وقتی تصویری تبلیغاتی را می بینیم که طراحی آن فوق العاده ابتکاری و زیباست و نسبتا ارزان تمام شده، با خود می گوییم ای کاش ما این تبلیغ را نوشته بودیم. می گویند چیزی به نام ایده نو وجود ندارد، بلکه هر چند وقت یک بار شیوه و دیدگاهی نوین برای مطرح کردن ایده های قدیمی به وجود می آید. شما باید این ایده ها را در گوشه ذهنتان بایگانی کنید تا روزی به موقع از آن تقلید کنید. حتی وقتی تبلیغ واقعا تاثیرگذار است، شرکت سازنده اش را پیدا می کنید و پیام تبریکی برایشان بفرستید.

روز گذشته، آگهی  از رادیو در مورد مزارع برکلی که یکی از مهم ترین کارخانه های لبنیات سازی شمال کالیفرنیاست شنیده شد. این آگهی به جای جلب مشتری و تحسین خصوصیات شیر این مرکز، از استخدام «کارمندان جدید» صحبت می کرد. به جای اینکه به بینندگان بگوید، با خریدن شیر مارک برکلی، بهترین شیر را به خانه می برید، صدایی گرم، مادرانه و زنانه با چنین جمله شگفت آوری تبلیغ را آغاز می کند:« اگر شما یک گاو هستید، می خواهم از مزارع برکلی برایتان بگویم، مزارع برکلی جای فوق العاده ای برای کار کردن است.» سپس این خانم تمام گاوهایی را که ممکن است شنونده این تبلیغ باشند برای کار در این مرکز دعوت می کند تا با بهترین علوفه و غلات تغذیه شوند و در صورت بیماری در هر لحظه به دامپزشک دسترسی داشته باشند. اصطبل هایشان همیشه مرتب و تمیز باشد و نهایتا خیلی باید احمق باشند، اگر جای دیگری را برای کار انتخاب کنند.

این تبلیغ به یاد ماندنی است چون به شیوه ای ابتکاری با گاوها صحبت می کند نه با مصرف کنندگان، این امتیاز بزرگی است. اگر این شیر برای گاوها مناسب است پس برای شما هم خوب است. بدون شک این تبلیغ به خصوص برای نوشتن تبلیغات تجاری، در آینده الهام بخش شما خواهد بود.

هنگام نوشتن آگهی های تبلیغاتی اگر برای یافتن شیوه خلاقانه خودتان از ایده ها، شیوه ها و فنون دیگران کمک بگیرید، هیچ اشکالی ندارد. البته نمی گوییم که کلمه به کلمه متن آگهی دیگری را بردارید یا ایده شخص دیگری را از چنگش درآورید. فقط می گوییم تبلیغات ابتکاری دیگران همیشه منبعی الهام بخش است. حتی کله گنده های تبلیغات هم چنین کاری می کنند. معمولا شرکتی تبلیغاتی دیدگاهی نوین و جدید ارائه می دهد، چیزی که قبلا مشابه آن دیده نشده و سپس ناگهان همه شروع به تقلید از این دیدگاه می کنند. همیشه همین اتفاق می افتد. فقط مطمئن باشید که فرق بین تقلید و سرقت را خوب می دانید، به تقلید بچسبید.

انتهای مطلب/