کسب و کار در مسیر صحیح ...

به گزارش آژانس هورموند، اغلب دیده می‌شود که بسیاری از مردم مارکتینگ و تبلیغات را با هم اشتباه می‌گیرند. اگرچه هر دو مؤلفه اهمیت دارند، بااین‌حال بسیار باهم متفاوت هستند. انجام تحقیقات مارکتینگ و اطلاع از تفاوت بین مارکتینگ و تبلیغات می‌تواند شرکت شما را در مسیر رسیدن به یک رشد قابل‌توجه قرار دهد. اجازه دهید با مروری بر تعریف رسمی هر یک از این دو کلمه شروع کنیم و پس‌ازآن به توضیح تفاوت مارکتینگ و تبلیغات خواهیم پرداخت:

تعریف تبلیغات: اعلام پولی، عمومی و غیر فردی یک پیام مجاب‌کننده توسط یک بانی مشخص می‌باشد؛ همچنین عرضه یا ترویج غیر فردی محصولات شرکت توسط آن شرکت برای مشتریان فعلی و بالقوه آن.

تعریف مارکتینگ: برنامه‌ریزی، پیاده‌سازی و کنترل نظام‌مند ترکیبی از فعالیت‌های مرتبط با کسب‌وکار، باهدف نزدیک کردن خریدار و فروشنده برای مبادله یا انتقال محصولات به‌نحوی‌که برای هر دو طرف سودمند باشد.

با مطالعه هر دو تعریف، به‌آسانی می‌توان درک کرد که چرا مردم در استفاده از این کلمات گیج می‌شوند و هر دو را یک مفهوم در نظر می‌گیرند. با هورموند همراه شوید تا به جزئیات این تفاوت‌ها بپردازیم.

تبلیغات، یکی از مؤلفه‌های فرآیند مارکتینگ است. این بخشی است که به اطلاع‌رسانی درباره کسب‌وکار، محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهید می‌پردازد. تبلیغات، فرآیند توسعه راهبردهایی مانند قرارگیری تبلیغ، تکرار آن و مواردی از این قبیل را در برمی‌گیرد. تبلیغات، قرار دادن یک تبلیغ در واسطه‌هایی از قبیل روزنامه‌ها، پست، تابلوهای تبلیغاتی، رادیو و البته اینترنت را شامل می‌شود.

هزینه تبلیغات معمولاً بیشترین بودجه برنامه‌های مارکتینگ را به خود اختصاص می‌دهد. پس‌ازآن روابط عمومی با اختلاف کمی در رتبه دوم و تحقیقات بازار با فاصله نه‌چندان زیادی در رتبه سوم قرار دارند. بهترین راه برای نشان دادن تمایز بین تبلیغات و مارکتینگ این است که مارکتینگ را مانند یک کیک در نظر بگیریم. برای تهیه این کیک، مواد مختلفی از قبیل تبلیغات، تحقیقات بازار، برنامه‌ریزی رسانه‌ای، روابط عمومی، قیمت‌گذاری محصول، توزیع، پشتیبانی مشتری، راهبرد فروش و مشارکت اجتماعی استفاده می‌شود.

تبلیغات در این راهبرد، تنها یکی از عناصر تشکیل‌دهنده کیک است. تمامی این مواد نه‌تنها باید برای رسیدن به یک هدف بزرگ‌تر به‌صورت مستقل کار کنند، بلکه باید با یکدیگر همکاری و تعامل نیز داشته باشند. مارکتینگ فرآیندی زمان‌بر است و برای اینکه یک برنامه مارکتینگ مؤثر واقع شود، ممکن است به مدت‌ها تحقیق نیاز باشد. مارکتینگ را به‌عنوان تمام فعالیت‌هایی که یک سازمان برای تسهیل مبادله بین شرکت و مصرف‌کننده انجام می‌دهد می‌توان در نظر گرفت.

انتهای مطلب/