کسب و کار در مسیر صحیح ...

تمام فروشندگان از نظر قانونی مسئول برآوردن انتظارات منطقی خریداران هستند. ضمانت نامه ها (Warranties) اظهارات رسمی تولید کنندگان درباره عملکرد مورد انتظار محصول هستند. محصولاتی را که دارای ضمانت نامه هستند، می توان به تولید کننده بازگرداند یا به مراکز تعمیر در نظر گرفته شده برده تا تعمیر، تعویض یا عودت داده شوند. اگر ضمانت نامه ها بطور مستقیم و یا بطور ضمنی بیان شده باشند از نظر قانونی باز هم ضمانت اجرایی خواهند داشت.

قراردادهای خدمات و ضمانت نامه های بلند مدت برای تولید کنندگان و خرده فروشان بسیار درآمدزا هستند. طبق ارزیابی پژوهش گران، فروش های همراه با ضمانت نامه درصد بزرگی از سود عملیاتی “بست بای” را به خود اختصاص داده است و بر خلاف شواهدی که ادعا می کنند ضمانت نامه های بلند مدت به صرفه نیست، آرامش خاطر برای برخی مصرف کنندگان بسیار حائز اهمیت است. گرچه مصرف کنندگان برای حل مشکلات تکنیکی خود در کمک گرفتن از دوستان و یا بطور اینترنتی بسیار راحت چاره جویی می کنند و به همین دلیل درآمد کل کاهش یافته است، اما این ضمانت نامه ها هنوز هم برای کالاهای الکترونیکی، درآمد بسیاری را در پی خواهند داشت.

بسیاری از فروشندگان هم گارانتی کلی و هم گارانتی خاص ارائه می دهند. شرکتی مانند پراکتر اند گمبل بدون اینکه جزئیات را مشخص تر کند، رضایت کامل یا کلی را وعده داده است: “اگر به دلیلی محصول رضایت شما را جلب نکرد، آن را تعویض یا جایگزین و یا عودت دهید”.

شرکت ای تی کراس، خودکارها و مدادهای کراس خود را برای همیشه گارانتی کرده است. مشتری خودکار معیوب را با پاکت های پستی که در خود فروشگاه ها فراهم شده اند به شرکت می فرستد و شرکت خودکار را بدون هیچ هزینه ای تعمیر یا تعویض می کند.

گارانتی ها (Guarantee) احساس خطر کردن را در خریدار کاهش می دهند. گارانتی ها عنوان کننده این هستند که محصول از کیفیت بالایی برخوردار است و عملکرد شرکت و خدماتش قابل اعتماد هستند. خصوصا زمانی مفیدند که شرکت یا محصول چندان شناخته شده نیستند و یا محصول نسبت به محصول رقبا از کیفیت بهتری برخوردار است. برنامه های بسیار موفق شرکت کیا و هیوندای در گارانتی صد هزار مایلی یا ده ساله برنامه ضمانتی آموزشی، تا حدودی برای اطمینان بخشیدن به خریداران بالقوه ای که در پی کیفیت محصول و اثبات شرکت ها بودند طراحی شده بود.

انتهای مطلب/