همواره دام‌ها و چالش‌هایی پیش روی مدیران فروش قرار خواهد گرفت که اگر با تدبیر با آن‌ها مواجه نشود، دچار ناامیدی و اتلاف زمان خواهد شد. در ادامه به بیان برخی از این دام‌های زمانی می‌پردازیم:

  1. نیاز به یک رونوشت دیگر: هیچ‌چیز اتلاف کننده تر از این نیست که مدیر، نماینده فروش و یا مشتری بگویند من نمی‌توانم این گزارش و یا اطلاعات محصول را پیدا کنم، یک نسخه دیگر از آن به من بدهید.
    بهتر است برگه‌های ردیابی جهت مشخص کردن نام و تاریخ دریافت گزارش‌ها را نگهداری کنید. همچنین نسخه‌های اضافی و الکترونیک از مستندات موجود را به همراه داشته باشید تا هرکسی که نسخه اضافی نیاز دارد به‌آسانی در اختیارش قرار بدهید.
  2. انجام کارها توسط خود: مدیران شرکت‌های کوچک ممکن است فکر کنند که خودشان بهتر می‌توانند کارها را انجام دهند. واقعیت این است که زمان کافی در طول یک روز حتی برای کارآمدترین مدیران فروش برای انجام تمامی امور وجود ندارد. کارها و وظایف باید به‌صورت شفاف و واضح به دستیاران فروش، نمایندگان ارائه خدمات به مشتریان و سایر کارکنان شایسته محول گردد.
  3. توضیح چندباره: اگر متوجه شدید که بایستی دستورالعمل‌ها را چندین بار برای نمایندگان فروش تکرار کنید تا متوجه شوند، از رویکرد جایگزین زیر استفاده کنید:
    اطلاعات ضروری و دستورالعمل‌های شفاف مرتبط با وظیفه هریک از افراد را پیش از جلسه توجیهی در اختیارشان قرار دهید. به‌طور مثال اگر شرکت در حال معرفی محصول جدید است یا یک تغییر رویه در حال انجام است، یک یا دو روز پیش از جلسه توجیهی، ایمیلی با جزییات برای نیروهای فروش ارسال کنید.
  4. کار بدون وقفه: مطالعات نشان داده است که مدیران فرشی که ساعات زیادی بدون استراحت کار می‌کنند، لزوماً فروش شرکت را افزایش نمی‌دهند. در بسیاری از موارد بهره‌وری کمتری داشته، اشتباهات بیشتری می‌کنند، مسائل و مشکلات اداری بیشتری دارند و تعداد روزهای بیماری و میزان جابه‌جایی‌شان بیشتر است.
    بهترین روش این است که پس از یا هنگام انجام پروژه‌های کاری، وقفه‌های کوتاهی جهت استراحت داشته باشید.
  5. انجام کارهای بسیار زیاد: عبارت کار بسیار زیاد و زمان بسیار اندک شکایت مرسوم مدیران فروش است. بنابراین تا جایی که می‌توانید فعالیت‌های مرتبط را ترکیب کرده و فعالیت‌های بی‌ربط و یا زائد را حذف کنید. به‌طور مثال به ایمیل‌ها هنگامی‌که منتظر دیدار مشتری هستید پاسخ بدهید.

انتهای مطلب/ لینک محتوا