کسب و کار در مسیر صحیح ...

شرکت ایکیا یک شرکت بین المللی و شناخته شده لوازم خانه است. از سال ۱۹۴۳ که تاسیس گردیده است به سرعت رشد نموده است. امروز بزرگترین فروشگاه لوازم منزل است که به خاطر طراحی های اسکاندیناویایش بسیار محبوب است. اکثریت محصولات ایکیا بسته بندی تخت دارد و خود مصرف کننده می تواند آن را در خانه مونتاژ نماید. این موجب کاهش هزینه ها و بسته بنده های این فروشگاه گردیده است. ایکیا ۹۵۰۰ نوع محصول مرتبط با لوازم خانه دارد. تعداد بسیار زیادی از این محصولات در فروشگاه های زنجیره ای ایکیا موجود است و در صورتی که برخی از آن ها نباشد از طریق وب سایت آن همه محصولات قابل سفارش هستند. در تمامی شعب ایکیا کافه و رستوران هایی وجود دارد که به سبک سوئدی غذا سرو می کنند. درآگوست ۲۰۰۸ ایکیا ۲۵۳ فروشگاه در ۲۴ کشور داشته است. فروش ایکیا در سال ۲۰۰۸ به ۲۱.۲ میلیارد یورو رسیده است که نشانگر ۷% افزایش می باشد. کشورهایی که بیشترین فروش را داشته اند : آلمان، آمریکا، فرانسه، انگلستان و سوئد می باشند.

قیمت های پایین یکی از ستون های ایکیاست که مشتریان را ترغیب می کند به فروشگاه بیایند و خرید کنند. این قیمت های پایین با طراحی های منحصر به فرد ترکیب شده است. محصولات ایکیا برای هر سبک از زندگی و هر گروه سنی جذاب است.
ikea بررسی موردی
چشم انداز ایکیا:

خلق زندگی روزانه بهتر برای بیشتر انسان ها

نگرانی های ایکیا برای مصرف کنندگان و محیط زیست آن را تشویق کرده است که از مواد خام اولیه و انرژی موجود بهترین استفاده را ببرند. این موضوع موجب گردیده است قیمت ها پایین نگه داشته شود و شرکت به اهداف سبز خود دست یابد.

تحلیل SWOT
استراتژی اصلی ایکیا دستیابی به راه حل هایی سازگار با محیط زیست است. جهت دستیابی به این هدف مسائل اقتصادی، محیط زیست و اجتماعی ترکیب شده است.
ایکیا از تحلیل استراتژیک SWOT برای دستیابی به اهدافش استفاده نموده است به نحوی که با این تحلیل بر مسائل کلیدی تمرکز نموده است.
نقاط قوت و ضعف بر مسائلی اشاره دارد که درون سازمانی هستند و تحت کنترل شرکت می باشند. مانند مارکتینگ، مسائل مالی، تولید و ساختار سازمان.
تهدید ها و فرصت ها بر مسائلی اشاره دارد که برون سازمانی هستند و خارج از حیطه کنترل سازمان می باشند. مانند موضوعات اجتماعی، پیشرفت تکنولوژی و شرایط اقتصادی.
یک کسب و کار با استفاده بهینه از نقاط قوت و تلاش بر رفع نقاط ضعف می تواند خلق فرصت کند و بر تهدید ها فائق آید. مثلا یکی از نقاط قوت کلیدی ایکیا این است که کمترین مواد اولیه را در تولید محصولات استفاده می کند.
– یک نوع میز به نام نوردن، از چوب بر آمده ای ساخته می شود که سایر تولیدکنندگان این نوع چوب را دورریختنی محسوب می کنند. در حالی که ایکیا از آن به عنوان بخشی از طراحی میز خود استفاده نموده است.
– صندلی های اوگلا، از چوبی که اضافات کارخانه های چوب بری است تولید می گردد.

نقاط قوت
نقاط قوت می تواند هر وجهی از کسب و کار باشد که موجب افزودن ارزش به محصول یا خدمت می گردد. نقاط قوت ایکیا:
– یک برند قوی جهانی که گروه های مشتریان کلیدی را جذب می نماید. این برند تعهد کیفیت مشابه در تمامی شعب را می دهد.
– چشم انداز ” خلق زندگی روزانه بهتر برای بیشتر انسان ها”
– یک مفهوم مستحکم بر اساس پیشنهاد محصولاتی با طراحی مناسب و کاربردی.
– یک طراحی دموکراتیک برای دستیابی به محصولاتی با برقراری تعادل بین کارکرد، کیفیت، طراحی و قیمت.
این نقاط قوت موجب گردیده است ایکیا قادر گردد مشتریانش را جذب و حفظ نماید. راهی که ایکیا با استفاده از آن نقاط قوتش را ارزیابی می نماید عوامل کلیدی عملکرد( KPI) می باشد. KPIها به ایکیا کمک می کند که میزان پیشرفت دستیابی به اهداف و چشم انداز خود را در بلند مدت ارزیابی نماید.
ikea تحلیل استراتژیک

نقاط قوت در فرآیند تولید
– افزایش استفاده از مواد اولیه قابل بازیافت
– حفظ رابطه متعهدانه و بلند مدت با عرضه کنندگان
– صرفه به مقیاس در خرید از عرضه کنندگان
– نزدیک کردن منابع مواد اولیه به زنجیره عرضه و کاهش هزینه های جا به جایی
– ارسال مستقیم محصولات از عرضه کنندگان به فروشگاه ها
– استفاده از تکنولوژی های جدید در تولید محصولات

