اکثر شرکت ها مفهوم بازاریابی را نمی پذیرند مگر آنکه شرایط آنها را مجبور به این کار کند. هر یک از تغییر و تحولات زیر می تواند سبب شودشرکت ها مجبور شوند با دل و جان مفهوم بازاریابی را بپذیرند؛

  1. افت فروش: زمانی که فروش شرکت ها رو به کاهش می گذارد آنها از این امر وحشت کرده و به دنبال راه حل می گردند. برای مثال روزنامه ها با کاهش تیراژ چاپ روبرو هستند زیرا مردم به اخبار تلویزیون و اینترنت روی می اورند. برخی از ناشران اخیرا پی برده اند که اطلاعات آنها درباره اینکه چرا مردم روزنامه می خوانند، کم است. این ناشران نسبت به دایر کردن واحد تحقیقات بازاریابی اقدام کرده اند و تلاش به عمل می آورند تا روزنامه های خود را به گونه ای طراحی کنند که از نظر خوانندگان به روز، مناسب و جالب باشد.
  2. رشد کند: رشد کند فروش باعث می شود بعضی از شرکت ها به دنبال بازارهای جدید باشند. بسیاری از این شرکت ها می دانند که برای دستیابی و انتخاب فرصت های جدید، به دانش بازاریابی نیاز دارند. شرکت شیمیایی داو در پی کسب منابع جدید درآمد، تصمیم گرفت به بازارهای مصرفی وارد شود. بنابراین به منظور تصحیل تخصص بازاریابی مصرفی و انجام بهتر امور در این بازارها، سرمایه گذاری سنگینی کرد.
  3. تغییر الگوهای خرید: بسیاری از شرکت ها در بازارهایی فعالیت دارند که مشخصه آنها تغییر سریع خواسته های مصرف کننده است. این شرکت ها برای تداوم تولید و ارائه فایده به خریداران، باید در جهت ارتقا دانش بازاریابی خود بکوشند.
  4. افزایش رقابت: شرکت هایی که از وضعیت خود کاملا راضی هستند ممکن است به ناگاه از سوی شرکت های قوی دیگر مورد تهاجم قرارگیرند و مجبور شوند که با این چالش مقابله کنند. شرکت ای تی اند تی تا دهه ۱۹۷۰ یک شرکت تلفن بسیار مرتب و منظم، با بازاریابی بسیار ساده ای بود. در ابتدای دهه ۱۹۷۰ دولت ایالات متحده به شرکت های دیگر اجازه داد تا تجهیزات ارتباط از راه دور خود را به مشتریان بفروشد. در این زمان بود که ای تی اند تی با فرو رفتن در امواج بازاریابی، مجبور شد از خدمات بهترین و ورزیده ترین بازاریابان استفاده کند تا اورا برای رقابت بهتر همراهی کنند.
  5. افزایش هزینه بازاریابی: ممکن است شرکت ها دریابند که هزینه های تبلیغات، تبلیغات پیشبرد فروش، تحقیقات بازاریابی و خدمات پس از فروش که به مشتریان ارایه می شود، بیش از حد در حال افزایش است. دی این جا مدیریت تصمیم می گیرد برای بهبود بازاریابی خود دست به یک ارزیابی بازاریابی بزند.

انتهای مطلب/ لینک محتوا