کسب و کار در مسیر صحیح ...

میزان مصرف چای در ایران و جهان

چای پرمصرف‌ترین نوشیدنی در جهان پس از آب است. آن‌طور که در تاریخ ذکر کرده‌اند حدود ۲۷۰۰ سال پیش از میلاد کشف شد؛ بنابراین چای را بایستی یکی از قدیمی‌ترین نوشیدنی‌های جهان نیز به شمار آورد.. این گیاه اساساً در نواحی گرمسیر و نیمه گرمسیر قابل‌کشت است. هرچند که برخی انواع آن را حتی در انگلستان، آمریکا و کانادا نیز کاشته‌اند. با توجه به تغییرات آب‌وهوایی و اقلیم، تولید محصول چای در سال‌های آینده دچار چالش‌هایی خواهد شد.

چای دومین نوشیدنی محبوب دنیاست که برای ایرانیان این نوشیدنی گرم اولین و محبوب‌ترین نوشیدنی است. سرانه مصرف چای در ایران ۱.۵ کیلوگرم در سال است. ایران در مصرف چای چهارمین کشور در جهان است. اولین کشور مصرف‌کننده چای نیز ترکیه با مصرف سرانه ۲.۱ کیلوگرم چای در سال است.

بیش از ۳۰۰۰ نوع چای شناسایی شده است که ازنظر طعم و عطر با یکدیگر تفاوت دارند. علل تفاوت ایجادشده در انواع چای موارد زیر است:

  • مکان کشت چای
  • آب‌وهوا
  • تغییرات فصلی
  • شیوه‌های متفاوت کشت چای
  • فرآیندهای صورت گرفته بر برگ سبز چای
  • نحوه انبار کردن و حمل‌ونقل چای
  • شیوه دم کردن چای

امروزه چای را بر اساس میزان اکسیداسیون در حین عمل‌آوری به شش دسته اصلی تقسیم می‌کنند: چای سیاه، سبز، اولانگ، زرد، سفید و پوئر.

تولید، صادرات و واردات چای در ایران و جهان

بر اساس آمار سازمان غذا و کشاورزی آمریکا سالانه حدود ۵.۳۴ میلیون تن چای در سراسر دنیا تولید می‌گردد. از این میزان ۱.۹۳ میلیون تن در چین تولید می‌گردد. بعد از چین بیشترین تولید چای به ترتیب در هند، کنیا و سریلانکاست. ایران با ۱۶۰ هزار تن تولید چای هفتمین کشور تولیدکننده چای در جهان است.

کشورهایی که بیشترین واردات چای را دارند به ترتیب روسیه، بریتانیا، پاکستان و امریکاست.

در میان صادرکنندگان نیز کنیا، چین، هند و سریلانکا به ترتیب بیشترین صادرات چای را دارند.

طبق آمار گمرک ایران در سال ۹۳، ۴۴.۸ تن میزان واردات چای به ایران بوده است؛ که از این میزان بیشترین واردات مربوط به سری‌لانکا و هند می‌باشد.

صادرات نیز ۳۱.۶ تن بوده است که بیش‌ترین میزان صادرات به ترکیه، روسیه و عراق بوده است.

نوع چای که در ایران استفاده می‌گردد

چای خارجی که نیمی از آن به ارزش حدود ۲۰۰ میلیون دلار به کشور قاچاق می‌شود عمدتاً رنگ و اسانس است که مردم ایران آن را با رغبت می‌خرند اما چای ایرانی جزء باکیفیت‌ترین چای‌ موجود در جهان است که باقیمت‌های بالایی به کشورهای اروپایی صادر می‌شود. چای سفید ایرانی که همان برگ‌های باز نشده برگ سبز چای است به قیمت کیلویی حدود یک‌میلیون تومان به کشورهای آسیایی مانند کشورهای عربی صادر می‌شود.

روزگاری چای یکی از پردرآمدترین محصولاتی بود که چای‌کاران با آن زندگی‌شان را تأمین می‌کردند اما طی سال‌های گذشته وضعیت به‌گونه‌ای شد که بسیاری از باغات چای به باغ‌های مرکبات یا ویلا تبدیل شد و بسیاری دیگر نیز همان‌طور به حال خود رها شدند.

حدود ۸۵ درصد چای موجود در بازار کشور خارجی بوده و طبیعی است که شرکت‌های مختلف آن را وارد کنند و برای معرفی محصول خود آن را تبلیغ کنند. تبلیغات در رسانه ملی مقبولیت را بیشتر می‌کند و یک جنبه قانونی به محصول خاص می‌دهد.

پیشنهادهای هورموند برای فعالیت موفق در بازار چای

چای بازاری جذاب برای فعالیت در ایران به شمار می‌رود؛ چراکه هم مصرف بالایی دارد و هم تولید نسبتاً خوب و متنوعی در ایران دارد.

اگر شرکتی ایرانی قصد داشته باشد در این بازار مشغول به کار شود و با رقبای قدرتمند خارجی ( که معمولاً اسانس را به‌جای چای می‌فروشند) رقابت کند پیشنهاد می‌گردد در حوزه بازاریابی فعالیت گسترده‌ای نماید؛ چراکه علاوه بر تجهیز و توسعه کارخانه، بسیار حائز اهمیت است که بر سلیقه و رفتار مصرف‌کننده تأثیرگذار باشد.

تغییر رفتار مصرف‌کننده نیاز به آگاه‌سازی و تبلیغ در حوزه‌های: در خصوص چای مرغوب، طعم و عطر طبیعی چای، مزیت چای ایرانی و ضررهایی که مصرف مداوم چای اسانس دار می‌تواند برای سلامتی داشته باشد، دارد.

علاوه بر قیمت‌گذاری نیاز به تمرکز بر بسته‌بندی‌های قابل‌رقابت با نمونه‌های خارجی می‌باشد.

به نظر می‌رسد مهم‌ترین حوزه‌های بازاریابی در صنعت چای ایران: تبلیغات آگاه‌کننده، بسته‌بندی باکیفیت و رقابتی، مطالعه و تغییر رفتار مصرف‌کننده و ایجاد شبکه توزیع چابک و سراسری می‌باشد.

انتهای مطلب/ لینک محتوا