کسب و کار در مسیر صحیح ...

مشتریان در پس هر خریدی در آرزوی قدردانی صاحبان کسب‌وکار هستند؛ بنابراین هرگاه کار خاصی انجام می‌دهید تا از مشتریانتان ‌قدردانی کنید، مشغول خلق رابطه‌ای قوی‌تر و ایجاد حس وفاداری در نزد مشتری هستید. در ادامه با هورموند همراه شوید تا به بیان روش‌هایی بپردازیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید از مشتریانتان قدردانی کنید و باعث شگفت‌زدگی و شادی آن‌ها شوید؛

حداقل یک روز را در سال، ماه یا هفته انتخاب کنید و آن روز را روز قدردانی از مشتریان بنامید. کاری کنید که روز خاص و سرگرم‌کننده‌ای برای مشتری باشد. به ایده‌های زیر توجه کنید:

  • درون و برون را تزیین کنید. یک موسسه گواهینامه رانندگی در ایالت میشیگان برای هرروز تعطیلی اقدام به تزیینات می‌کند تا مشتریان خود را شاد سازد. مردم، مسیر خود را کج می‌کنند تا وارد دفتر آن‌ها شوند و از تزئینات آن لذت ببرند.
  • چیزهای لذت بخشی را برای مشتری خود عرضه کنید. یکی از بانک‌ها در لابی خود هر صبح شنبه به مشتریان خود قهوه و پیراشکی تعارف می‌کند. حدس بزنید که چه وقت اکثر افراد در آن شهر امور بانکداری خود را انجام می‌دهند. دیگر سازمان‌ها نیز به بچه‌های مشتریان چیزهایی می‌دهند. هرچه آن چیز غیرعادی‌تر باشد مشتری بیشتر شاد خواهد شد؛ اما به یاد داشته باشید که چنانچه این رویه را به‌صورت روزمره انجام دهید، مشتریان عادت می‌کنند که منتظر آن بمانند و اگر به دلیلی بی‌خبری از آن نشود ناخرسند خواهند شد.
  • برای مشتریان خود مهمانی ترتیب بدهید. می‌توانید این رویداد را به همان اندازه‌ای که خودتان تعیین می‌کنید پیچیده کنید، اما هرچه برنامه‌ریزی و خلاقیت بیشتری برای مهمانی به خرج دهید به‌یادماندنی‌تر خواهد شد و روابط را بیشتر تقویت و مشتریان وفادار بیشتری ایجاد خواهد کرد. سالی یک‌بار باید یک روز جشن داشته باشید و تمتم کارکنان را با لباس رسمی دعوت کنید. می‌توانید برای مشتریان خود سرگرمی‌هایی ارائه کنید؛ مانند موسیقی، نمایش یا حتی بهتر از آن برنامه ویژه استعدادها تا قابلیت‌های کارکنان خود را به نمایش بگذارید.
  • چیزی رایگان به مشتریان خود بدهید. همه افراد عاشق هدیه‌اند! چند نفر از ما منتظر می‌مانیم تا لوازم‌آرایشی و بهداشتی ضروری خود را همراه هدایای رایگانی که به‌عنوان ترویج فروش تبلیغ می‌شوند، بخریم؟ چالش اصلی یافتن هدیه‌ای است که منحصربه‌فرد و بازگوکننده شرکت یا مأموریت شما به روشی خلاقانه باشد. اگر آن چیز قدیمی و تکراری باشد باعث شادی مشتریانتان نخواهد شد.

هنگامی‌که برخی مشتریان در دفعات معینی با شما دادوستد می‌کنند به شکل انفرادی و خاص از آن‌ها تجلیل کنید. امروزه ما با کمک نرم افزار باشگاه مشتریان لویالت می‌توانیم مشخص کنیم که یک مشتری چند بار محصول ما را خریداری یا از خدمات ما استفاده کرده است. در اینجا ایده‌هایی مطرح می‌شوند که تفکر شمارا برای تشکر از آنان بابت تعاملی که با شما دارند فعال می‌سازند:

  • هنگامی‌که آنان مبلغ معینی پول نزد شما خرج می‌کنند بن خریدی را برای یک پس‌انداز ویژه به ایشان بدهید. مثلاً بعضی از خرده‌فروشی‌ها بعدازاینکه ۵۰۰ هزار تومان یا یک میلیون تومان در فروشگاه آن‌ها خرج می‌کنید، بن خریدی را با اعتبار ۲۵ یا ۵۰ هزار تومان یا مقدار معینی اعتبار برای خرید از فروشگاه را به شما می‌دهند.
  • وقتی‌که آنان برای بیست و پنجمین یا پنجاهمین یا صدمین بار از خدمات شما استفاده می‌کنند، آن خدمات را به‌صورت رایگان و افتخاری ارائه کنید. مثلاً یک شرکت کرایه اتومبیل‌های تشریفات بیست و پنجمین سواری کرایه‌ای مشتریان را رایگان ارائه می‌کند و یک خشک‌شویی، تعدادی سفارش‌هایی را که یک مشتری به آن‌ها داده ثبت می‌کند و پنجاهمین سفارش را رایگان انجام می‌دهد.
  • از هر کارمند بخواهید تا به هریک از مشتریان خود به انتخاب خودش هفته‌ای یک‌بار یادداشت تشکر ارسال کند. تعجب خواهید کرد که این ایده ساده چقدر وفاداری و حسن تفاهم ایجاد خواهد کرد.

هر کاری که می‌کنید باصداقت و در کیفیت بالا انجام دهید. مراسم تجلیل خیلی ارزان و پیش‌پاافتاده بدتر از هر چیزی است و ثابت می‌کند که مشتریان شما واقعاً آن‌قدر هم برای شما مهم نیستند. لازم است همه افراد در سازمان، برخورد و رفتار صحیحی داشته باشند؛ یعنی این زمان، فرصت ویژه‌ای برای قدردانی از مشتریان و لذت بردت از آنان است. به خاطر صرف وقت اضافی برای مشتریانتان نگران نباشید و به یاد داشته باشید که آنان کسانی هستند که چک حقوق شمارا برایتان پیشکش خواهند کرد!

انتهای مطلب/