کسب و کار در مسیر صحیح ...

به‌طورکلی می‌توان بازاریابی اینترنتی را به این صورت تعریف نمود: انجام تمام یا بخشی از فعالیت‌های بازاریابی از طریق اینترنت. اسپالتر در راستای تحقق اهداف برنامه‌های بازاریابی اینترنتی برای نشان دادن تحول از بازاریابی سنتی به بازاریابی اینترنتی مدلی را به نام مدل ۷I (هفت آی) مطرح و بیان می‌کند که هفت ویژگی بازاریابی اینترنتی، آن را بازاریابی سنتی متمایز می‌کند.

  1. اتصال: عبارت است از توانایی برقراری ارتباط به‌طور هم‌زمان با هزاران مشتری در اقصی نقاط جهان. در بازاریابی اینترنتی محدودیت زمان و مکان وجود ندارد و مشتریان به شکلی ۲۴ ساعته می‌توانند از فروشگاه شرکت در اینترنت خرید کنند.
  2. تعامل: وجود تعامل مناسب و صمیمانه بین سازمان و مصرف‌کننده در بازاریابی اینترنتی امری ضروری به شمار می‌آید. تعامل نخستین نقطه برخورد مشتری با شرکت است و باید به‌گونه‌ای صورت بگیرد که وی را به ادامه ارتباط با شرکت تشویق کند. در این مورد طراحی وب‌سایت شرکت باید موردتوجه قرار بگیرد و ویژگی‌های لازم برای ایجاد تعامل مفید ایجاد شود. داشتن امکاناتی مثل امکان پست الکترونیکی، امکان سفارش کردن به وب‌سایت، ارائه اطلاعات دلخواه مشتری و ارائه سرگرمی و بازی این امر را ممکن می‌سازد. در این تعامل بر وجوه مشترک و همگون تائید می‌گردد.
  3. رابطه دوطرفه: توانایی برقراری و ارتباط و گفت‌وگو با اعضای سازمان توسط مشتریان بدون وجود محدودیت مکانی و زمانی را رابطه دوطرفه و دوسویگی تعامل می‌نامند. ایجاد رابطه دوطرفه چه از طریق ارسال پست الکترونیک به‌صورت خودکار و چه به‌صورت برقراری ارتباط انسانی بین افراد از طریق اتاق گفت‌وگو از ویژگی‌های اساسی اینترنت و وجه تمایز آن از سایر رسانه‌هاست.
  4. درگیر شدن: بازاریابان اینترنتی باید فضایی را ایجاد کنند که مشتری به‌طور پیوسته با شرکت در ارتباط باشد و او را به بازدیدهای مجدد و مکرر به وب‌سایت شرکت ترغیب نمایند.
  5. اطلاعات: دسترسی به اطلاعات گسترده مربوط به کالاها و خدمات در اینترنت، قدرت را از عرضه‌کننده به مشتری منتقل کرده است. مشتریان این اطلاعات برای یافتن محصولات موردنظر خود و بازاریابان نیز از آن برای یافتن مشتریان استفاده می‌کنند.
  6. فردگرایی: فردگرایی به معنای توانایی و تمایل بازاریاب اینترنتی برای ارائه خدمات و کالاهای سفارشی است. به عبارت دیگری باید برای هر فردی بر اساس ویژگی‌ها و خواسته‌های وی کالا و خدمات عرضه شود.
  7. صداقت: خصوصی بودن، امنیت و محرمانه ماندن مشخصات مشتریان اینترنتی باید تضمین شود. صداقت عامل اصلی به وجود آمدن حس اعتماد در مشتریان نسبت به سازمان است.

انتهای مطلب تفاوت بازاریابی اینترنتی و بازاریابی سنتی/ لینک محتوا