فرصت ها
یک کسب و کار از نقاط قوت استفاده می کند تا از فرصت های موجود بهره ببرد. ایکیا باور دارد ارزش های سازگار با محیط زیستی آن ها موجب بازگشت مناسب سرمایه می شود حتی در بازارهای حساس به قیمت. شرکت بیان می دارد که:
” پتانسیلی در کسب و کار ایکیا وجود دارد که راه حل هایی به مشتریان ارائه می دهد تا این امکان را برای آن ها فراهم کند که زندگی سازگارتری با محیط زیست داشته باشند. ایکیا در حال توسعه راه حل هاییست که به مشتریان امکان استفاده از مواد بازیافتی آن ها را در تولید محصولات بدهد.”
فرصت های موجود برای ایکیا:
– افزایش تقاضا برای محصولات سبز
– افزایش تقاضا برای محصولاتی با قیمت پایین
– تقاضا برای تولید با استفاده کمتر از آب و کربن

نقاط ضعف
ایکیا نیاز دارد تا با آگاهی از نقاط ضعفش آن ها را مدیریت و برطرف نماید. این مسئله نقش کلیدی در تعیین اهداف آن دارد. نقاط ضعف ایکیا شامل:
– اندازه جهانی کسب و کار ایکیا که موجب می گردد کنترل استاندارد ها و کیفیت سخت گردد. ایکیا در برخی از کشورهایی که محصولاتش را تولید می کنند امکان نظارت بر شرایط کاری را ندارد. این موجب تضعیف رابطه با عرضه کنندگان می شود. البته کد IWAY جهت آموزش تولید کنندگان است و فاکتور هایی که باید توسط ارزیابان در کارخانه ها نظارت شود را تعیین می نماید.
– افزایش تقاضا به محصولات ارزان قیمت. این نیاز درتقابل با کیفیت مطلوب می باشد. ایکیا همچنین باید تمایز محصولاتش با سایر رقبا را حفظ نماید. هرچند که ایکیا باور دارد قیمت و کیفیت منافاتی با هم ندارد.
– ایکیا در راستای اهداف مربوط به حفظ محیط زیست باید ارتباطی مداوم با مشتریان و سایر ذی نفعان داشته باشد. به علت اندازه شرکت انجام این وظیفه بسیار سخت می باشد.

تهدید ها
اگر شرکتی بداند که چه تهدید هایی در محیط وجود دارد بهتر می تواند برای غلبه بر آن ها برنامه ریزی نماید. با تولید ایده های جدید ایکیا برنامه ریزی می نماید تا با استفاده از نقاط قوتش بر تهدید ها فائق آید.
تهدید های مربوط به ایکیا:
روند های اجتماعی نشان می دهد که ورود ابتدایی افراد به فروشگاه های لوازم خانه و دکور بسیار کند است.
نیروها رقابتی بازار رقبا را وادار می کند به تولید با قیمت پایین بپردازند؛ لذا ایکیا مجبور است به تولید محصولات منحصر به فرد بپردازد تا در این بازار رقابتی پیروز گردد.
عوامل اقتصادی مثل رکودهای اقتصادی بر توان خرید این قبیل محصولات بسیار سریع اثر می گذارد.
ایکیا تلاش می کند تا با مدیریت نقاط ضعف و تهدیدها خروجی خوبی را ایجاد نماید:
روندهای اجتماعی: ایکیا با ایجاد راهنما های اینترنتی به مشتریان کمک می نماید زندگی سازگارتری با محیط زیست داشته باشند. با این شیوه می توان به بازار کند لوازم منزل اندکی سرعت بخشید چرا که مشتریان یادآور می شود که با بهبود لوازم خانه خود می توان تاثیر مثبتی بر محیط زیست داشته باشند.
نیروهای رقابتی بازار: ایکیا به اندازه کافی بزرگ هست که بتواند از ویژگی صرفه به مقیاس بهره مند گردد. این ویژگی سبب می شود تا با توجه به کاهش هزینه ها بتواند با قیمت های پایین رقابت کند. این مانعی بزرگ برای ورود کسب و کار های کوچک ایجاد می کند.
عوامل اقتصادی: قیمت هایی پایین محصولات ایکیا در بحران های اقتصادی آن را جز معدود گزینه های مشتریان وارد می نماید. این نکته بسیار حیاتی است که در زمان رکود بازار تا جایی که امکانپذیر است قیمت ها پایین نگه داشته شود. ایکیا در عین حال که مشتریان با منابع مالی محدود را مخاطب قرار می دهد، مشتریان با وضعیت مالی خوب که طراحی و کیفیت برای آن ها مهم است نیز از خرید آن لذت می برند.
ikea تحلیل استراتژیک

پیامدها
ایکیا یک برند محبوب جهانی است که صدها شعبه در سرتاسر جهان دارد. در راستای بهبود عملکرد ایکیا باید به بهترین نحو فضای برون سازمانی و رقابتی را ارزیابی نماید. بدین ترتیب از مزایای فرصت های موجود بهره ببرد و برای مقابله با تهدید ها برنامه ریزی نماید. ایکیا برای پاسخگویی به مسائل بیرونی و درونی سازمان با تکیه بر نقاط قوت و کاهش نقاط ضعف با روشی پویا و مناسب برخورد می نماید.