شرایط می‌توانند گاه و بی گاه از استراتژی قیمت‌گذاری چریکی برای جلب مشتری استفاده نمایند.

کافی‌شاپ فول دایر از نمونه‌های موفق در استفاده از این ایده بود. این کسب‌وکار در مقاطع مشخص زمانی از مشتریان می‌خواهد که خود در ازای آنچه خورده و یا نوشیده‌اند، قیمتی را تعیین کنند و بپردازند.

نتایج مالی این کافی‌شاپ نشان می‌دهد که ۷۲ درصد از میهمانان قیمتی بالاتر از میانگین بهای مواد غذایی صرف شده در کافی‌شاپ‌های منطقه را تعیین کرده و پرداخته‌اند. درنتیجه چنین ایده قیمت‌گذاری نه‌تنها تصویر ذهنی بهتری از این کسب‌وکار را به مشتریان ارائه کرده و توجه مردم منطقه را جلب نموده، بلکه سودآوری چشمگیری برای این کسب‌وکار کوچک به ارمغان آورده است.

بسیاری از روزنامه‌های محلی و شبکه‌های تلویزیونی به ایده قیمت‌گذاری توسط مشتری توجه نشان داده‌اند و از آن گزارش‌های متعددی تهیه و پخش کرده‌اند.
انتهای مطلب/ لینک محتوا