مردم عموماً بر اساس استدلال‌های شخصی خود که حتی می‌تواند از نظر یک شرکت ارائه‌دهنده محصول منطقی هم نباشد خرید می‌کنند. فارغ از شرایط اصلی خرید و تمایل افراد به تأمین شرایط حداقلی زندگی و حفظ بقا مانند خوردن و آشامیدن، ما به بررسی شش دلیل مهم در خرید پرداخته‌ایم، دلایلی که بنا بر شرایط، هرکدام بسیار مهم و تأثیرگذارند. دلایلی که گاهی اوقات در کنار یک یا چند دلیل دیگر علت اصلی آغاز فرآیند خرید می‌باشند:

  1. ارضای احساسات: برخی اوقات افراد برای خوشحال نمودن خود و دیگران، قدردانی، تشکر و عشق اقدام به خرید می‌کنند، خریدهایی که احساس خوبی برایشان به وجود خواهد آورد و آن‌ها را مورداحترام دیگران قرار خواهد داد.
    خریدهایی همچون هدیه‌ای غیرمنتظره برای یک دوست، یک تابلوی عکس خانوادگی، هدیه‌ای برای کارمندان و یا یک لباس جدید برای میهمانی ازجمله مواردی برای انگیزه‌های ارضا کردن احساسات هستند.
  2. کسب سود: معمولاً مهم‌ترین انگیزه خرید کسب سود می‌باشد، این انگیزه موجب می‌شود که یک شرکت اقدام به خرید دستگاه‌ها و تجهیزات جدید نموده و انتظار دارد تا پس از خرید انجام‌شده به سود زیادی دست یابد.
    برای مثال افراد انتظار دارند با خرید یک کتاب و یا شرکت در یک دوره آموزشی همراه با مهارت و تجربه سود بیشتری بدست آورند.
  3. ترس از باخت: ترس از باخت معمولاً ناشی از ضرر مالی است. ترس از ضرر ممکن است یک جواهرفروش را مجاب به خرید سیستم‌های نظارتی و کنترلی و همچنین محافظت از ویترین مغازه خود بکند، همچنین یک تولیدکننده ممکن است اقدام به خرید بیمه‌های تضمین کیفیت بکند تا او را در مقابل زیان‌های ناشی از نقص‌ها و معایب محصول حمایت نماید.
  4. نیاز به آرامش و راحتی: افراد و شرکت‌ها برای آرامش و آسودگی اعضای خانواده و همچنین کارکنان شرکت اقدام به خرید اجناس و خدمات می‌کنند. دکوراسیون زیبا، صندلی راحتی، محصولات رفاهی و سرگرمی، آسانسور، سالن غذاخوری، چای‌ساز و ازاین‌دست موارد محیط کار و زندگی را دل‌چسب و قابل‌تحمل می‌کنند.
  5. نیاز به امنیت: انگیزه بسیاری از خریدها جلوگیری از آسیب به خود و وسایلمان می‌باشد. استفاده از نرم‌افزارهای امنیتی برای جلوگیری از به سرقت رفتن اطلاعات و اسرار تجاری، استفاده از تغذیه سالم، استخدام محافظ شخصی و خرید اتومبیل قابل‌اطمینان را می‌توان از موارد نیاز به امنیت برشمرد.
  6. افتخار به مالکیت: برخی خریدها از نظر منطقی قابل توجیه بوده و برخی خیر، اما به‌هرحال باید توجه داشت که برخی چیزها هستند که افراد به داشتنشان افتخار می‌کنند. یک وسیله نقلیه تجملی، یک‌خانه لوکس، مجموعه‌های کلکسیونی، خرید جواهرات، لباس‌های گران‌قیمت ازجمله این موارد می‌باشند.

انتهای مطلب/ لینک محتوا