فرایند گام‌به‌گام طراحی و خلق تبلیغ به‌اختصار بدین شرح می‌باشد:

  1. با اجرای تحقیق بازاریابی، بر روی نیازها و شرایط بازار هدف مطالعه کنید.
  2. برای طراحی و خلق تبلیغ ، استراتژی تبلیغات خود را با توجه به وضعیت بازار طراحی و مکتوب نمایید.
  3. مزیت‌های خدمات یا محصولات خود را بررسی نموده، سپس باارزش‌ترین آن‌ها را از دید مشتریان به‌عنوان مزیت رقابتی خود تعریف کنید.
  4. با ابزار ایده پردازی ایده‌های منحصربه‌فرد و غیرمنتظره را برای تبلیغات خود بیابید و سپس بهترین آن‌ها را انتخاب کنید. برای این اقدام بیش‌ازحد لازم زمان صرف نکنید. ایده‌های خلاقانه باید به‌سرعت پیاده‌سازی و اجرا شوند.
  5. برای آگهی تبلیغاتی خود یک شعار یا تیتر اصلی تعریف کنید.
  6. افزون بر تیتر و شعار اصلی، واژگان و عبارات موردنیاز برای توضیح امتیازها و مزیت‌های استفاده از محصول خود را برای مشتریان تهیه کنید.
  7. رویکرد گرافیکی در نمایش ایده‌ی تبلیغاتی خود را شناسایی و طراحی کنید. برای این کار به کمک متخصصان گرافیک و طراحی تبلیغات نیاز دارید.
  8. صدا یا موسیقی، یکی از عوامل تأثیرگذار بر پیام تبلیغ در میان مشتریان است. این عنصر را با یاری متخصصان تبلیغات به شیوه‌ای طراحی کنید که با هویت برند و سبک تبلیغات شما منطبق باشد.
  9. از ایده تبلیغات خود کپی‌برداری نمایید و آن را در طرح‌های مختلف در کنار هم قرار داده و با یکدیگر مقایسه کنید.
  10. تمامی جزئیات تبلیغ را اصلاح‌کرده، آن را برای تحلیل و ارزیابی مشتریان آماده نمایید.
  11. طرح و ایده نهایی تبلیغ خود را به دیگران، به‌ویژه به خریداران بالقوه نشان دهید. مشتریان بالقوه، هدف نهایی شما هستند. ازاین‌رو، ارزیابی آنان از تبلیغ برای شما کلیدی‌تر از ارزیابی متخصصان تبلیغات است.
  12. پس از ارزیابی مخاطبان، طرح و ایده‌ی به‌دست‌آمده را با استراتژی تبلیغاتی خود مقایسه کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا در صورت وجود تضاد میان این دو، آن را شناسایی و برطرف نمایید.
  13. طرح تبلیغاتی خود را در سطح کارکنان و سهامداران ارزیابی کنید. اجازه دهید اگر ذینفعان شما ایده‌ای برای بهتر شدن طرح به ذهنشان خطور می‌کند، با شما درمیان بگذارند.
  14. طرح نهایی تبلیغ را از سوی افراد و گروه‌های مستقل و خارج از صنعت فعالیت خود، ارزیابی نمایید و ایده‌ی آن‌ها را در این زمینه شناسایی کنید.
  15. تمامی جزئیات تبلیغ، نظیر تیتر اصلی، تیترهای فرعی، ایده گرافیکی و یا صوتی را بهبود بخشید و نهایی سازید.
  16. نمایش تصویری و شیوه‌ی ارائه‌ی تبلیغ در رسانه‌ی هدف خود را با استفاده از متخصصان آن رسانه ارزیابی نمایید و ارتقا دهید.
  17. پس از نهایی شدن تبلیغ، طرح گرافیکی آن را در یک مجله (برای نخستین بار) به تصویر بگذارید و احساسات و دیدگاه مخاطبان را نسبت به تبلیغ با توجه به محیط و شرایط بازار شناسایی کنید.
  18. در صورت کسب پاسخ مثبت در گام‌های پیش، ایده‌ی خود را در سطح یک مبارزه‌ی تبلیغاتی گسترده توسعه دهید. تلاش نمایید تا از طرح خود، تبلیغات تلویزیونی و رسانه‌ای تهیه نمایید. برای این گام به برنامه‌ریزی و زمان‌بندی اجرای تبلیغ نیاز دارید.
  19. رسانه‌هایی را انتخاب کنید که بتوانند نزدیک‌ترین ارتباط را با مخاطبان هدف شما ایجاد کنند. بدین ترتیب، مطمئن می‌شوید که تبلیغ نهایی شده، به‌روشنی برای مخاطبان قابل‌درک خواهد بود.
  20. در تحلیل نقاط قوت و ضعف تبلیغات ارائه‌شده با خود صادق باشید. از دیدن ضعف‌ها چشم‌پوشی نکنید. بدانید که هدف نهایی شما از اجرای تمامی بیست گام ذکرشده، خلق سودآوری است و با رودربایستی به آن دست نخواهید یافت.

انتهای مطلب/ لینک محتوا