قبل از ایجاد ایده تبلیغاتی می‌بایست شناخت درستی از برنامه مارکتینگ و فلسفه وجودی شرکت داشته باشید. درک این موضوع که ایجاد ایده تبلیغاتی چه زمانی با پلن کلی ایجاد تبلیغات هماهنگ است بسیار مهم است. در ادامه به بررسی فرآیند ایجاد ایده تبلیغاتی می‌پردازیم؛

  • درک مخاطب هدف: باید مخاطب خود را به‌خوبی بشناسید و بدانید کجا زندگی می‌کند، چه زمانی خرید انجام می‌دهد، ویژگی‌های رفتاری و چرخه خرید را بشناسید. برای این مورد در متنی ۵۰ کلمه‌ای یکی از بخش‌های گروه هدفتان را تعریف نمایید.
  • انگیزه خریداران را بشناسید: ابتدا فهرستی از عوامل تحریک رفتار خریدار گردآوری نمایید. سپس موارد منحصربه‌فرد و نقاط تمایز را تعیین نمایید. با ترکیب این دو طیف اطلاعات جهت‌گیری استراتژی شما مشخص خواهد شد.
  • برندتان را متمایز کنید: تمایز در برند را می‌توان در استراتژی و هم اجرا به وجود آورد. برای مثال می‌توان از نمادهای منحصربه‌فردی استفاده کرد که با مزایای عمومی آن صنعت مرتبط هستند اما تمایز اجرایی دارند.
  • خط‌مشی خلاقانه: خلاصه خلاقیت یا برنامه کاری خلاقیت شاید همان استراتژی تبلیغات و ارتباطات باشد، برای ایده تبلیغتان می‌بایست یک خلاصه خلاقیت خوب و رایج بنویسید و هر بخش را به‌خوبی تشریح نمایید. بخش‌هایی همچون محتمل‌ترین کاندیدا، استراتژی مارکتینگ و مخاطبان، بیانیه هدف، استراتژی متقاعد کردن، بینش مصرف‌کننده، نحوه حمایت و تخصیص منابع، ملاحظات ضروری، لحن و بیان، پیشنهاد‌های توجیهی اثربخشی.
  • ایجاد مفهوم: در این مرحله می‌بایست فرضیه فروش ایجاد شود که معمولاً از یک کمپین برای تحقق آن استفاده می‌شود. ترکیبی از عوامل انگیزشی و نقاط تمایز برند می‌تواند در قالب یک پیشنهاد ارائه شود. به‌هرحال شما باید به دنبال ایده‌ای باشید که بفروشد و مشخصاً بسیاری از ایده‌ها هستند که به فروش چندانی منتهی نمی‌شوند. هرچقدر زمان بیشتری به تبلیغات اختصاص بدهید، کم‌کم خواهید فهمید که عناوین قابل قبولی برای مراحل فرآیند، استراتژی‌ها، مفاهیم، ایده‌ها، ایده‌های فروش، پیشنهاد‌ها و عناصر تبلیغ ایجاد خواهد شد.
  • اجرای تبلیغات: اجرای تبلیغات یعنی خود تبلیغات، یعنی تاکتیک‌ها. در رسانه‌های کلاسیک این عناصر به‌صورت تصویر و متن در آگهی‌ها و یا به‌صورت استوری برد در رسانه‌های دیجیتال نمود پیدا خواهند کرد. در رسانه‌های جدید در قالب پست‌هایی در فیس‌بوک، توییتر، فیلیکر و از این دست رسانه‌ها اجرا خواهد شد.

انتهای مطلب/