به گزارش آژانس هورموند، کسب‌وکار شما با سه گونه رقیب مواجه است که در ذیل به شرح آن‌ها می‌پردازیم؛

رقبای مستقیم

کسب‌وکارهایی که محصولات یا خدماتی مشابه در همان ناحیه جغرافیایی فعالیت شما را ارائه می‌دهند. برای افزایش سهم بازار، به این فکر کنید که چگونه می‌توانید رقبای مستقیم را از میدان به در کنید.

رقبای غیرمستقیم

شما یا فروش را به این رقبا می‌بازید یا در فروش با آن‌ها سهیم می‌شوید. برای مثال اگر رنگ می‌فروشید و مشتری‌تان برس و قلم‌موهای نقاشی را از جای دیگری تهیه می‌کند، آن فروشنده دیگر رقیب غیرمستقیم شماست، زیرا سهم فروش محصولات فرعی را از آن خود کرده است. برای افزایش سهم مشتری، این موضوع را دریابید که رقبای غیرمستقیم در فروش کدام دسته از محصولات از شما بهتر عمل می‌کنند. سپس کاری کنید که مشتری بتواند هر آنچه نیاز دارد، از محصول اصلی گرفته تا محصولات فرعی، تکمیلی، یا لوازم کمکی را در فروشگاه شما بیابد و برای یافتن این قبیل محصولات به‌جای دیگر مراجعه نکند.

رقبای پنهان

هیچ‌کس مجبور نیست محصولات شما را بخرد. درواقع، یکی از بزرگ‌ترین موانع بر سر راه خرید و درنتیجه یکی از بزرگ‌ترین رقبای پنهان شما، تمایل مشتری به این است که هیچ کاری نکند یا جایگزینی برای آنچه می‌فروشید پیدا کند یا به‌جای خرید محصول شما، خود برای رفع نیازش راه‌حلی بیابد. یک‌بار دیگر مثال فروشنده رنگ را در نظر بیاورید. اگر به مشتری پیشنهاد کنید بین رنگ لعابی و رنگ لاتکس انتخاب کند و مشتری شما چیز دیگری در ذهن داشته باشد.

این تصور و تمایل ذهنی او رقیب پنهان کسب‌وکار شماست. به همین دلیل، اگر مشتری حس کند آنچه می‌خواهد در میان محصولات شما نیست شاید حتی از نقاشی منزل خود منصرف شود و با خود فکر کند می‌تواند یک سال دیگر نیز در آن زندگی کنند، چشم‌پوشی از خرید، رقیب پنهان شماست. برای افزایش سهمتان از فرصت‌های بازار، ببینید رقبای پنهان شما کجا مخفی‌شده‌اند. سپس راه‌هایی برای ساده‌سازی، افزایش ارزش و رضایت‌مندی از محصول بیابید.

انتهای مطلب/