کسب و کار در مسیر صحیح ...

بررسی اخیر انجام‌شده توسط «مک کنزی» به نام «وعده خرده‌فروشی چندکاناله» حقایق و پیشنهاد‌هایی را در این زمینه ارائه می­دهد:

  • حقیقت: در آمریکا تنها ۲۵ درصد از داروخانه­ها، ۴۰ درصد از توزیع‌کننده‌ها و ۶۰ درصد از فروشندگان متخصص در مد، نرخ رشد قبل از بحران خود را در ۵ سال بعد از بحران ۲۰۰۱ به دست آورده­اند. هیچ برندی اکنون نمی­تواند این‌همه مدت صبر کند.
  • اطلاعاتی که اغلب نادیده انگاشته می­شوند: مشتریانی که از کانال­های توزیع چندگانه خرید کرده و استفاده می­کنند، بسیار بیشتر از کسانی که از یک کانال خرید کرده­اند، خرج می­کنند، این مقدار نسبت ۱ به ۵ است.
  • چرا برخی از برندها درجه­ای کسب نکرده­اند؟ به این دلیل که آن‌ها عقیده دارند که تلفیق کانال­های توزیع به معنی تکرار همان بوتیک و یا مجله در اینترنت و یا خلق نماینده­های فروشی است که در دسترس بودن محصولات را چند برابر کرده و باعث خرید بیشتر مشتری می­شوند. این‌یک اشتباه بزرگ است: هر کانالی منحصربه‌فرد است. باید به یک خدمت خاص معطوف باشد و یا ارائه خدمات، اطلاعات و آگاهی از انتظارات مشتری مکمل کانال­های دیگر باشد.
  • مثال: «جی سی پنی» میراث خود را تجارت موفق از طریق کاتالوگ­هایی می­داند که خدمات چندکاناله را ارائه می­دهند. فروشگاه­ها در کیوسک­های شبکه­ای قرارگرفته‌اند و تمام پایانه­های فروش دسترسی به شبکه را در اختیار مشتری قرار می­دهند، بطوریکه او بتواند به‌آسانی طبقات محصولی، سبک­ها و اندازه­هایی را که در فروشگاه در دسترس نیست خریداری نماید. «جی سی پنی» حتی در حال آزمودن سیستمی است که می­تواند مستقیماً به تلفن همراه امکان اسکن کوپن­هایی که مشتریان در فروشگاه مصرف کرده­اند را بدهد. آنچه مهم است این است که هر یک از این کانال­ها بر اساس مد «جی سی پنی» به‌عنوان یک برند مشهور با قیمت­گذاری ترویجی ایجاد می­شوند.

آینده در استراتژی­های تعیین‌شده توسط مدیرعامل، نهفته است استدلالی که در آن توزیع و ارتباطات و کانال­های چندگانه ازجمله تلفن همراه رابطه نزدیکی با هم دارند. انتهای مطلب/