کسب و کار در مسیر صحیح ...

اگرچه پیش‌بینی آینده غیرممکن است، این قطعیت وجود دارد که روندهای اجتماعی، بر روش کسب و کار داروسازی و کار داروخانه تأثیر خواهند گذاشت. در ادامه به بررسی برخی روندها که برای کسب و کار داروسازی چالش‌برانگیز است می پردازیم؛

خدمات درمانی بیمار محور: این خدمت، یک راهبرد بیمه گونه است که بیمار را به مشارکت بیشتر در تصمیم‌های خرید خدمات درمانی ترغیب می‌کند. در این راهبرد از بیماران خواسته می‌شود تا مسئولیت مالی بیشتری را در قبال انتخاب خدمات بهداشتی و درمانی خود، از طریق پرداخت‌های مشارکتی، بیمه مشارکتی، برنامه‌های بیمه درمانی با پرداخت زیاد از سوی بیمه‌گذار و حساب‌های پس‌انداز درمانی، بر عهده بگیرند. این روش‌های بیمه، حساب‌هایی هستند با قابلیت کاهش مالیات، مشابه با حساب‌های صندوق بازنشستگی و معمولاً در ترکیب با سایر روش‌ها برای پرداخت هزینه‌های پزشکی فرد و خانواده او به کار برده می‌شوند.

پول پرداخت شده به حساب پس‌انداز درمانی که تا زمان بازنشستگی مصرف نشده باشد، می‌توان بدون هرگونه جریمه برای هزینه‌های غیر درمانی به کار برده شود و این مهم است که راهبرد خدمات درمانی بیمار محور به بیماران امکان می‌دهد تا سلامتی خود را از طریق برنامه‌هایی مانند مدیریت بیماری، برنامه‌های سلامتی، مراقبت پیشگیرانه، فناوری پایش وضع سلامت خود و سایت‌های آموزش پزشکی مدیریت نمایند. ایده پشت این روش این است که چنانچه مصرف‌کننده از پاداش‌ها و اطلاعات درست برخوردار باشد، گزینه‌های بهتر درمانی را انتخاب خواهد کرد. با گسترش این نگاه، داروسازان فرصت‌های بهتری برای نشان دادن ارزش خود از طریق کمک در تصمیمات درمانی و بهداشتی به دست خواهند آورد.

به سالمندی رسیدن نسل انفجار جمعیت: اکنون نسل گذشته که رشد سریع جمعیتی را تجربه کرده بود، به سن بازنشستگی رسیده است، اما دوره گذار برای آنان نسبت به والدینشان متفاوت است. آن‌ها عادت کرده بودند که رهبری زندگی خود را به دست بگیرند و از خود و اجتماع تقاضای زیادی داشته باشند. آن‌ها احتمالاً نه‌تنها وضعیت موجود در خدمات درمانی را نخواهند پذیرفت، بلکه می‌توان انتظار داشت که آن‌ها متقاضی داروها و خدماتی باشند که فقط بیماری را درمان نکند، بلکه سبک زندگی را نیز بهبود بخشد. آنان خواهند خواست که داروسازان در داشتن زندگی طولانی‌تر توأم با سلامتی به آن‌ها کمک کنند. اگر داروسازان این تقاضا را تأمین نکنند، آنان افراد دیگری را برای این کار پیدا خواهند کرد.

جامعه شبانه‌روزی: امروز، مردم در یک محیط ۲۴ ساعتی/ ۷ روز در هفته/ ۳۶۵ روز در سال کار می‌کنند و انتظار دارند که خدمات و محصولات در هر ساعت از شبانه‌روز در دسترسشان باشند. فراهم کردن رفاه، دیگر اختیار داروخانه‌ها نیست، بلکه برای رقابت در بازار یک ضرورت است. کلید کار در توسعه یک سیستم داروخانه‌ای است که نه‌تنها وسایل راحتی بیمار را ارائه کند، بلکه از مصرف دارو و تجویز مناسب نیز اطمینان حاصل کند.

بهبود در فناوری خدمات: بسیاری از کارهای دستی و تکراری در خدمات داروخانه‌ای اکنون می‌تواند با فناوری روباتیک و با کمک خود بیمار انجام گیرد. این به منزله تهدیدی برای داروسازانی است که نمی‌خواهند روش کار خود را از طریق ارائه سطوح بالاتر خدمات حرفه‌ای تغییر دهند. برعکس، داروسازان خلاق به این مسئله به عنوان یک فرصت بسیار مغتنم در جهت ارائه خدمت بهتر به بیماران نگاه می‌کنند.

