گاهی باید مشتریان را وادارید اطلاعت جزئی‌تر و عمیق‌تری در مقایسه با آنچه از شکایت‌های معمول به دست می‌آید در اختیارتان قرار دهند. روی‌هم‌رفته مشتریان معمولاً در مورد راه‌هایی که تجارت شمارا موفق‌تر می‌سازد زیاد نمی‌اندیشند و وقت زیادی را به آن اختصاص نمی‌دهند؛ بنابراین اگر خواستار ایده‌های آنان هستید باید از آن‌ها درخواست کنید.

یک روش مرسوم و بسیار مرسوم برای دسترسی به کمک به مشتریان دعوت از گروهی از مشتریان و برگزاری جلسه‌ای در یک اتاق کنفرانس است (معمولاً برای تشویق آن‌ها به انجام این کار باید مقداری کالای مجانی به آن‌ها بدهید) که در طی آن گروهی از ایده‌های مربوط به کالای جدید را به آن‌ها ارائه می‌کنند و از آن‌ها می‌خواهید نظرات خود را بیان کنند.

می‌توانید خودتان مشتریان را گرد هم آورید با یک شرکت تحقیق در بازار را مسئول این کارکنید که در این صورت در حقیقت آنچه در تحقیق صنعتی گروه تمرکز یا فوکوس گروپ نامیده می‌شود می‌خرید. شرکت تحقیقاتی به شما در تصمیم‌گیری در مورد اینکه چه گروهی از مشتریان باید در جلسه حضورداشته باشند، به شما کمک می‌کنند و نیز ریاست حرفه‌ای جلسه، ثبت مذاکرات به‌علاوه‌ی خلاصه‌نویسی یافته‌ها را به عهده می‌گیرد.

این گروه رسمی تمرکز اغلب برای ارزیابی مفاهیم مربوط به کالاهایی که قبلاً به‌خوبی توسعه‌یافته‌اند مفید هستند. اگر به دنبال نظریات و پیشنهادها در مورد کالاهای جدید هستید، یک گروه غیررسمی و کم‌هزینه‌تر که خودتان هماهنگی آن را به عهده می‌گیرید مناسب است.

برای راه‌اندازی یک گروه تمرکز غیررسمی از مشتریانی که می‌شناسید دعوت به عمل‌آورید، زیرا گرد هم آوردن آن‌ها راحت‌تر است آن‌ها اشتیاق به همکاری دارند. ۶ تا ۱۲ نفر از مشتریان خوب خود را به‌صرف صبحانه یا ناهار دعوت کنید و از آن‌ها بخواهید دو ساعت از وقتشان را به صحبت در مورد کالاها و خدمات شما اختصاص دهند. اگر امکانات لازم برای برگزاری یک جلسه خوب در اداره‌ی خود در اختیار ندارید یک کنفرانس در یک هتل نزدیک اداره اجاره کنید و از مسئولان هتل بخواهید که غذای لازم را تهیه کنند.

هنگامی‌که گروه تمرکز گرد هم می‌آیند از همگی به خاطر حضورشان تشکر کنید و توضیح دهید که خواسته‌ی شما از آنان این است که ایده‌ها و پیشنهادها و انتقاداتشان را برای کمک به شما در طراحی یک کالای جدید یا بهبود خدمات مشتریان یا دستیابی به هدف ارزنده‌ی دیگری که به سود مشتریان است، با شما درمیان نهند. به‌پای وایت بورد یا کاغذ نقشه‌کشی روی یک سه‌پایه بروید و عنوان بحث را در بالای آن یادداشت کنید. سپس مستقیماً جلسه‌ی حل مشکل گروهی را راه‌اندازی کنید.

همه پیشنهادها و اظهارنظرها را ثبت کنید و از حرکات مثبت و مشتاق بدنی و تشویق‌های شفاهی استفاده کنید تا مشتریان احساس کنند ایده‌های آن‌ها ارزشمند است. چه ایده‌های آن‌ها واقعاً باارزش باشند و چه غیر آن، این کار را انجام دهید؛ زیرا ایجاد تجربه مثبت برای مشتریان ضروری است و به‌هرحال این افراد مشتریان خوب شما هستند. آن‌ها را تشویق کنید و به‌خوبی پذیرایی کنید و پس از پایان جلسه برای آنان یادداشت تشکر ارسال کنید. همچنین اگر هریک از ایده‌ای این جلسه تحقق یافت افرادی که بانی این امر بوده‌اند مطلع بسازید، چراکه اطلاع یافتن از مفید بودن نظراتشان آن‌ها را هیجان‌زده خواهد کرد.

انتهای مطلب/ لینک محتوا