کسب و کار در مسیر صحیح ...

بیلبورد تبلیغاتی (Billboard) آگهی نما به محلی برای نصب آگهی ها و اعلانات می باشد. بیلبورد بی شک یکی از قدرتمندترین ابزارهای رسانه های محیطی به شمار می رود که همواره مورد توجه بازرگانان، کارخانجات، بانک ها و موسسه خدماتی بوده است. این نوع از رسانه محیطی معمولا در خیابان ها، میدان ها، تقاطع ها و بزرگراه ها که مسیر تردد وسایل نقلیه هستند نصب می شود و گاه بسته به نوع خلاقیت صاحبان آگهی یا شرکت های تبلیغاتی اجرا کننده تبلیغات آنها از قالب های یکنواخت خود خارج شده و با جذابیت های بصری آمیخته می شود. بیلبوردها بیش از آنکه ابزار تبلیغاتی باشند، یک رسانه به حساب می‌آیند، رسانه‌ای که می‌تواند پیام خود را به مؤثرترین شکل ممکن به مخاطب منتقل کند. به رسانه‌ای که بیشترین اثربخشی را برای تبلیغات داشته باشد و موجب بقا و موفقیت تبلیغات شود رسانه اثربخش می‌ گویند. به طور معمول بیلبوردها در زمره رسانه های اثر بخش جای می‌ گیرند، بیلبورد به یک رسانه تعاملی تبدیل شده است تا بتواند بر مخاطبین تاثیر ماندگار بگذارد.

اجزاء تشکیل دهنده بیلبورد تبلیغاتی
فونداسیون: که اغلب زیر زمین است و شامل میلگرد، بتن جهت استحکام و پلیت یا صفحه ای برای اتصال به پایه می باشد. بیلبوردها بسته به اندازه آنها و سنگینی سازه آن نیازمند محاسبات مهندسی و دقیق جهت اندازه و اجرای صحیح فونداسیون می باشند.

پایه: از سطح زمین تا زیر صفحه اصلی بیلبورد که جهت نصب آگهی از آن استفاده می شود پایه تابلو نامیده می شود که به شکل های مختلف و بر اساس طرح سازه اجرا میشود که می تواند از جنس لوله های سنگین ، بتنی و یا شبکه های فلزی باشد.

صفحه نمایش آگهی: این قسمت از بیلبورد شامل فریم فلزی می باشد که بصورت شبکه ای اجرا می شود و روی آن با ورق فلزی پوشیده می شود که طرح بر روی آن نصب می شود.

نور پردازی: در هر بیلبورد تبلیغاتی در صورت دسترسی به سیستم برق و امکان برق رسانی به آن با توجه ابجاد تابلو تقریبا برای هر یک و نیم متر یک پرژکتور لازم است. این قسمت از بیلبورد شامل دستک های کشویی جهت تعویض و تنظیم نور پرژکتور ها و قاب پرژکتور می باشد. در سالهای اخیر با توجه به بهینه سازی مصرف انرژی پیشنهاد میشود از پرژکتورهای کم مصرف با توان نور دهی بالا استفاده شود که سیستم های ال ای دی از این دسته هستند.

نردبان های تعویض رویه: یکی از مهمترین قسمت هایی است. که معمولا توسط سازندگان مبتدی بیلبوردها فراموش می شود و یا در این خصوص اطلاعاتی ندارد و کاربری آن را نمی دانند. این راهرو ها و نردبان ها باید بصورتی مهندسی و ایمن برای تردد نصاب رویه تابلو در نظر گرفته شده و ساخته شود چون یک سهل انگاری ساده در این قسمت امکان سقوط افرادی که در حال نصب رویه تابلو هستند را موجب شود.

کلیپس و سپری: سپری که در چهار طرف صفحه نمایش آگهی و بر روی فریم نصب می شود. و در زمان نصب رویه تابلو بوسیله سپری آن را می کشند تا رویه صاف و یک دست باشد. بعضی از سازندگان تابلو جهت سهولت در کار از کلیپس و سپری استفاده نمی کنند و بجای سپری از چوب استفاده می کنند و برای نصب رویه نیز از منگنه بزرگ استفاده می کنند که معمولا حرفه ای نیست و باعث ایجاد چروک در بیلبورد می شود.

رویه تابلو: رویه تابلو محل درج آگهی می باشد که در گذشته نه چندان دور بر روی پارچه طرح ها اجرا می شد و توسط نصاب تابلو بر روی صفحه نمایش آگهی چسبانیده می شد ولی در سال های اخیر با پیشرفت و ورود دستگاه های چاپ بزرگ بر روی بنر، فلکس و یا استیکر چاپ شده و جهت دید عمومی به نمایش گذاشته می شود.

آگهی: این بخش برای هر مشتری متفاوت است و پس از طراحی توسط شرکت طراح و تایید مشتری، برروی بیلبورد نصب می شود. نوع اجرای آگهی می تواند: بنر، فکلسی، استیکر و.. باشد.

بیلبورد حجمی، فرابیلبورد: فرابیلبورد به بخشی از آگهی گفته می شود که داخل کادر مخصوص آگهی نیست و بیرون از بیلبورد قرار دارد یا به عبارتی از کادر بیرون زده است. جدیدا مشاهده می شود که شرکت هایی که دارای خلاقیت در زمینه تبلیغات محیطی هستند از این امکان هوشمندانه استفاده می کنند و علاوه بر استفاده از فضای داخلی و کادر بیلبورد از فضای فرابیلبوردی و بیرونی بیلبورد نیز استفاده می کنند.