محدودیت‌های بودجه‌ای: تقاضا برای سرمایه‌گذاری در خدمات درمانی عمومی و فردی در حال رقابت با سایر اولویت‌های اجتماعی است. از دهه ۱۹۹۰ هزینه‌های خدمات بهداشتی در آمریکا با نرخ بالاتری نسبت به نرخ رشد جمعیت، تورم و نرخ تولید ناخالص ملی افزایش یافته است. این امر باعث افزایش بار مالی بر دوش خانوارها، مشاغل، دولت‌های محلی شده و آن‌ها را مجبور کرده درباره نحوه مصرف بودجه خود انتخاب انتخاب‌های سختی پیش رو داشته باشند. اگر افزایش هزینه‌های سلامت کنترل نشود، این امر باعث جابه‌جایی منابع مالی از دیگر نیازهای مهم اجتماعی به این حوزه خواهد شد.

پولی که صرف نیازهای خدمات درمانی جمعیت سالمند، پیشرفت در فناوری خدمات بهداشتی، رعایت پروتکل‌های جدید درمان و تورم در خدمات بهداشتی-درمانی می‌شود؛ نمی‌تواند در زیرساخت حمل‌ونقل، مسکن، بهره وام، امنیت اجتماعی، حفظ قوای نظامی، حفاظت از محیط‌زیست و مسئولیت‌های رقابتی دیگر هزینه شود. محدودیت‌های بودجه‌ای در خریداران خدمات درمانی، داروسازان را مجبور خواهد کرد تا با دیگر ارائه‌کنندگان خدمات درمانی، مانند پرستاران، پزشکان، متخصصین خدمات درمانی و آموزش‌دهندگان خدمات درمانی، رقابت نمایند.

نوآوری‌های خدمات درمانی: نوآوری در خدمات درمانی، بر کار داروخانه تأثیر خواهد گذاشت. پیشرفت‌ها در شناخت نقشه DNA و پروفایل ژنتیکی انسانی سبب گشایش عرصه جدیدی در پژوهش و درمان شده است که به نام فارماکوژنومیکس خوانده می‌شود. این رشته جدید نوید می‌دهد تا اثر تفاوت‌های ژنتیکی را در پاسخ بیمار به دارو توضیح دهد و سبب گسترش درمان‌های متناسب با ترکیب ژنتیکی فرد شود. برای مثال در رشته آنکولوژی آزمایش‌های ژنتیک برای بیماران مبتلا به سرطان سینه که احتمالاً، بیشتر از «تراستوزوماب» که یک آنتی‌بادی منوکلونال است، بهره خواهند برد، استفاده شده است.

پیشرفت‌های دیگری در رشته نانو پزشکی به دست خواهد آمد که در آن از «ماشین‌های» بسیار کوچک در سطح مولکولی می‌توان برای تشخیص و درمان بیماری استفاده کرد. فناوری نانو امکان بالقوه تولید مولکول‌هایی را دارد که می‌توانند عوامل شیمی‌درمانی یا داروهای دیگر را به مکان‌های هدف‌گیری شده رسانده و عوارض جانبی را به حداقل برسانند. این ماشین‌های بسیار کوچک ممکن است بتوانند بافت‌های آسیب‌دیده در پوست، استخوان و ارگان‌های درونی را نیز مرمت نمایند.

افزایش رقابت جهانی: رقابت در خدمات درمانی در حال جهانی‌شدن است، از آنجا که تأمین‌کنندگان خدمات در کشورهای دیگر با تأمین‌کنندگان خدمات در کشور رقابت می‌کنند، بیمارانی که فاقد بیمه درمانی هستند یا پوشش درمانی با پرداخت بالای بیمار دارند، در خارج از کشور به دنبال خدمات درمانی باکیفیت و کم‌هزینه هستند. این روند که به نام توریسم پزشکی (گردشگری پزشکی) خوانده می‌شود کوچک، اما در حال رشد است. با افزایش سهم بیمار از هزینه‌های درمانی، افراد بیشتری ممکن است به دنبال تأمین‌کنندگانی در سراسر جهان برای اعمال جراحی، دارو و دیگر خدمات درمانی باشند. با افزایش فشار برای محدود کردن هزینه‌ها، برخی از مشاغل خدمات درمانی ممکن است به تأمین‌کنندگان خارج از کشور واگذار شود.

انتهای مطلب/