کسب و کار در مسیر صحیح ...

ردبول یکی از آن برندهایی است که تابه‌حال مشکل کمی در شناسایی مشتریان مهم و کم اهمیت داشته و به یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های انرژی‌زا در جهان تبدیل‌شده است. ردبول شخصیت برندش آن‌قدر قوی هست که مصرف‌کنندگان آن به این موضوع که محصولات آن طعم چندان خوبی ندارد، توجه نمی‌کنند. بیزینس ویک بیان می‌کند که در طول سال­های نخست تأسیس ردبول، شرکت تحقیقات بازار بریتانیا طعم این محصول را آزمایش کرده اما هیچ‌یک از محصولات این برند در این زمینه موفق نشده است. بنیان‌گذار ردبول، دیتریچ ماتچیتز اظهار داشت: طعم به‌هیچ‌وجه مهم نیست. محصولات ما قصد دارند تا عملکرد فیزیکی و وضعیت عاطفی را بهبود بخشند.

ماتچیتز در بخشی از سیستم مارکتینگ خود برای معرفی ردبول به‌عنوان محصول جدید، وب‌سایتی تهیه کرد و ماهیت واقعی محصول و شایعات مربوط به این زمینه را نشان داد. در این سایت شایعاتی مبنی بر مضر بودن محصولات ردبول وجود داشت اما ردبول نسبت به این گزارش واکنش نشان داد و بیان کرد که محصولاتش فاقد مواد خطرناک بوده و شرکت علاقه‌ای به ساخت چنین محصولاتی ندارد. ردبول در ادامه اظهار داشت: معلمان دبیرستان از ردبول متنفر هستند اما دانش آموزان به‌شدت ردبول را دوست دارند و این موضوعی بسیار مهم است. ماهیت متضاد برندینگ موفق بخشی از استراتژی شرکت به شمار می‌رود. او اذعان کرد: ما می‌خواهیم محصولات جالبی را برای برند بسازیم و با انجام این کارها می‌خواهیم نظر مردم را جلب نماییم.

توماس گرابنر، مدیرعامل شرکت کاستنر و پارتنرز، واحد مشاوره تبلیغات ردبول، در سخنرانی کنفرانس سالانه بنیاد پژوهشی تبلیغات شرح داد که چطور توانسته‌اند به‌وضوح هویت برند را نسبت به مزایای کسب‌شده تعریف نمایند. آن‌ها می‌دانستند که نمی‌توانند با تأمین نیازهای همه مشتریان به‌طور برابر در آن‌ها اشتیاق و علاقه ایجاد نمایند. به همین دلیل برخی افراد شما را دوست خواهند داشت و برخی دیگر از شما متنفر خواهند شد. اشخاصی که شمارا دوست دارند از برند شما خرید خواهند کرد و برای آن حق بیمه پرداخت خواهند نمود. خط تولید محصولات در ایالت متحده آمریکا بسیار ساده است و به سه نوع نوشیدنی ختم می‌شود. ردبول به هیچ تولیدکننده دیگری اجازه تولید محصول تحت مجوز خودش را نداده است. همچنین شرکت به‌جای حمایت مالی از تیم‌های ورزشی، خود اقدام به تشکیل تیم در ورزش‌های پرهیجانی همچون فرمول ۱ کرده است.

در سال ۲۰۱۲، شکستن رکورد جهانی سقوط آزاد در چتربازی با مشارکت ردبول که در بیست‌وچهار مایلی از سطح زمین توسط فیلیکس بامگارتنر انجام شد، بیش از ۸ میلیون بیننده از طریق شبکه یوتیوب ردبول را به خود اختصاص داد. صفحه خانگی ردبول امروزه یکی از پربازدیدترین صفحه‌ها می‌باشد که این امر به خاطر وجود نوارهای ویدئویی ورزشی و رویدادهای موسیقی ردبول در این صفحه است. به‌سادگی می‌توان مشاهده کرد که آن‌ها چه طور دز نوارهای ویدئویی قوطی‌های نوشیدنی را به گوشه بالادست راست می‌برند. گرابنر توضیح می‌دهد که ردبول روش‌های غیرمتعارف را بااطلاع از اینکه این قبیل امور باعث افزایش فروش محصول خواهد شد به کار می‌گیرد تا بتواند گروه هدف خود را درگیر کند.

امریکن اکسپرس ممکن است آخرین برند در رده ردبول باشد که ذکر می‌شود، اما بسیار شبیه به ردبول است. امریکن اکسپرس به‌خوبی می‌داند که بهترین مشتریانش چه کسانی هستند. انتخاب مشتریان برای امریکن اکسپرس یکی از مشخصه‌های برند آن است. نقاط مثبت امریکن اکسپرس برمبنای بیش از یک ویژگی استوار گشته است. این شرکت یک استراتژی تخصیص منابع دارد که باعث ایجاد یک حلقه فضیلت می‌شود که به کمک آن به صاحبان سهام برند خود بازخور می‌دهد. با محدودیت تعداد و نوع مشتریان در برندینگ موفق، شرکت می‌تواند محصولات، خدمات و استانداردهای منطبق با نیازهای خاص مشتری‌اش را توسعه بخشد. پرسنل خدمات آن آموزش‌دیده، از منابع و امتیازاتی برخوردار بوده و فراسوی حل مشکلات و مسائل مشتریان عمل می‌نمایند. آن‌ها چند گام به جلو برداشته، روابط شخصی ایجاد نموده و در کسب ارزش از سوی شرکت به مشتریان کمک می‌نماید.

امریکن اکسپرس اخیراً بخش کسب‌وکارهای کوچک بازار را به خود اختصاص داده است. این امر به صاحبان کسب‌وکارهای کوچک این اجازه را داده است تا هزینه‌ها، بودجه مسافرت و پاداش و عایدی‌ها را از طریق کارت‌های حساب اعتباری کنترل نمایند. کارت‌های این شرکت هزینه‌های زیادی را ایجاد می‌کند، اما مزایای چشم‌گیری را به مسافران ارائه می‌دهند. به‌طور مثال ۲۰۰ دلار در سال به‌صورت کارت اعتباری در خصوص هزینه‌های حمل چمدان با هواپیما و دسترسی به صدها سالن فرودگاه در اقصی نقاط جهان. کسب‌وکارهای کوچک و مسافران، بخش‌های سودآوری هستند که امریکن اکسپرس نسبت به سایرین اقدامات گسترده‌ای در این زمینه انجام داده است.

انتهای مطلب/