یک چشم انداز استراتژیک خوش‌ساخت در مورد روند استراتژیک آینده شرکت پیام می‌دهد، به عبارتی به این موضوع می‌پردازد که ما به چه سمتی می‌رویم و تمرکز آتی ما بر محصول، مشتری، بازار و فناوری چه خواهد بود. بیانیه رسالت شرکت‌ها معمولاً درباره مقصود و منظر کسب و کار فعلی کسب و کارشان می‌باشد و در مورد اینکه ما که هستیم، چه کاری می‌کنیم و چرا اینجا هستیم صحبت می‌کند و تعداد کمی از بیانیه های رسالت از نظر محتوایی نگاه رو به جلو دارند.

بعضی از شرکت‌ها برای توصیف خود به جای استفاده از بیانیه رسالت سازمان از Business purpose یا مقصد کسب و کار استفاده می‌کنند و در عمل به نظر می‌آید تفاوت معنی داری بین واژه های بیانیه رسالت و بیانیه مقصد وجود ندارد و استفاده از هرکدام بستگی به سلیقه افراد دارد.

برای منعکس کردن شیوه مدیریتی متداول، از بیانیه رسالت به منظور اشاره به شرح کسب و کار فعلی یک موسسه و مقصدی که برای حیات خود انتخاب کرده است استفاده می‌شود. در شرایط ایده آل بیانیه رسالت یک شرکت به تشریح مسائل زیر می‌پردازد:

  • شناسایی کالا و خدمات شرکت.
  • مشخص کردن نیازهایی از خریدار که شرکت درصدد برآورده کردن آن‌هاست.
  • مشخص کردن گروه‌هایی از مشتریان یا بازارهایی که تلاش می‌کند به آن‌ها خدمت‌رسانی کند.
  • مشخص کردن رویکرد شرکت برای کسب رضایت مشتریان.

نمونه‌ای از یک بیانیه رسالت شرکت خوب، بیانیه رسالت گوگل می‌باشد. بیانیه رسالت گوگل علی‌رغم کوتاه بودن، اساس آنچه را که شرکت به دنبال آن است بیان می‌کند: سازمان‌دهی اطلاعات جهان و تلاش برای آنکه در دسترس کل جهان و مفید باشد. بیانیه رسالت ماکروسافت نمونه‌ای از بیانیه رسالت می‌باشد که در آن چیز زیادی مشخص نیست: کمک به مردم و کسب و کارها در سطح جهان برای آنکه تمام قابلیت‌های خود را درک کنند. چیزی در مورد محصولات خود و یا ترکیب کسب و کار نمی‌گوید و می‌تواند برای بسیاری از شرکت‌ها در بسیاری از انواع صنایع صادق باشد. بیانیه رسالت سازمان چنانچه فاقد مشخصه‌های کافی در مورد اینکه ما که هستیم و چه می‌کنیم باشد می‌توان گفت ارزش خاصی نخواهد داشت.

انتهای مطلب/