کسب و کار در مسیر صحیح ...

سبک تبلیغات اسپانیایی معمولاً غیرمستقیم و با استفاده از استعارات و اشارات است. جاذبه طراحی و جاذبه‌های هنری دربردارنده کنایه و استعاره هستند. در این سبک همانند سایر جنبه‌های فرهنگی در اسپانیا، جنس مؤنث کمتر مورداشاره قرار می‌گیرد. اسپانیایی‌ها مردمانی خونگرم، مهربان و اصیل هستند و این صفات در آثار تبلیغاتی آنان نیز به چشم می‌خورد. از طرف دیگر احساس ضرورت رعایت سبک زندگی مادی سایر کشورهای اروپایی، نوعی تضاد یا پارادوکس در شیوه زندگی آنان به وجود آورده است. هنوز بسیاری از افراد و گروه‌های اجتماعی به سنت‌های خود پای بند هستند و کپی‌برداری از شیوه زندگی اروپایی شمالی آنان را دچار ابهام و سردرگمی ساخته است.

به‌هرحال هجوم آثار تبلیغاتی جدید کشورهای اروپایی شمالی به اسپانیا علاقه به مظاهر مادی جدید زدگی و به روابط و مناسبات اجتماعی جدید شده است. روابط و مناسبات فعلی و جاری افراد بر اساس خویشاوندی، دوستی و همکاری‌ متقابل است. پدرها، مادرها و افراد سالمند مورداحترام هستند و جوان‌ترها اطلاعات از آنان را بر خود واجب می‌دانند. تضاد فعلی بین این فرهنگ و فرهنگ حاکم در کشورهای شمال اروپاست. مثلاً در گفت‌وگوهای تیزر تبلیغاتی Hogo Boss می‌شنویم که «این یک روش خاص نیست، روش من است. این یک انجام کار نیست، این کاری است که من با روش خود انجام می‌دهم.»

در اسپانیا فرهنگ جمعی حاکم است. معمولاً در گروه‌ها و به‌طور جمعی و اشتراکی دیده می‌شوند. تعلق به یک گروه موجب ثبات و هویت می‌شود. نقش هر فرد در اجتماع تابع نقش گروه متبوع او در اجتماع است. خانواده، اولین و اساسی‌ترین گروه اجتماعی است. مفهوم اعتمادبه‌نفس در مفهوم اعتماد به گروه نهفته است. وجدان گروهی تعیین‌کننده زندگی افراد است. کلماتی نظیر همسایه‌های من، دوستان من، مردم و … به‌کرات از زبان اسپانیایی‌ها شنیده می‌شود. تعلق افراد به گروه‌ها، تعیین‌کننده اعمال آنان است. مثلاً افراد گروه‌های خاص، دارای لباس و وضع ظاهری خاص هستند، بنابراین افراد سعی می‌کنند نوع لباس پوشیدن گروه خود را رعایت کنند و جایگاه اجتماعی خود را خدشه‌دار نسازند. تبلیغات طنز وتوام با شوخی و فکاهیات در اسپانیا جایگاهی ندارد. زنان نقش مؤثر و محوری در خانواده دارند. قطعیت و مثبت‌گرایی، شیوه غالب در بسیاری از آثار تبلیغاتی است و درواقع اگر زیبایی یا گرمی احساسات در آثار تبلیغاتی اسپانیایی دیده می‌شود، ریشه آن را باید در اجتناب از عدم قطعیت و مثبت‌گرایی دانست. نشاط و سرخوشی به‌منزله عامل اصلی برای رفع نگرانی‌ها و فشارهای روحی است و از آن به‌عنوان شیر اطمینان در روابط اجتماعی استفاده می‌شود.

اسپانیایی‌ها بیش از سایر ملل به حمایت از خانواده، دوستان و اعضای گروه اجتماعی خود پای بندند و به همین علت همیشه نوعی احساس غرور و موفقیت در آنان دیده می‌شود. این حالت نقطه فلسفه حمایتی است که در کشورهای آنگلوساکسون (به سرکردگی انگلستان و امریکا) وجود دارد، در این کشورها به‌جای حمایت از افراد گروه، نوعی تقابل، رقابت و مسابقه دیده می‌شود. در فرهنگ اسپانیایی عبارت معروف «جدی بگیر» جایگاه والایی دارد و همین مفهوم در اغلب آثار تبلیغاتی آن‌ها دیده می‌شود.

ترکیب رنگ (به‌جز رنگ سیاه)، طرح و زیبایی در آثار نقاشی و تبلیغاتی اسپانیایی، به‌جای ترکیب طرح و تکنیک در آثار آلمانی و ایتالیایی قرار دارد. عدم استفاده از رنگ سیاه، یک مفهوم محوری و اساسی در آثار تبلیغاتی اسپانیایی است.

مفهوم زندگی خوب در اسپانیا در غذا و آنچه خوردنی است، خلاصه می‌شود. خوردن فقط یک نیاز بیولوژیک نیست بلکه راه ایجاد ارتباط بین مردم و همنوعان است. در تبلیغات محصولات غذایی از رنگ‌های شاد و زنده استفاده می‌شود. سبک تبلیغات اسپانیایی مملو از خیال‌پردازی و ایدئالیسم است. برای رسیدن به آینده نامعلوم، از تخیلات، تصورات و حتی رویاها کمک گرفته می‌شود. اعتقاد به معجزه و خرافات نیز گوشه‌ای از زندگی اجتماعی است که در آثار تبلیغاتی از آن‌ها بهره‌برداری می‌شود.

انتهای مطلب/ لینک محتوا