کسب و کار در مسیر صحیح ...

مدیر ارشد مارکتینگ (CMO: Chief marketing officer) حرفه ای، به‌راحتی می‌تواند در نقش مدیر ارشد اجرایی (CEO) ظاهر شود، چراکه تمام مهارت‌های لازم یک مدیر ارشد اجرایی را همچون تمرکز بر عملکرد، توانایی تشکیل تیم و تاکید بر مشتریان را داراست. در دنیای کسب‌وکار عصر حاضر که ویژگی‌های اصلی آن، نوسان (Volatility)، عدم قطعیت (Uncertainty)، پیچیدگی (Complexity)  و ابهام (Ambiguity) است، اگر کسی بخواهد مدیریت ارشد اجرایی یک سازمان را برعهده بگیرد، باید با حوزه بازار کاملا آشنا باشد، نبض مشتریان در دستش باشد، بتواند کسب و کار در یک محیط رقابتی را تجزیه و تحلیل کند، از تکنولوژی سر دربیاورد و با افراد تاثیرگذار در بازار هدف، ارتباط برقرار کند. اما مسوولیت‌های یک CMO بسیار گسترده‌تر از یک CEO است و مهارت‌های ذکر شده تنها بخشی از وظایف روزانه یک CMO است.

امروزه، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای مورد استفاده مدیران ارشد اجرایی برای پیش‌بینی وضعیت کسب‌وکار، مشتریان هستند. از سوی دیگر، مدیران ارشد مارکتینگ همواره هسته مرکزی حل مشکلات مربوط به مشتریان بوده و هستند. آنها می‌دانند چگونه گوش کنند، چطور ارتباط برقرار کنند و چگونه خدمات یا محصول خود را به مشتریان، در گوشه و کنار دنیای دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی معرفی کنند. بنابراین تعجبی ندارد که امروزه بسیاری از مدیران ارشد مارکتینگ ترجیح می‌دهند سمت خود را رها کرده و به مدیریت ارشد اجرایی روی آورند، چرا که هرآنچه یک مدیر ارشد اجرایی باید بداند، آنها از قبل می‌دانند.

اگر شما در حوزه مارکتینگ مشغول هستید، به‌راحتی می‌توانید در جایگاه فعلی‌تان، مهارت‌های کلیدی یک مدیر ارشد اجرایی را تمرین کنید، چرا که حوزه مارکتینگ، بهترین بستر برای تمرین این مهارت‌ها است. اگر شغل شما با مارکتینگ مرتبط است، احتمالا یکی از مهمترین وظایف شما گزارش نتایج است و لازمه نیل به نتایج و اهداف، رهبری تمامی سطوح سازمان است. بسیاری از وظایف شغلی و فعالیت‌ها، بخشی از یک فعالیت بزرگ‌ترند، اما مارکتینگ این گونه نیست. مارکتینگ با تمام فعالیت‌های سازمان در ارتباط است و همین تجربه، شما را برای پذیرش یک پست مدیریتی اجرایی آماده و مجهز می‌کند.

همچنین میان بخش مارکتینگ و منابع انسانی ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. این دو بخش در سه زمینه با یکدیگر همکاری می‌کنند:

  • آموزش کارمندانی که با مشتریان به طور مستقیم در تعامل هستند.
  • تبلیغات برای جذب افرادی که جویای کار هستند.
  • تلاش برای افزایش رضایتمندی و سلامت کارکنان از طریق ابزارهای ارتباطی.

اگر شما در حوزه مارکتینگ مشغول به کار هستید، ارتباط با بخش منابع انسانی و آشنایی با فعالیت‌های مربوط به این بخش (فرآیندهای جذب و آموزش نیرو، توسعه ساختار سازمان، تعیین چارچوب‌های سازمان) به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های مربوط به مدیریت ارشد اجرایی را در خود تقویت کنید.

در سال ۲۰۱۳، شرکت کرن/ فری اینترنشنال که بزرگ‌ترین شرکت کاریابی برای مدیران ارشد اجرایی در سطح جهان است، در این رابطه یک نظرسنجی برگزار کرد. بر اساس نتایج این نظرسنجی، اکثر مدیران ارشد اجرایی معتقد بودند که مدیران ارشد مارکتینگ کاملا این قابلیت را دارند که به سِمت مدیریت ارشد اجرایی سازمان ارتقا یابند، به دلایل زیر:

  • مدیران ارشد مارکتینگ با داده‌ها کاملا آشنا هستند.
  • آنها احساسات کارکنان را درک می‌کنند.
  • آنها با تک تک بخش‌های سازمان سر و کار دارند.

مدیران ارشد مارکتینگ در «دگرگونی دیجیتالی» سازمان نقشی اساسی دارند. (دگرگونی دیجیتال، به تمام تغییراتی اطلاق می‌شود که در اثر به‌کارگیری تکنولوژی‌های روز در سازمان ایجاد می‌شود).مدیران ارشد مارکتینگ می‌دانند که چگونه تفسیر خود از داده‌ها را با نوآوری پیوند دهند.آنها متخصصان برقراری ارتباط هستند و می‌توانند صدای برند شما را به گوش مشتریان فعلی و آینده برسانند.

همزمان که مدیریت ارشد اجرایی یک سازمان را عهده‌دار می‌شوید، باید مهارت‌های جدیدی را نیز در خود تقویت کنید، مثل پذیرش مسوولیت‌ اشتباهات و موفقیت‌ها. اما تفاوت اصلی یک مدیر ارشد اجرایی خوب و یک مدیر ارشد مارکتینگ خوب در پاسخ این دو سوال نهفته است؛ دو سوالی که از استراتژی‌ها، برنامه‌ها و اعداد و ارقام فراتر رفته و به جای آنکه با «چه» شروع شوند، «چراها» و «چگونه‌ها» را مورد سوال قرار می‌دهند:

چگونه‌ها: یا به عبارت دیگر، چگونگی نیل به اهداف و نتایج. چگونه یک تیم را طراحی کنیم؟ چگونه افراد و گروه‌های مختلف می‌توانند در کنار یکدیگر فعالیت کنند؟ چگونه رشد و توسعه کوتاه‌مدت را به رشد پایدار و بلندمدت تبدیل کنیم؟

چراها: یا ایجاد هدف و فرهنگ سازمانی و ارزش‌های مشترکی که فعالیت‌های اعضای تیم را در مسیر درست هدایت می‌کند. کافی است بتوانید برای این سوال ساده یک جواب روشن پیدا کنید: چرا انتظار دارید که کارکنانتان هر روز از خواب بیدار شوند، مشتاقانه در محل کار حاضر شوند و برای رساندن شما به اهداف سازمان، سنگ تمام بگذارند؟

بقای استراتژیک و تبلیغاتی یک سازمان تا حد قابل‌توجهی به مارکتینگ بستگی دارد و مدیران ارشد مارکتینگ، امروز بیش از هر زمان دیگری نشان داده‌اند که گزینه مناسبی برای رهبری سازمان‌ها هستند. بع عبارتی مدیریت ارشد مارکتینگ مانند کلاسی است که در آن، مهارت‌های مدیریت ارشد اجرایی آموزش داده می شود.

انتهای مطلب/